selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Thu Feb 12, 2009 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Min ståndpunkt är att jag hellre lyssnar på en bra skiva än byter riktning på internkablage. Men det är upp till var och en vad man vill använda tiden till.
Självklart. Det är mycket roligare att lyssna på musik än att snurra på kontakter. Men jag ser inget fel i att försöka maxa sin anläggning så mycket det går, för dom som orkar hålla på. Det är ju en annan hobby än att lyssna på musik, bara.

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 18:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Jag tror dock att det finns en psykologisk sak i det hela, man vill helt enkelt vilja vara med och påverka. Vem vill inte känna att man själv bidragit till välljudet? Vem vill inte få förbättringar gratis istället för att lägga en halv årslön på en ny apparat?
Nja håller för egen del inte med om detta då jag inte alls lägger något värde i att jag har åstadkommit förbättringen själv v. Låter gärna min polare flytta runt högtalarna på golvet och ligger på soffan själv och kommer sen och lyssnar när det är bra:)
Bill50x wrote:
Det som stör mig mest för tillfället är att min anläggning låter olika bra olika dagar. Eller är det kanske jag som skiljer mig åt olika dagar?
Jag tror att detta har att göra med att hjärnan är olika skärpt olika dagar att uppfatta distortion, .

Om man tex sitter och fotoredigerar för länge och drar vitbalansen upp och ner så vet man tillslut inte vad som är naturlig vitbalans längre. Då måste man gå från datorn ett tag och sen komma tillbaka med friska ögon för att avgöra. Tror det är lite lika med ljud, man är helt enkelt olika allert för vad som är naturligt och för hur mycket distortion/omusikalitet man tillåter. Om jag har lyssnat på en klockradio hela dan på jobbet innan så kommer min anläggning att svänga bra hemma. Eftersom jag har övat upp en hög tålighet. Om jag har lyssnat på tystnaden och så kanske jag hör oljudet .. och så vidare..

Öronen kanske är olika friska olika dagar..

Om man har en hektisk period så blir ju smak och luktlökarna mindre känsliga. Och snabbmat blir godare..
borde inte stress påverka hörseln också?

Och om Jag tänkt hela dagen att min anläggning verkligen har ett transparent ljud , så hör jag kanske bristerna väldigt tydligt. Eller tvärt om suggstering att jag tänkt att anläggning är skit bra så kanske jag övervärderar dess kapacitet när jag lyssnar.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 18:33 
Ny Medlem
Ny Medlem

Nu är det många som skrivit här. Tack så mycket för era åsikter i ämnet :)

Angående att det kan låta olika bra olika dagar beror väl mycket på ens humör. Är man på bra humör brukar det ju låta bättre om musiken än om man är på dåligt :)
Nystädat rum brukar också göra en del för återgivningen! Ett annat tips är att lyssna när det är mörkt ute och bara ha en myslampa tänd, då kan det inte låta illa ;)

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 20:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Med sunt förnuft menar jag då, som exempel, är det troligt att en nätkabel har någon påverkan på hur det låter?
Jag menar inte att låta nedlåtande, men ditt resonemang bygger i detta fall inte på sunt förnuft utan på bristande kunskap om nätkablar och nätdelar.

Du väljer att betrakta nätkabeln som en sista länk i kedjan av elkraft från din elleverantör. Men du kan lika gärna betrakta det som första länken mellan anläggningen och elnätet. Apparaterna skickar ut störningar och är de flera stycken är deras fas, nolla och chassin sammankopplade via nätkablarnas jordledare. Chassina har i sin tur kontakt med både signaljord och nätspänning (via filter på nätbrunnen). Det finns alltså en direkt (högfrekvent) koppling mellan signaljord och ditt elnät! Om du tycker eller tror att jordning av en apparat eller hela anläggningen kan spela någon roll för ljudet så ligger det nära till hands att misstänka att nätkablars elektriska parametrar också har en viss påverkan.
Bill50x wrote:
En nätdel som påverkas av vilken nätkabel man använder är helt enkelt en kass konstruktion.
Jag tycker att dina frekventa fördömanden är oseriösa. Vem som helst kan kritisera vad som helst som man inte själv jobbar med. Viner som behöver åratal av lagring för att bli riktigt goda måste tyda på en kass tillverkningsmetod. Svindyra espressomaskiner som kräver massor av träning och en kvart för att få fram en kopp kaffe är felkontruerade. Bilar som inte kan köra på alla underlag är värdelösa. Att vissa av dem inte går att köra på 95 oktan tyder på en kass konstruktion.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har också stört mig på att man tycker det låter olika från dag till dag, psykoakustik..

