selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 19, 2009 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hittills inte hört några avgörande skillnader mellan olika nätverkskablar. Men det är lätt att framkalla fullt hörbara skillnader med byte av kablar, switchar och dylikt. Håller därför med hardcore om att man varken behöver överdriva eller förneka skillnaderna.

DS-spelarna buffrar kontrollerad data, som troligen är helt intakt vid alla dessa jämförelser. Men vad de digitala kretsarna sysslar med under återskapandet av den analoga signalen påverkar den analoga signalens kvalitet. Att helt isolera digitala och analoga kretsar från varandra är inte möjligt då det handlar om digital till analog omvandling.

Man bör alltid betrakta digitala signaler ur analog synvinkel!

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 22:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rippning?

Samma sak där, hur mycket fel kan det bli?

Jag tycker mig rippa på samma sätt som HF, med Ripstation Micro Ds.

EAC???

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag rippar med Ripstation och är nöjd med resultaten. Jättelyft från Uni 1.1 till Akurate DS. Har dock upptäckt att kablarna (NAS -> router + router -> DS) kan göra väldigt mycket. Byte från CAT 5E till CAT 6 var ett klart lyft (samt påverkade även ljudbilden, den blev klart fylligare). Har även satt Leijonklou nätkabel på NASen :-)

Björn

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 23:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

cat 6 är inte det bara 2 trådar till i kabeln som används vid gigabit överföring?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 19, 2009 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

är det någon som sett en router som har jord? utan att man ska betala en förmögenhet

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I cat5 används fyra ledare, i cat6 alla åtta.
Om ni klämmer ett RJ45-kontaktdon på en cat6 sladd kan ni räkna med att er "hemmatillverkade" kabel inte uppfyller cat6-standard. Det krävs i princip maskinklämda kontaktdon för att uppfylla den specifikationen. Cat6 är väldigt känsliga vid manipulering av tvinningen och skärm.

Titta så intressanta siffror för en tp-sladd:
Parfärg grön, tvinning per 1 meter = 65,2
Parfärg blå, tvinning per 1 meter = 64,8
Parfärg orange, tvinning per 1 meter = 56,2
Parfärg röd, tvinning per 1 meter = 51,7

Keep it up! :-)

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 01:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Outsider wrote:
Hade nätverk varit så bra på förlustfri dataöverföring hade naturligtvis inte felkorrigarande protokoll som TCP/IP tagits fram.
Med nätverk menade jag givetvis hela kedjan ifrån A till B, inklusive felkorrigering. Torde väl framgå av mina exempel och texten eller hur?
Outsider wrote:
Att definiera data som ej tidsberoende är naturligtvis fel då det finns flera protokoll(bland annat UDP), vilka ej har feldetektering med återsändning, vilket gör att informationen blir korrupt om det uppstår fel på vägen.
Tror du missuppfattar vad jag menar.
Ett nätverk levererar data skickat från A till B. Om det tar X sekunder eller X+1 sekunder är ju inte specat någonstans. Det har ju inget med valt protokoll och ev feldetektering/omsändning att göra.
UDP används t. ex. då man INTE vill ha omsändningar för att minimera delay typiskt i realtidsapplicationer där man föredrar ngra missade bitar före delay.
Vill man säkerställa att data kommer fram oförvanskat har man felkorigering ANTINGEN i nätverket eller i applikationen.

Outsider wrote:
Det här märks också tydligt på tjänster som använder detta protokoll. Det är då lätt hänt med försämring av bild/ljudkvalitet vid streaming.
Exakt! När man skickar information som är tidskritisk över ett nät som inte tar hänsyn till tiden blir det problem.
Outsider wrote:
Jämför med tjänster som i någon mån buffrar data och kontrollerar innan uppspelning får man felfri återgivning. Vad jag vill säga är att det inte skulle vara några problem för DS:en att buffra och kontrollera data. Nu kanske den också gör det, jag vet inte, det är ju bland annat det som diskuteras i denna tråd.
Ja så funkar DS, men som jag redan sagt...är ju inte tapp av data som är problemet :wink:

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marfor wrote:
Vad är bra kablar då? Kom gärna med art. nr. o hela köret. och sen switch...router??? samma sak där.
Och ang HF-besök så finns det förståss i skallen
Router, switch, NAS - kolla vad Linn rekomenderar på deras WEB.
Är en bra start inte sant?

