selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 10, 2009 22:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Subben avlastar ju sidohögtalarna en del (för den lägsta basen filtreras väl bort i huvudhögtalarna?)
Man använder väldigt sällan subbens filtrering för att avlasta huvudhögtalarna. Kvalitetsförlusten som uppstår av att köra huvudsignalen till subben, genom dess filter och tillbaka igen är större än vinsten av att avlasta huvudhögtalarna från den lägsta basen.
Ska det vara riktigt gjort ska det vara ett delningsfilter mellan för- och slutsteg. En stor vits med att ha en sub är just av avlasta sidohögtalarna. Det brukar bara vara cheapnessgrejor som kör signalen fram och tillbaka till en sub...

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 23:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte säkert att det blir bättre i alla fall.

Extra filtrering är inget man gör ostraffat, så att säga. :)

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det är inte säkert att det blir bättre i alla fall.

Extra filtrering är inget man gör ostraffat, så att säga. :)
Det beror ju på hur kompetent konstruktören är. Alla högtalare har ju tex en delning. När högtalare drivs aktivt sköts ju delningen elektronisk före slutstegen. Varför kan inte en sådan delning med fördel ske mellan sub(bar) och sidosystem?

/ B

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 23:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi glider lite off topic, men...

Visst beror hänger det på filtrets kvalitet. Men när högtalaren från början är konstruerad för full range så är det inte säkert att så mycket kan vinnas av ytterligare filtrering. En del högtalare är ju gjorda på detta sätt, exempelvis 5140/Espek: Mellanregistret är inte filtrerat nedåt utan spelar med diskanten som en tvåvägare. Sedan lägger basen till den lägsta oktaven. Samma sak med Kaber.

Däremot kan man vara säker på att extra filtrering gör en viss skada.

När man gör en ren trevägare är situationen en annan, då man vanligen använder ett mellanregister som kräver att lågbasen filtreras bort för att den ska kunna prestera bra.

PostPosted: Tue Feb 10, 2009 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
hardcorelinnie wrote:
Din LP12.a går ju inte av för hackor så det är väl ingen våldsam uppoffring att sitta still i båten!?
Nej, det är de såklart inte :wink:

Tack för alla kloka råd som har kommit fram i tråden så långt!

En idé som jag har funderat på är att delfinansiera en Keel med Cd´n och byta ut Cd´n till en Squezeebox. Den används ändå mest för bakgrundsmusik när vi har gäster etc.

Om man kan leva med att skifta kablar (och jag vet inte om man kan det eller inte) så kan Exotiken bytas till Kikkin + Slipsik, dom tillsammans är nog bättre. Kanske, kanske kan man få loss lite pengar genom detta också.
Jag håller med hcl, det är knappast värt att sälja 2250 och Espek, det är nog en av de alltså mest prisvärda playback - kombinationerna idag (=dåligt betalt i förhållande till prestandatapp). Slipsik + Kikkin blir ju bättre än Exotik såklart, men du tjänar nog inte så mycket på det bytet?

Jag skulle nog helt enkelt spara till Trampolin2 och Keel.

Fast å andra sidan, om du släpper CD helt, säljer Majik CD (12'?), Espek (10?), och 2250 (kan du kanske få 12' för då de ar ovanliga just nu och mycket eftertraktade), då har du ju en Keel! Sen köper du Trampolin2, Slipsik och Kikkin, två LK100 + ett par aktiva Tukan eller Kelidh med stenfötter. Linnofil kommer snart att rekommendera Unik, men man ska nog ha rätt läggning för att stå ut med dem (säger jag utan att ens ha hört dem) :wink:

Oups! Jag glömde Sizmik! Med den går det nog ihop helt och hållet, eller så säljer du den istället för 2250?