Dock tror jag även att lufttryck/fuktighet också borde kunna spela in, likväl som flytt av en högtalare på ett fåtal mm kan göra stor skillnad.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
En nätdel som påverkas av vilken nätkabel man använder är helt enkelt en kass konstruktion.
Jag tycker att dina frekventa fördömanden är oseriösa. Vem som helst kan kritisera vad som helst som man inte själv jobbar med. Viner som behöver åratal av lagring för att bli riktigt goda måste tyda på en kass tillverkningsmetod. Svindyra espressomaskiner som kräver massor av träning och en kvart för att få fram en kopp kaffe är felkontruerade. Bilar som inte kan köra på alla underlag är värdelösa. Att vissa av dem inte går att köra på 95 oktan tyder på en kass konstruktion.
Jag vet inte vad du menar med oseriös? Är den som dömer ut en Pioneer 668 som tråkig och oengagerande oseriös? Bara för att en apparat excellerar i ett avseende är den väl inte fri från kritik i andra avseenden?

Speciellt när apparater börjar bli dyra så är det i alla fall för mig synnerligen irriterande om inte ens basala funktioner fungerar. Som unidiscar som ballar ur mjukvarumässigt osv. Vi pratar trots allt om (relativt) massproducerade produkter avsedda för konsumenter som hellre spisar musik än fipplar med apparater. Och om man ska behöva dutta med speciella kablar och placering på ursågade Lack-bord för att få en DS för 50 papp att låta bättre än en 10 år gammal CD-spelare - då är någonting fel. Ett företag som producerar sådana apparater skjuter sig själv i foten.

Låt mig ta ett annat exempel. Varför ska en 5103 för 75 tusen vara sämre manövermässigt än en Kairn för en dryg fjärdedel av priset? Knapparna på fjärrisen och apparaten var gummiaktiga saker. Jag visste aldrig om ett kommando gick hem eller inte eftersom det var en fördröjning från tryck till verkan. Verkligen kass. Å så en fläkt som väsnas utöver detta. Har Linn verkligen tänkt sig att denna apparat ska finna nåd hos en krävande konsument med tillräckligt med pengar för att betala 75 papp för ett försteg? Tror inte det... Att apparaten dessutom är stor och ful är mer en smaksak, men ändå... Men jag håller med om att den låter ganska mycket bättre än vad Kairn gör.

Är jag oseriös som tycker så här?

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det tog 18 månader för mig innan jag märkte att 5103:an hade en fläkt, och den stod öppet på en bänk några meter från soffan.

Jag gillade heller inte gummiknapparna på 5103, men upplevde inte någon fördröjning från knapptryck till verkställning.

Att det ska behövas speciella grepp för att få en spelare att låta bra är inte ok, att kunna tweaka den för att prestera bättre än
bra är däremot helt ok och helt förståeligt. En tillverkare kan inte förutse t ex alla typer av möbler, underlag och placeringar när
de ska konstruera en produkt, därav en kompromiss.

På en direkt fråga från mig varför inte Linn gör en möbel til LP12:an för att kvalitetssäkra uppställningen, fick jag som svar att
en möbel fungerar olika beroende på golv och bjälklag etc. Därför skulle inte Linn kunna garantera att deras möbel var den bästa,
då det kunde finnas bänkar som var bättre beroende på rummets förutsättningar.

/M

PS: 5103 kostade som mest 67.000kr, under en kampanj så fick köparen med ett AV5125 (värd 27.000kr) på köpet, därefter gick
den ner i pris till 50.000kr. DS.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det tog 18 månader för mig innan jag märkte att 5103:an hade en fläkt, och den stod öppet på en bänk några meter från soffan.

Jag gillade heller inte gummiknapparna på 5103, men upplevde inte någon fördröjning från knapptryck till verkställning.

Att det ska behövas speciella grepp för att få en spelare att låta bra är inte ok, att kunna tweaka den för att prestera bättre än
bra är däremot helt ok och helt förståeligt. En tillverkare kan inte förutse t ex alla typer av möbler, underlag och placeringar när
de ska konstruera en produkt, därav en kompromiss.