http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... Components

fyi
Enligt min begränsade erfarenhet gör nätverkskablar klart mindre skillnad än swith/NAS/rippning.
Å andra sidan kanske det finns askassa och asbra kablar jag inte testat ännu. :roll:

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 10:20 
Site Admin
Site Admin

Förstår inte hur tidsförskjutningar kommer in i bilden här. Det är ju snarare ett problem i S/PDIF, men här pratar vi i princip om delar av en ljudfil som skickas från server till klient, klienten buffrar, och spelar upp ur buffern. Från BUFFERN och vidare går det absolut att diskutera om matningen till den interna DAC:en är optimal eller inte, men nätverksöverföringen? Man måste skilja på begreppen, bara för att vi snackar överföring av digitala signaler så innebär det inte att allt funkar precis som RedBook bara för det - tack och lov! Det är ju det som är hela poängen med DS, och det var det Gilad tryckte på åtskilliga gånger när han var och demade DS i Stockholm!

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn, du missar min poäng med. Måste uttrycka mig dåligt... :oops:

1/ information i form av ljud är tidsberoende då samplen tas vid givna tillfällen i tiden i A/D omvandlaren, samma gäller i D/A omvandlaren. Dvs timingen är viktig när man omvandlar från och till analog information.

2/ nätverk är designade att skicka data (mail, ftp, mjukvara) utan krav på timing. Att data kommer fram oförvanskat är det viktiga. Men...digitala signaler (ettor/nollor som skickas) kan ju i princip ses som en analog signal med hög frekvens. = kan påverkas av störningar och även störa annat.

Vad alla trodde då CDspelana kom (vissa fortfarende) var att:
- det är buslätt att göra en CDspelare. Bara att läsa av skivan i realtid (nästan), dunka in allt i en buffer...samt med en klocka synca in ettorna/nollorna i en D/A omvandlare i "rätt" takt = klart.
- då alla ettor o nollor ju finns med låter det lika
Det visade sig att så inte var fallet.
Som jag skrev i 2/ är inte en digital signal helt "ren"... kommer det in skit i D/A omvandlaren (skit överlagrat på insignal) eller den påverkas på annat sätt (skit via jord/elmatning) så låter det inte lika bra!

Nu kommer vi in på DS. Bara för man:
- byter ut avläsning av CD med rippning...
- lagrar på NAS, skickar till DS via nätverk
så försvinner inte de grundläggande svårigheterna att HÅLLA SIGNALEN sam DS fri från påverkan negativt.

Men problemet är ju INTE att bitar försvinner i NAS/switsh/kablar.
Antagligen handlar det om att minimera "skiten" som överlagrat följer med bitarna via kabeln in till DS, samt att minimera att nätverkskomponenterns (NAS etc) släpper ut skit på elnätet som sedan påverkar alla HIFIkomponenters prestanda, inte bara DS.
Att strömmen påverkar ett HIFIsystem vet vi redan...

Dvs att olika NAS etc låter olika bra beror antagligen inte på deras förmåga att skicka data till DS utan att vissa stör DS mer.
Det innebär sannoligt att LANarchitektur ev vara olika bra i olika hus. Tex jag har testat med hjälp av sellerister optoöverföring till DS och hemma hos mig var det sämre. Andra har lyckats bättre.
Enda testerna som varit entydiga är NAS och HDD där vissa låter bättre. ReadyNAS NV+ samt Barracuda HDD (.10 samt ES.2 spec har mina HDDar) antagligen finns det andra ÄN bättre lösningar men av tre olika ReadyNAs på olika platser har klarat sig bra mot andra NASar.
Är också den som Linn har som rekomenderad NAS :wink:
Har av en slump hittat en switsh som jag tycker slår Linns men av andra anses Linns swith låta bäst. Så där kan vi ha en produkt som ej är tillräckligt testad. (jag kan även ha fel, hehe)

Man ska nog vara ödmjuk och inse att vi ännu inte vet så mycket avseende DS.
30+ år erfarenhet på LP12 säger ju att den skruven ska dras åt SÅ och det klippset ska monteras SÅ.
Vi får se om 10 år hur mycket Linn lyckats trimma DStekniken och hur mycket vi "dårar" lyckas hitta lågstörande nätverksprylar :mrgreen:

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 13:45 
Site Admin
Site Admin

Okej, då är vi tillbaka till att det är störningar i signalen som påverkar. Jag förstår fortfarande inte vad timingen har med det hela att göra i så fall om vi nu är överens om att bitarna anländer i korrekt ordning utan förluster och att de sedan buffras.

