Carl Nyqvist wrote:
henriklh wrote:
Förra gången Fredrik installerade ett par högtalare hemma hos mig hade jag justerat avstånd till bakvägg i förväg, på en halv centimeter när. Fredrik kom fram till exakt samma avstånd av den enkla anledningen att vi använder samma utvärderingsmetod
Det är säkert för att ni båda ville uppnå samma sak med installationen. Det betyder inte att det resultatet skulle vara rätt för alla alternativt ett annat installationsresultat fel för alla. Folk gillar olika saker, rätt och fel är individuellt.
Carl
henriklh gav ett bra exempel som belyser tune-metodens pricksäkerhet. Jag har erfarit precis samma sak flera ggr. bl.a. så hade jag justerat in aktiva Isobarik varpå en kompis kom förbi och jag tänkte då prova hur han skulle ställa in systemet. Till saken hör att han är musiker, men inte alls insatt i hifi så bad jag honom helt enkelt lyssna på de olika filterinställngarna som om uppgiften var att stämma hela orkestern p.s.s. som när han stämmer sitt eget instrument. Resultatet blev att han hamnade på precis samma inställning som jag (nivåjusteringen på Isobarik-filtret är 0.25dB!).
Att olika människor prioriterar olika saker är också riktigt, men det måste inte betyda att som Bill50x skrev "Men visst finns det bättre och sämre system?" inte kan besvaras med - Ja(!), vilket jag tror var vad Bill50x menade? Bill50x påpekade också att tune-metoden är - just en metod att använda för att optimera en anläggning i ett rum eller välja mellan två alternativ av något slag (två apparater t.ex.). Det är inte något sätt som man skall lyssna på musik på! Poängen är att man med metoden (korrekt utfört) når anläggningens maximala musikaliska potential givet de förutsättningar man håller konstanta, i det specifika fallet. Med musikalisk potential åsyftas här att man når en inställning som ger maximal insikt i det inspelade materialet d.v.s. man får maximal förståelse för innehållet i det inspelade materialet, givet de aspekter man väljer att inte variera (och därmed bortser från att utvärdera). Man skulle nog, utan att förhäva sig, kunna hävda att detta är så nära objektivt bra det går att komma när det gäller musikåtergivning.
Mer eller mindre bas, diskant eller andra kvantitativa aspekter kan man välja att väga in, men för de fall då valet inte sammanfaller med tune-dem optimum så har man också prioriterat bort en del av anläggningens förmåga att återge det musikaliska innehållet i någon grad. Valet står givetvis var och en fritt, men jag betvivlar att det är många som skulle prioritera annat före tune-dem om man fick helt klart för sig vilken skillnad det är när en anläggning är korrekt installerad med tune-dem resp. när andra aspekter vägts in.
Och Bill50x; Det handlar inte om att skruva till tonkurvan på något specifikt vis, snarare motsatsen. Min erfarenhet är definitivt att en korrekt intune-dem-ad anläggning också maximerar aspekter så som t.ex. neutralitet, också här givet de förutsättningar man har att jobba med. Dock brukar inte en korrekt tune-dem nödvändigtvis resultera i ett maximalt häftigt ljud (så som upplevelse av stor rymdkänsla eller känsla av dynamik). Att det finns t.ex. högtalare som är bra (tune-dem), men med tvivelaktig frekvenskarakteristik, jämfört med några andra högtalare med bättre frekvenskarakteristik är nog ett utslag för att de frekvensriktiga högtalarna är så mycket sämre på något annat sätt som har större inverkan på den musikaliska transparensen.