selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 07, 2009 09:05 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej
Jag har sökt tips och råd angående förstärkare till Majik 140 på detta forum. Vilket märke passar bäst förutom Linn såklart. Tanken är senare uppgradera till Linn då ekonomin tillåter. Därav söker jag ett billigare alternativ att starta med typ Onkyo, Denon, Marantz osv. De finns ju i flera prisklasser dessutom.

Anläggningen skall till största del användas till musik men även hembio 3.1.

Hoppas jag var lagom otydlig :)

Kontentan är alltså förstärkarmärke som passar till Linnhögtalare

Tack på förhand
Förhoppningsvis blivande Linnist

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel39 wrote:
Hej
Jag har sökt tips och råd angående förstärkare till Majik 140 på detta forum. Vilket märke passar bäst förutom Linn såklart. Tanken är senare uppgradera till Linn då ekonomin tillåter. Därav söker jag ett billigare alternativ att starta med typ Onkyo, Denon, Marantz osv. De finns ju i flera prisklasser dessutom.

Anläggningen skall till största del användas till musik men även hembio 3.1.

Hoppas jag var lagom otydlig :)

Kontentan är alltså förstärkarmärke som passar till Linnhögtalare

Tack på förhand
Förhoppningsvis blivande Linnist
Alla förstärkare funkar bra utom dom dåliga... :wink:

Frågan är vart du siktar på lite sikt. Antagligen ganska högt med tanke på att du siktat in dig på Majik 140 (eller har du redan köpt ett par?). Det är helt klart högtalare som hänger med mycket långt. Klimax DS+Klimax Kontrol+2xAkurate4200+Majik140 aktivt lär vara helt grymt (ca. 370 kkr exkl. högtalarna). Några skulle tycka att det är en extrem kombination.

Hur ser budgeten ut och vad har du tänkt för källa? När det gäller budget-förstärkare så är det flera som skrivit positivt om System Fidelity, men hur de står sig jämfört med de märken du nämnde vet jag inte. För att inte kasta onödiga pengar i sjön kanske beg. är ett bra alternativ. Jag skulle råda dig att först välja ut en, enl. din åsikt, tillräckligt bra källa (använd vid denna lyssning helst förstärkeri som ligger i varje fall en eller ett par nivåer över vad du siktar på - detta för att tydliggöra skillnader som ändå kommer framgå efter längre lyssning med de förstärkare du så småningom bestämmer dig för) och därefter jämföra förstärkare med den källan. När du lyssnar på källa gå då hela vägen upp till Klimax DS (d.v.s. strunta i prislappen initialt eftersom den tenderar att påverka ens omdöme) så att du får klart för dig vad som verkligen skiljer och hur du uppfattar skillnaderna - för det finns verkligen, även ur musikalisk synvinkel, relevanta skillnader.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 13:52 
Site Admin
Site Admin

Hej och välkommen hit!

Har du någon tänkt budget till att börja med - lättare för folk att ge tips om man vet om det handlar om max 3k eller 30k.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 20:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack så mycket!

Den tanke jag har är att gå mot Akurate Kontrol och något slutsteg. Och ytterligare senare Akurate högtalare.

Vad gäller källan vill jag kunna se in i framtiden för att kunna svara på. Då systemet skall användas både till musik och film önskar man ju att det skulle dyka upp en DS movie eller någon Linn Bluray spelare typ Classik movie eller Unidisk 1.1 med motsv cd eller musik kvalitéer. Jag kanske hoppas på för mycket men HD film är viktigt för mig iaf:)

Ang budget för förstärkaren jag tänkte börja med handlar om ca 5k. Jag tror säkert jag blir nöjd så länge med de märken jag nämnde tidigare. Den skall duga ett tag och inte "förstöra" Linn högtalarnas ljudkvalitéer helt enkelt, det skulle ju vara bortkastat. Jag kanske är ute på fel spår?

Tack för era svar

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 21:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En Sherwood av något slag borde passa perfekt, alternativt Marantz ur deras 7-serie.