Hursomhelst, då är vi iaf tillbaka till samma diskussion som vi hade i nån annan tråd när vi kommit fram till dessa störningar som tänkbar felkälla. I så fall förstår jag inte varför det bara fokuseras på de komponenter som råkar ha med signalkedjan att göra - pratar vi störningar finns det andra saker på elnätet i huset/lägenheten som också lär påverka minst lika mycket.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JITTER helt enkelt! Ett riktigt otyg... :?

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Okej, då är vi tillbaka till att det är störningar i signalen som påverkar. Jag förstår fortfarande inte vad timingen har med det hela att göra i så fall om vi nu är överens om att bitarna anländer i korrekt ordning utan förluster och att de sedan buffras.
.
Timingen togs upp för att åskådligöra skillnaden mellan tidskritisk information och tidsokritisk data samt visa på att Internet (TCP/IP nät) designas för data, ej tidskritisk information.
Ljud; tidskritisk, men minimala problem om vissa bitar faller bort/förvanskas
Data; tvärt om.

Tror man gör ett misstag om man ser CDspelare o DSspelare utifrån enbart ett dataperspektiv, och att om bara data är korrekt är signalen perfekt.

Vikla konsekvenser får ett tidskritiskt synsätt på nätverket?
Kan tex vara så att vissa nätverkskomponenter transporterar data "bättre" tex jämnare och tydligare distinktion mellan "0" och "1" = mindre övertoner i den analoga domänen = mindre skit som följer med signalen via kabeln (och elnätet) till DS. Kan ju vara en rimligt antagande tills man vet mer ellr hur?
Ayn wrote:
Hursomhelst, då är vi iaf tillbaka till samma diskussion som vi hade i nån annan tråd när vi kommit fram till dessa störningar som tänkbar felkälla. I så fall förstår jag inte varför det bara fokuseras på de komponenter som råkar ha med signalkedjan att göra - pratar vi störningar finns det andra saker på elnätet i huset/lägenheten som också lär påverka minst lika mycket.
Ja, DS påverkas av elnätet som alla andra HIFIprylar men "minst lika mycket" är inte min erfarenhet.
Intressant, vilka tester har du gjort?

En del snackar om att prestanda varierar avseende elens kvalitet (tex låter bättre nätter o helger) men det har jag inte märkt.
En bra nätkabel gör däremot skillnad.

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 13:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Timingen togs upp för att åskådligöra skillnaden mellan tidskritisk information och tidsokritisk data samt visa på att Internet (TCP/IP nät) designas för data, ej tidskritisk information.
Ljud; tidskritisk, men minimala problem om vissa bitar faller bort/förvanskas
Data; tvärt om.
Men ljudsignalen är data fram till DA omvandlaren. Det jag tror dom flesta säger, eller iallafall som jag uppfattar det:
Det är inte den digitala signalen in det är fel på, utan det är den analoga signalen ut som är störd. Den borde kunna störas av att det ligger överlagrade spänningar och "skit" i kabeln, men det är inte själva 1orna och 0orna som det är fel på (eftersom bufferten samlar ihop dem och kollar så att alla har följt med innan det matas vidare).

/A

PostPosted: Wed Jan 21, 2009 14:35 
Site Admin
Site Admin

Ja, det lär vara störningar i den analoga representationen av signalen som åsyftas.

Jan, jag har inte gjort några tester. Jag drar bara slutsatser utifrån resonemanget vi för. Om det är störningar i signalen som det handlar om bör man beakta alla potentiella källor för störningarna. Bl.a. kylskåp och liknande, men även övriga komponenter i datorn som används för att mata data till DS:en med. Ur den aspekten är det ingen skillnad på vilken hårddisk datat ligger på från början, då data först av allt läses in i minnet och sen skickas vidare därifrån. Hur störningen skulle kunna sparas i minnet vet jag inte riktigt.

Post new topic  Reply to topic  [ 117 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 Next

All times are UTC+02:00