Ayn, du missar min poäng med. Måste uttrycka mig dåligt...
1/ information i form av ljud är tidsberoende då samplen tas vid givna tillfällen i tiden i A/D omvandlaren, samma gäller i D/A omvandlaren. Dvs timingen är viktig när man omvandlar från och till analog information.
2/ nätverk är designade att skicka data (mail, ftp, mjukvara) utan krav på timing. Att data kommer fram oförvanskat är det viktiga. Men...digitala signaler (ettor/nollor som skickas) kan ju i princip ses som en analog signal med hög frekvens. = kan påverkas av störningar och även störa annat.
Vad alla trodde då CDspelana kom (vissa fortfarende) var att:
- det är buslätt att göra en CDspelare. Bara att läsa av skivan i realtid (nästan), dunka in allt i en buffer...samt med en klocka synca in ettorna/nollorna i en D/A omvandlare i "rätt" takt = klart.
- då alla ettor o nollor ju finns med låter det lika
Det visade sig att så inte var fallet.
Som jag skrev i 2/ är inte en digital signal helt "ren"... kommer det in skit i D/A omvandlaren (skit överlagrat på insignal) eller den påverkas på annat sätt (skit via jord/elmatning) så låter det inte lika bra!
Nu kommer vi in på DS. Bara för man:
- byter ut avläsning av CD med rippning...
- lagrar på NAS, skickar till DS via nätverk
så försvinner inte de grundläggande svårigheterna att HÅLLA SIGNALEN sam DS fri från påverkan negativt.
Men problemet är ju INTE att bitar försvinner i NAS/switsh/kablar.
Antagligen handlar det om att minimera "skiten" som överlagrat följer med bitarna via kabeln in till DS, samt att minimera att nätverkskomponenterns (NAS etc) släpper ut skit på elnätet som sedan påverkar alla HIFIkomponenters prestanda, inte bara DS.
Att strömmen påverkar ett HIFIsystem vet vi redan...
Dvs att olika NAS etc låter olika bra beror antagligen inte på deras förmåga att skicka data till DS utan att vissa stör DS mer.
Det innebär sannoligt att LANarchitektur ev vara olika bra i olika hus. Tex jag har testat med hjälp av sellerister optoöverföring till DS och hemma hos mig var det sämre. Andra har lyckats bättre.
Enda testerna som varit entydiga är NAS och HDD där vissa låter bättre. ReadyNAS NV+ samt Barracuda HDD (.10 samt ES.2 spec har mina HDDar) antagligen finns det andra ÄN bättre lösningar men av tre olika ReadyNAs på olika platser har klarat sig bra mot andra NASar.
Är också den som Linn har som rekomenderad NAS
Har av en slump hittat en switsh som jag tycker slår Linns men av andra anses Linns swith låta bäst. Så där kan vi ha en produkt som ej är tillräckligt testad. (jag kan även ha fel, hehe)
Man ska nog vara ödmjuk och inse att vi ännu inte vet så mycket avseende DS.
30+ år erfarenhet på LP12 säger ju att den skruven ska dras åt SÅ och det klippset ska monteras SÅ.
Vi får se om 10 år hur mycket Linn lyckats trimma DStekniken och hur mycket vi "dårar" lyckas hitta lågstörande nätverksprylar