LP12 - Keel/Trampilin2/Ekos2/Adikt - Slipsik - Kikkin - 2250 - Tukan, det kommer att bli superbra (men inte helt gratis)! Om du känner att du inte kommer att ha så mycket pengar över att satsa på stereon på ett tag så är det kanske inte så dumt? :D

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag håller med hcl, det är knappast värt att sälja 2250 och Espek, det är nog en av de alltså mest prisvärda playback - kombinationerna idag (=dåligt betalt i förhållande till prestandatapp). Slipsik + Kikkin blir ju bättre än Exotik såklart, men du tjänar nog inte så mycket på det bytet?

Jag skulle nog helt enkelt spara till Trampolin2 och Keel.
Tack Henrik, jag visste att den här tråden skulle intressera dig :wink: (Trampolin2 har jag redan, glömde kanske skriva det)

Fick en LP på posten igår som jag lyssnade igenom 2 gånger i går kväll och jag måste säga att även om man alltid söker förbättringar så är jag väldigt nöjd just nu och har nog insett det tveksamma i att börja bråka med playbacken. Tack till alla som deltagit i tråden och pekat i den riktningen. Jag kommer nog att på sikt ändå sälja CD´n till förmån för en Keel.

Beträffande försteget så använder jag inget av den bio funktionalitet som finns och beträffande dess prestanda så resonerar jag ungefär såhär: Jag har jämnfört det inbyggda MM steget med Slipsik 4 och tycket Slipsik var bättre. Jag har jämfört min Exotik med den Akurate som står på Tonläget och Akuraten var bättre. Kikkin verkar ju dessutom minst lika bra, kanske bättre, än Akurate så även det kommer att innebära en förbättring. Totalt så borde alltså försteget blir klart bättre än idag. Enda tveksamheten består naturligtvis i Kikkins enda ingång och jag är fortfarande inte säker om det är acceptabelt att behöva skifta kablar vid ett källbyte (nu & i framtiden)

Systemet kommer i så fall att se ut:

LP12(Keel,Lingo 2, Trampolin 2, Ekos 2, Adikt) Slipsik 4, Kikkin, 2250, Espek & Sizmik och det kommer nog rocka rejält :D

Sedan kan jag i lugn och ro spara ihop till en DS.

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 14:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Detta är ju lite märkligt. Subben avlastar ju sidohögtalarna en del (för den lägsta basen filtreras väl bort i huvudhögtalarna?) och det borde rimligen också ge positiva effekter rent musikaliskt. Det borde även det utsträckta frekvensomfånget neråt i sig göra. En sub ska ju egentligen inte ge något ökat bastryck normalt sett utan helt enkelt plocka fram mer information i det register som de ordinarie högtalarna inte klarar. Jag skulle nog meka lite mer med inställningar och placering för att se om du inte får en förbättring.
Enligt min erfarenhet så ger en sub sämre "musik" men bättre "HiFi". Min förklaring är att man inför en extra fasvridning, som resulterar i en liten fördröjning av signalen från suben i förhållande till huvudhögtalarna som uppfatas som en sämre "timing" av den som är känslig för sånt. Och detta om man verkligen har justerat in allting för optimal respons, annars blir det sämre på alla sätt!

Med modern digital teknik torde problemet kunna lösas med brantare faslinjära filter samt mätmikrofon och programvara som hjälper en med placering och injustering. Finns sånt?

JohanR

PostPosted: Wed Feb 11, 2009 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Detta är ju lite märkligt. Subben avlastar ju sidohögtalarna en del (för den lägsta basen filtreras väl bort i huvudhögtalarna?) och det borde rimligen också ge positiva effekter rent musikaliskt. Det borde även det utsträckta frekvensomfånget neråt i sig göra. En sub ska ju egentligen inte ge något ökat bastryck normalt sett utan helt enkelt plocka fram mer information i det register som de ordinarie högtalarna inte klarar. Jag skulle nog meka lite mer med inställningar och placering för att se om du inte får en förbättring.
Enligt min erfarenhet så ger en sub sämre "musik" men bättre "HiFi". Min förklaring är att man inför en extra fasvridning, som resulterar i en liten fördröjning av signalen från suben i förhållande till huvudhögtalarna som uppfatas som en sämre "timing" av den som är känslig för sånt. Och detta om man verkligen har justerat in allting för optimal respons, annars blir det sämre på alla sätt!