/M

PS: 5103 kostade som mest 67.000kr, under en kampanj så fick köparen med ett AV5125 (värd 27.000kr) på köpet, därefter gick
den ner i pris till 50.000kr. DS.
OK, priset har jag tydligen dåligt grepp på....
Hos mig tog det mindre än 1,8 timmar innan fläkten drog igång.

En tillverkare behöver inte förutse alla typer av möbler och underlag. Apparaten ska ju inte "spela med" på något sätt - den ska bara inte påverkas, det är en helt annan sak. En normal hemmiljö är egentligen en mycket lätt miljö för en elektronikapparat. Trots högtalare och bullrande sopåkare utanför fönstret är miljön relativt vibrationsfri jämfört med mycket annat. Temperaturen varierar normalt bara inom några få grader. Apparaterna kopplas in en gång för alla och fraktas inte runt. Spänningen från eluttaget ska ligga på, ja vad är det nu? 230 V +/- 10 % eller nåt? Det finns EMC-standarder som kräver skydd mot utifrån kommande störningar, detta är givetvis minimikrav och ingen hindrar ett företag att göra bättre apparater än så. Apparatkonstruktörer kan lätt mäta upp hur inkommande spänning ser ut och vidta åtgärder för att enbart en "ren" ström används internt. Kan man inte det ska man byta jobb.

Alltså, jag menar att funktion och stabilitet är grundläggande krav och sådant ska fungera, oavsett pris. Små ljudskillnader som man hör vid direkta jämförelser glömmer man bort med tiden. En apparat som är onödigt krånglig att manövrera eller har andra hyss för sig, den irriterar man sig dagligen på. Jag köpte själv både 5103 och Kairn Pro för exakt samma peng och hade möjligheten att lyssna parallellt under en hyfsat lång period. 5103 lät definitivt bättre men inte så mycket att jag kunde överse med den hanteringsmässiga klumpigheten. Jag valde Kairn och idag är jag glad för det valet varje gång jag ska manövrera den med fjärrisen.

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett alternativ hade varit att använda en annan fjärr än Linns AV-5101, det är förmodligen den som bär ansvar för
en stor del av dina dåliga erfarenheter av AV-5103.

/M

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det jag refererar till som oseriöst, Bill, är att du på senaste tiden upprepade gånger har kallat apparater för 'felkonstruerade' (och liknande uttryck), när de inte är fullständigt immuna mot påverkan av yttre faktorer som kablar och underlag. Med dina kriterier blir alla hifiapparater felkonstruerade!

Att klaga på ljudkvalitet, funktionella fel och brister eller vad man får för pengarna är en helt annan sak.

EDIT: "Kan man inte det ska man byta jobb". Ja, då var vi där igen...

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 23:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:

Är jag oseriös som tycker så här?
Nej, men du uttrycker dig oseriöst då du raljerar, överdriver samt påstår saker om sellerister som inte stämmer men som gynnar de åsikter du har.
Att dessutom ha start polariserade åsikter utan att ha testat är för mig oseriöst.
Se ett par exempel nedan
Bill50x wrote:
Är den som dömer ut en Pioneer 668 som tråkig och oengagerande oseriös?
1/ Är det någon som gjort det på selleri? Inte vad jag kommer ihåg.
2/ Dessutom är det väl så att de flesta här tycker man ska lyssna innan man fäller omdömen
Bill50x wrote:

Och om man ska behöva dutta med speciella kablar och placering på ursågade Lack-bord för att få en DS för 50 papp att låta bättre än en 10 år gammal CD-spelare - då är någonting fel. Ett företag som producerar sådana apparater skjuter sig själv i foten.
Har du eller någon annan testat detta samt skrivit om det på forumet? Inte vad jag minns...

Bill, du blandar skitbra, tänkvärda och fint skrivna inlägg med bottennapp när det är tal om tweak o dyra Linnprodukter, vad är det i dessa saker som får dig att gå igång?

