cortina wrote:
Kanske väl mycket ordklyveri och inte för att på något sätt föringa tundem som metod eller försök att beskriva skillnader i synsätt, men det blir lite intressant att följa diskussioner kring att det finns ett objektivt mått på musikalitet som, enligt NE, saknar definition: "musikalitet, term inom musikpsykologin utan någon allmänt accepterad definition. Ofta avses förmåga att uppfatta skillnader mellan tonhöjder, klangfärger, rytmer, tonföljder, ackord o.d. Även förmågan att föreställa sig musikaliska förlopp samt att uppfatta och påverkas av deras känslomässiga karaktär kan åsyftas. Musikalitet behöver inte förutsätta egen musikutövning." (2009-02-04 Nationalencyklopedin • Kort http://www.ne.se/artikel/1159690).
Nej men hoppsan!
Kan det kanske vara därför jag tycker att "bättre musikalisk prestanda" är det dummaste uttryck jag hört på länge?
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så ryms det så otroligt många härliga delar i ordet "musikalitet" så det går helt enkelt inte att mäta! Jag tycker att min tidigare (förvisso tämligen usla) liknelse med kärlek fungerar som förklaring - skulle jag säga "bättre kärleksmässig prestanda" blir det lika absurt.
Tunedem är en jättebra utvärderingsmetod. Men när någon (om det nu var LINN eller nå'n på det här forumet har jag ingen aning om) fick för sig att det är likställt med "musikalisk prestanda" så hade denne någon fel! Tunedem ger ett resultat, ja, men påstår man att det är ett resultat mätt i "musikalisk prestanda" så har man tagit på sig rollen att definiera ett begrepp som, nu dessutom bekräftats av NE, inte går definiera!
Så vi tar t ex Linnofil. Är du så käck och ger mig en universell definition av begreppet "musikalitet"?
Tills dess står jag fast vid att det i ljudsystemsvärlden inte kan finnas universellt bättre eller sämre. Vid närmare eftertanke skulle jag stå fast vid det även om nå'n mot all förmodan skulle lyckas med en definition.
Det finns en mängd saker på vilka ett ljudsystem kan vara bättre än ett annat. Tunedem är en sådan. Men musik, ljud, musikalitet och musikåtergivning är subjektiva begrepp som ALDRIG kan användas i för att fastställa att ett system är bättre än ett annat!
Gillar man ett bättre "tunedemat" system så är det bättre. Gillar man ett system som bara spelar i frekvensomfånget 8000-9000 hz, så är det bättre. Förespråkare för respektive system kommer givetvis att hävda att sitt system är "förjävla musikaliskt och fint. Jösses vad jag förstår musiken nu serru" - och båda har rätt!
Vad man uppskattar och tycker är bättre, baseras på den enskildes upplevelse och är således föremål för, hör och häpna, tycke och smak.