Med modern digital teknik torde problemet kunna lösas med brantare faslinjära filter samt mätmikrofon och programvara som hjälper en med placering och injustering. Finns sånt?

JohanR
En väl integrerad bra sub, inkopplad på rätt sätt kan ge en stor förbättring på alla parametrar. Det kanske inte är lätt att göra och det är få subbar som verkligen fungerar för musiklyssning, men det betyder inte att det inte finns.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Johan, vilka subbar har du testat?

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Enligt min erfarenhet så ger en sub sämre "musik" men bättre "HiFi". Min förklaring är att man inför en extra fasvridning, som resulterar i en liten fördröjning av signalen från suben i förhållande till huvudhögtalarna som uppfattas som en sämre "timing" av den som är känslig för sånt. Och detta om man verkligen har justerat in allting för optimal respons, annars blir det sämre på alla sätt!
Bara en teoretisk reflexion. Hur högt måste en sub delas tror du för att undvika denna form av påverkande fasvridning? För det finns ju fullregistersystem som går lika djupt som en sub (Komri?) och dom skulle väl inte anses ge en musikalisk återgivning om dom lät mer hifi än musik?

Personligen är jag inne på att det behövs minst två subbar och att en del av problemen man upplever beror just på att man bara har en sådan. Jag har inte testat speciellt många subbar och tyvärr inga av någon högre kvalitet. Men hittills har jag aldrig hört någon som tillfört något av värde till musiken. Ja, bortsett från tex "datorhögtalare" där lite muller är en nödvändighet för att stå ut :-)

/ B

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Min senaste uppgradering var inköp av subben, den har tillfört en hel del som inte fanns tidigare och jag är faktiskt idag nöjd med ljudkaraktären som sådan. Jag har också uppnått det tryck som jag gillar och under en tid har velat åstadkomma. Mitt rum är också ganska stort och verkar suga en del bas.

MEN (och här kommer det viktiga), subben har inte ökat förståelsen för musiken, så som till exempel skedde när jag bytte till en bättre tonarm.
Jag vill bara förtydliga vad jag menar med ovanstående eftersom det kanske kan misstolkas. Subben HAR tillfört en hel del, allting är trevligare att lyssna på. Viktigt är att alla register har påverkats positivt, inte bara basen. Jag provade igår att koppla ur den och det blev bra mycket tråkigare utan den, så den är helt klart beroendeframkallande. Jag tycker dock inte att det är samma typ av förbättring som man får genom att förbättra källan. Bra skivor blir bättre med subben, men mindre bra är fortfarande mindre bra. Med källuppgraderingar tycker jag det är tydligare att även sämre musik plötsligt upplevs bättre och det är det jag menar med att förståelsen för musiken ökar.

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 09:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Bara en teoretisk reflexion. Hur högt måste en sub delas tror du för att undvika denna form av påverkande fasvridning? För det finns ju fullregistersystem som går lika djupt som en sub (Komri?) och dom skulle väl inte anses ge en musikalisk återgivning om dom lät mer hifi än musik?
Precis! Den typiska stora fullregisterhögtalaren delar så högt upp att fördröjningen från fasvridningen kring delningsfrekvensen, i millisekunder, blir så liten att den inte kan uppfattas (enligt min teori). Var gränsen går vet jag inte, men med för hög delning till en monosub förstör stereobilden (om man nu är intresserad av sånt). Så, vill man ha en god basåtergivning och dessutom i ordentliga kvantiteter är det enklast att satsa på stora högtalare, hävdar jag. All placering och injustering blir då dessutom så mycket enklare. På "den gamla goda tiden" fanns det ju Isobarik, om man tvunget vill ha Linn. Eller Naim DBL som går ner till 16 Hz och låter makalöst bra!