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltid kul att röra om i grytan :-)

Pioneers DVD-spelare har det uttalats negativa omdömen flera gånger, men jag orkar inte leta efter dessa inlägg. Men det är inte det viktiga. Utan snarare att man faktiskt får ha åsikter om en konstruktion - både positivt och negativt. Jag kan för övrigt nämna att jag hade med mig min Mimik till en bekant som förfogade över just en Pioneer 668. Både han och jag reagerade direkt över att det var mer fart (=snabbare rytm) i Mimiken men han förklarade det med att låten innan som vi lyssnade på var långsammare. Jag hade också med mig KairnPro och LK140 som i all enkelhet jämfördes med Sentec SC9 (ett utomordentligt välljudande försteg, har haft detta själv i många år) och NAD208 (ett kraftfullt slutsteg, levererar säkert 5-6 gånger mer effekt än LK140). Nu kom diskussioner om espressomaskiner emellan finlyssningen (så det blev inte tal om att koppla fram och tillbaka mellan olika apparater), men en snabb summering gav inga skillnader mellan SC9 och Kairn och mycket lite mellan LK140 och Nad208. Lite mer "punch" för 208:an möjligen.

Nåja, denna långa inledning bara för att visa att jag inte är mer negativ till Linns apparater än andras. Tvärtom! Bara att jag har höga krav på funktionalitet. Första baskravet när jag köper en sak är att den fungerar. Fungerar i den miljön den är tänkt, och konstruerad för, att användas i. Det spelar ingen roll hur bra en apparat är om den inte fungerar tillfredsställande.

Man behöver faktiskt inte testa allting innan man har en åsikt. Vem vill prova min nya revolutionerande T-shirt som man kan hoppa från 13:e våningen i och ändå landa helt oskadd? Vad jag menar är att man kan grovsortera innan man testar. Jag tycker dessutom att bevisbördan ligger hos den som påstår något. Om Kalle lyssnar på Linn A och sedan Linn B och tycker A är bättre, fine. Under dom rådande förhållandena var det säkert så, men om Kalle hävdar att det är en allmängiltig tes får han allt ha mer på fötterna än allmänt tyckande.

Åsikter har jag också rätt att ha. Jag tycker helt enkelt att en svindyr DS-spelare ska kunna prestera oavsett underlag. I alla fall om vi pratar om de underlag som normalt finns i ett hem. För det är där apparaten är avsedd att fungera.

Och jo, det finns en hel tråd om hur någon kommer hem med en ny DS och initialt är besviken på ljudet.

/ B

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 01:21 
Moderator
Moderator

Quote:
Alltid kul att röra om i grytan :D
Det behöver inte alltid vara kul, om det är så att det i varje tråd förs fram starka förutfattade åsikter, preliminärt i syfte att just "röra om i grytan" eller vad man ska kalla det.

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 02:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
..., men en snabb summering gav inga skillnader mellan SC9 och Kairn...
:?
Lustigt, det är inte alls min erfarenhet. SC9:an (som jag kommer ihåg det) låter puttrigt trevligt, men är slapp i hullet som en gammal jänkare - enligt min mening. Kanske är skillnaden inte så stor om man gör jämförelsen med en NAD208 eller hur ni nu kopplade? De NAD:ar jag provat har alla varit lite såsiga. Möjligen är det något av ett ljudideal/adelsmärke för NAD? Vad var det för högtalare ni envände när ni jämförde?

Jag har faktiskt också haft en 5103, men precis som du noterade så var den medföljande fjärren inte bra, men det var inget stort problem eftersom jag kunde använda fjärren till CD:n, vilket fungerade utmärkt. Faktum är att jag länge använde en av de första fjärrarna (modell Kairn/Karik) eftersom jag tyckte att de funkade allra bäst (tydliga, hyggliga knappar och en grym räckvidd). Vissa saker var nog bättre förr!? Fast, DS-styrning med iTouch/iPAC/Laptop via LAN har ju en överlägsen räckvidd...

PostPosted: Fri Feb 13, 2009 02:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Quote:
Alltid kul att röra om i grytan :D
Det behöver inte alltid vara kul, om det är så att det i varje tråd förs fram starka förutfattade åsikter, preliminärt i syfte att just "röra om i grytan" eller vad man ska kalla det.
Bara för att jag gillar att röra om i grytan betyder inte att jag har en massa förutfattade åsikter.

Jag har åsikter baserade på de erfarenheter jag har. Det hoppas jag att ni andra också har. Jag sprider inte mina åsikter "i varje tråd" utan där jag hoppas att de bidrar till sammanhanget. Om jag lyckas bidra med något i dessa trådar är en annan sak. Kanske jag misslyckas, det kan bara ni andra bedöma.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 67 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00