Alltid kul att röra om i grytan
Pioneers DVD-spelare har det uttalats negativa omdömen flera gånger, men jag orkar inte leta efter dessa inlägg. Men det är inte det viktiga. Utan snarare att man faktiskt får ha åsikter om en konstruktion - både positivt och negativt. Jag kan för övrigt nämna att jag hade med mig min Mimik till en bekant som förfogade över just en Pioneer 668. Både han och jag reagerade direkt över att det var mer fart (=snabbare rytm) i Mimiken men han förklarade det med att låten innan som vi lyssnade på var långsammare. Jag hade också med mig KairnPro och LK140 som i all enkelhet jämfördes med Sentec SC9 (ett utomordentligt välljudande försteg, har haft detta själv i många år) och NAD208 (ett kraftfullt slutsteg, levererar säkert 5-6 gånger mer effekt än LK140). Nu kom diskussioner om espressomaskiner emellan finlyssningen (så det blev inte tal om att koppla fram och tillbaka mellan olika apparater), men en snabb summering gav inga skillnader mellan SC9 och Kairn och mycket lite mellan LK140 och Nad208. Lite mer "punch" för 208:an möjligen.
Nåja, denna långa inledning bara för att visa att jag inte är mer negativ till Linns apparater än andras. Tvärtom! Bara att jag har höga krav på funktionalitet. Första baskravet när jag köper en sak är att den fungerar. Fungerar i den miljön den är tänkt, och konstruerad för, att användas i. Det spelar ingen roll hur bra en apparat är om den inte fungerar tillfredsställande.
Man behöver faktiskt inte testa allting innan man har en åsikt. Vem vill prova min nya revolutionerande T-shirt som man kan hoppa från 13:e våningen i och ändå landa helt oskadd? Vad jag menar är att man kan grovsortera innan man testar. Jag tycker dessutom att bevisbördan ligger hos den som påstår något. Om Kalle lyssnar på Linn A och sedan Linn B och tycker A är bättre, fine. Under dom rådande förhållandena var det säkert så, men om Kalle hävdar att det är en allmängiltig tes får han allt ha mer på fötterna än allmänt tyckande.
Åsikter har jag också rätt att ha. Jag tycker helt enkelt att en svindyr DS-spelare ska kunna prestera oavsett underlag. I alla fall om vi pratar om de underlag som normalt finns i ett hem. För det är där apparaten är avsedd att fungera.
Och jo, det finns en hel tråd om hur någon kommer hem med en ny DS och initialt är besviken på ljudet.
/ B