JohanR

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 09:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag tycker dock inte att det är samma typ av förbättring som man får genom att förbättra källan. Bra skivor blir bättre med subben, men mindre bra är fortfarande mindre bra. Med källuppgraderingar tycker jag det är tydligare att även sämre musik plötsligt upplevs bättre och det är det jag menar med att förståelsen för musiken ökar.
Det tycker jag är en bra sammanfattning av vad som händer när man förbättrar källan respektive högtalarna.

JohanR

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JohanR wrote:
Quote:
Jag tycker dock inte att det är samma typ av förbättring som man får genom att förbättra källan. Bra skivor blir bättre med subben, men mindre bra är fortfarande mindre bra. Med källuppgraderingar tycker jag det är tydligare att även sämre musik plötsligt upplevs bättre och det är det jag menar med att förståelsen för musiken ökar.
Det tycker jag är en bra sammanfattning av vad som händer när man förbättrar källan respektive högtalarna.

JohanR
Håller inte med.
Normalt ÄR det som du skriver men ibland tar utvecklingen ett jättehopp.
Det tog Linn med sina K-arrayhögtalare.
Många av de nyare K-arrayhögtalarna är ju bättre passiva med ETT slutsteg än äldre aktiva med flera slutsteg (givet samma slags slusteg används)

När det gäller subbar och stora högtalare - de gör olika saker. Bägge behövs.
Finns de som kör Artikulat 350A med sizmiksub tex. Jag har testat 345 på Komri.
Blir bättre.

Blir det inte bättre med sub beror det på dålig intuning (både av sub SAMT huvudsystem) eller för dålig sub.
Tänk på att en sub har en STOR fördel! Man kan tuna in basen oberoende av huvudhögtalaren. (inte bara plats men även gränsfrekvenser etc)
Fundera på hur bra det hade blivit om man kunde ha en burk/per register och placera dessa oberoende av varandra. :mrgreen:
Att ha alla register i samma trälåda är ju en klar begränsning. Och även om man kör aktivt kan man ju inte meka med gränsfrekvenser som man gör med subben!

PostPosted: Thu Feb 12, 2009 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
När det gäller subbar och stora högtalare - de gör olika saker. Bägge behövs. Finns de som kör Artikulat 350A med sizmiksub tex. Jag har testat 345 på Komri.
Blir bättre.

Blir det inte bättre med sub beror det på dålig intuning (både av sub SAMT huvudsystem) eller för dålig sub.
Tänk på att en sub har en STOR fördel! Man kan tuna in basen oberoende av huvudhögtalaren. (inte bara plats men även gränsfrekvenser etc)
Fundera på hur bra det hade blivit om man kunde ha en burk/per register och placera dessa oberoende av varandra. :mrgreen:
Att ha alla register i samma trälåda är ju en klar begränsning. Och även om man kör aktivt kan man ju inte meka med gränsfrekvenser som man gör med subben!
Mjae. Vad är en sub? Jo en högtalare som klarar av låga frekvenser. Den kan lika gärna vara ihopbyggd med huvudlådan. Rent tekniskt alltså. Det finns högtalare som har lågt delade baselement. Rent praktiskt kan det dock vara en fördel med att kunna placera en sub oberoende av resten eftersom de lägsta frekvenserna spelar med rummet på ett helt annat sätt än övriga register.

Det finns högtalare med "en burk per register", de jag snabbt kommer på är WAMM (Wilson Audio Modular Monitors) och Goldmund. När man köpte WAMM ingick även installation (dom kostade väl typ en mille på 80-talet) och den sista intrimningen av elementens placering i djupled gjordes genom att jämföra en inspelning med Wilsons fru som sjöng live i rummet. Snacka om tune-dem :-)

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00