Mvh Mattias

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla System Fidelity, dom ska vara väldigt prisvärda.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 21:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag vill komma med ett förslag som jag själv kör med. Till mina Majik 140 kör jag en Sneaky DS och det låter riktigt bra. När sedan budgeten medger tänker jag öpa en Majik I. Sedan kan man naturligtvis gå vidare med att köpa en 6100 och köra aktivt.

PostPosted: Sat Feb 07, 2009 21:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast egentligen är det dumt att köpa nytt bara för att sälja så småningom. Om det är en tillfällig lösning så tycker jag att du ska kolla på Kolektor + någon LK-förstärkare (mellan 5' och 7' totalt), de kommer knappast att rasa i pris de närmaste åren.

Om du kollar mycket på film så kanske en beggar Arcam AVR - 200/250/300 (5-kanals integrerad) kan vara ett alternativ? Troligen bättre än någon ny Onkyo iaf? Jag har för mig att jag såg en AVR 200 för typ 2500:- på hifimagasinet?

EDIT: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=3499 <- Den här skulle jag köpa direkt!

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 11:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Fast egentligen är det dumt att köpa nytt bara för att sälja så småningom. Om det är en tillfällig lösning så tycker jag att du ska kolla på Kolektor + någon LK-förstärkare (mellan 5' och 7' totalt), de kommer knappast att rasa i pris de närmaste åren.

Om du kollar mycket på film så kanske en beggar Arcam AVR - 200/250/300 (5-kanals integrerad) kan vara ett alternativ? Troligen bättre än någon ny Onkyo iaf? Jag har för mig att jag såg en AVR 200 för typ 2500:- på hifimagasinet?

EDIT: http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=3499 <- Den här skulle jag köpa direkt!
Går det koppla ett Majik 6100 steg aktivt till 140 högtalarna jag trodde man var tvungen att ha 8 kanaler för att göra dom aktiva?

Mike

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 11:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Minge wrote:
Går det koppla ett Majik 6100 steg aktivt till 140 högtalarna jag trodde man var tvungen att ha 8 kanaler för att göra dom aktiva?

Mike
Majik 140 aktiveras med 8 kanaler, men han menade att om man börjar med majik I (tar aktiva kort) och senare köper en 6100 till systemet så kan man aktivera.

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 11:49 
Ny Medlem
Ny Medlem

henriklh wrote:

Jämför gärna Arcam AVR-200/250/300 mot en billig Sherwood. Jag kan nästan lova att du kommer välja sherwooden alla dar i veckan!

/M

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En Movie Di ligger ovan budget, men innehåller å andra sidan en riktigt bra DVD-spelare
också. Klart mer intressant alternativ än en ny/beg förstärkare för 5kkr.

Till den kan du ansluta såväl DS som TV, Bluray-spelare etc.

/M

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 12:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

heffaklump wrote:
Jämför gärna Arcam AVR-200/250/300 mot en billig Sherwood. Jag kan nästan lova att du kommer välja sherwooden alla dar i veckan!
Verkligen??? Det var länge sedan jag lyssnade på AVR-200, men då tyckte jag att det var riktigt bra!? Sherwood har jag aldrig hört.

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 14:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Magnus wrote:
En Movie Di ligger ovan budget, men innehåller å andra sidan en riktigt bra DVD-spelare
också. Klart mer intressant alternativ än en ny/beg förstärkare för 5kkr.

Till den kan du ansluta såväl DS som TV, Bluray-spelare etc.

/M

Har sneglat åt det hållet oxå. Den är inom budget för att behålla lång tid framåt. Totalt mindre pengar än förstärkare och slutsteg. Men jag frågar mig hur "framtidssäker" den är med tanke på HD och anslutningar osv. som jag skrev tidigare skulle det bästa var en "Classik Movie Bluray".

Jag tror på en kontrol och slutsteg. Det alternativet lämnar öppet för fler alternativ till att byta källa i framtiden typ DS och Bluray.

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men är du verkligen säker på att det är Majik 140 du ska ha då? En Classik movie DI + Komponent 110 får du ju tillsammans för typ 15 000:-

Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00