daniel39 wrote:
Hej
Jag har sökt tips och råd angående förstärkare till Majik 140 på detta forum. Vilket märke passar bäst förutom Linn såklart. Tanken är senare uppgradera till Linn då ekonomin tillåter. Därav söker jag ett billigare alternativ att starta med typ Onkyo, Denon, Marantz osv. De finns ju i flera prisklasser dessutom.
Anläggningen skall till största del användas till musik men även hembio 3.1.
Hoppas jag var lagom otydlig
Kontentan är alltså förstärkarmärke som passar till Linnhögtalare
Tack på förhand
Förhoppningsvis blivande Linnist
Alla förstärkare funkar bra utom dom dåliga...
Frågan är vart du siktar på lite sikt. Antagligen ganska högt med tanke på att du siktat in dig på Majik 140 (eller har du redan köpt ett par?). Det är helt klart högtalare som hänger med mycket långt. Klimax DS+Klimax Kontrol+2xAkurate4200+Majik140 aktivt lär vara helt grymt (ca. 370 kkr exkl. högtalarna). Några skulle tycka att det är en extrem kombination.
Hur ser budgeten ut och vad har du tänkt för källa? När det gäller budget-förstärkare så är det flera som skrivit positivt om System Fidelity, men hur de står sig jämfört med de märken du nämnde vet jag inte. För att inte kasta onödiga pengar i sjön kanske beg. är ett bra alternativ. Jag skulle råda dig att först välja ut en, enl. din åsikt, tillräckligt bra källa (använd vid denna lyssning helst förstärkeri som ligger i varje fall en eller ett par nivåer över vad du siktar på - detta för att tydliggöra skillnader som ändå kommer framgå efter längre lyssning med de förstärkare du så småningom bestämmer dig för) och därefter jämföra förstärkare med den källan. När du lyssnar på källa gå då hela vägen upp till Klimax DS (d.v.s. strunta i prislappen initialt eftersom den tenderar att påverka ens omdöme) så att du får klart för dig vad som verkligen skiljer och hur du uppfattar skillnaderna - för det finns verkligen, även ur musikalisk synvinkel, relevanta skillnader.