selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Nya högtalare
PostPosted: Mon Jan 12, 2009 12:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte nog med att adm kan mycket om LINN, man är grym på semantik också :wink:

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 12:49 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nu när OT-cirkusen redan är igång så hakar jag på.

Huvuddelen av alla forum på nätet är grova våldtäkter på det svenska språket. Så om man börjar leta fel så är det som att leta hö i en höstack.
Jag vet inte var felet ligger, men det är långt mer omfattande än att det går korrigera med nya inlägg som rättar de felaktiga. (Förlåt! Dem felaktiga... :wink: )
Det känns som att det svenska språket, i den form jag känner det, håller på att dö ut och det finns inget jag kan göra åt saken.
Nu blev jag ledsen...

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clubber_Lang wrote:
Det känns som att det svenska språket, i den form jag känner det, håller på att dö ut och det finns inget jag kan göra åt saken.
Nu blev jag ledsen...
Du kan inte göra något åt saken men var inte ledsen för det. Alla språk utvecklas hela tiden. Det räcker med att läsa en bok från förra sekelskiftet för att inse detta. Och all förändring är inte av ondo, tvärtom. Idag kan man ju faktiskt förstå vad en myndighet skriver, det kunde vara ganska svårt för trettio år sedan.

För övrigt tycker jag att det är det talade språket, tillsammans med minspel etc, är den "riktiga" kommunikationen, vad som skrivs är (oftast) bara en blek avbild av det som man önskar förmedla.

/ B

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 16:41 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bill50x wrote:
Du kan inte göra något åt saken men var inte ledsen för det. Alla språk utvecklas hela tiden. Det räcker med att läsa en bok från förra sekelskiftet för att inse detta. Och all förändring är inte av ondo, tvärtom.
/ B
Absolut!
Det är både naturligt och bra att språk utvecklas. Jag överdrev så klart en hel del när jag sa "dö ut", det genomgår snarare en duktig förändring. Det jag mår lite dåligt över är att det känns ungefär som att nå'n mekar med min bil utan att jag vare sig bett om det eller förstår vad som skruvas med. :wink: Så själva utvecklingen av språket har jag egentligen inget emot.

Det som stör mig desto mer är den skrivna svenskan, som på många håll är rent bedrövlig. Det blir både svårt att läsa och svårt att förstå vad som står. Jag påstår inte att jag är tokvass på svenska, men några av de grundläggande reglerna har jag koll på i alla fall. Det är just sådana rent grammatiska regler jag försöker följa så gott jag kan. Så länge dessa regler finns blir jag som sagt irriterad när de slaktas så ofta som de faktiskt gör.
Ja, jag är torr och tråkig men jag gillar det skrivna ordet. I talspråk bryr jag mig inte ett dugg om hur det härjas.

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 22:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bara för att... så kan jag inte låta bli att nappa på att "nå'n" bara är ett tecken mer än det korrekta "någon" :)

Angående frågan om rekomendation av nya högtalare så tycker jag nog fortfarande att Keilidh ger löjligt mycket för pengarna. Det handlar väl mest om vilken uppgraderingsbudget man kan ha på kanske 3-5 års sikt. Är det ett par nya högtalare som skall hålla i tjugo år som är aktuellt nu kan ju Majik140 vara vettigt annars kanske pengarna gör mest nytta bland källorna...

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 22:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clubber_Lang wrote:
de felaktiga. (Förlåt! Dem felaktiga... :wink: )
De

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 00:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Roligt att så många engagerar sig i min högtalarbryderier. Många tänkvärda förslag. Jag brukar ha mina grejor länge så jag vill ha en högtalare jag kan leva med ett tag. Vill kunna satsa lite på 12:an och ev någon gång en DS spelare. Är nöjd med att komma upp till en bra nivå och kunna njuta av den och kunna lägga pengarna på skivor istället för att ständigt befinna sig i en uppgraderingskarusell som aldrig tar slut. Ska jag vara ärlig så är de enda Linn högtalare jag blivit riktigt imponerad av aktiva Keltik på den tiden när dom kom(Jag tror Rudling och co brände ett par slutsteg vid den visningen om jag inte minns fel,det kan också ha varit någon annan burk den gången) men de faller tyvärr bort pga storlek samt aktiva akurate 242 idag.

/R

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 10:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pejo wrote:
Bara för att... så kan jag inte låta bli att nappa på att "nå'n" bara är ett tecken mer än det korrekta "någon" :)
Nå'n är precis lika korrekt som någon. En apostrof används i svenskan för att visa att man utelämnat bokstäver.
Är det förresten verkligen ett tecken mer?
henriklh wrote:
Clubber_Lang wrote:
de felaktiga. (Förlåt! Dem felaktiga... :wink: )
De
Jag trodde jag varit tydlig nog men så var inte fallet.
Förtydligande:
Ovanstående var ett blygsamt försök att vara lustig!

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hrm... :oops: Jag läste inte Ayns mail...

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 11:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ah! :lol:
Skämtet är ju trist så det står härliga till. Jag är som sagt en tråkig människa.
Men har man inte läst det som Ayn skrivit så blir det ju BRUTALT tråkigt!

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 13:29 
Site Admin
Site Admin

Kan kanske vara på plats att förtydliga att topic är alltså att hjälpa Ricke med högtalarinköp om nu någon missat det. / Sony

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ricke wrote:
Roligt att så många engagerar sig i min högtalarbryderier. Många tänkvärda förslag. Jag brukar ha mina grejor länge så jag vill ha en högtalare jag kan leva med ett tag. Vill kunna satsa lite på 12:an och ev någon gång en DS spelare. Är nöjd med att komma upp till en bra nivå och kunna njuta av den och kunna lägga pengarna på skivor istället för att ständigt befinna sig i en uppgraderingskarusell som aldrig tar slut. Ska jag vara ärlig så är de enda Linn högtalare jag blivit riktigt imponerad av aktiva Keltik på den tiden när dom kom(Jag tror Rudling och co brände ett par slutsteg vid den visningen om jag inte minns fel,det kan också ha varit någon annan burk den gången) men de faller tyvärr bort pga storlek samt aktiva akurate 242 idag.

/R
Du gillar stativare har du lyssnat på 109:orna då?

Kanske inte måste vara Linn högtalare kanske du måste vidga vyerna lite?

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 20:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ricke wrote:

/R
En modell som inte tipsats om är väl Kaber, varianten mellan Keilidh och Keltik på den tiden. Läs bofredriks nya presentation om du inte redan gjort det. Jag blev själv lite sugen på ett par aktiva Kaber med 6100 :)
Kaber brukar väl ligga någonstans mellan Keilidh och Ninka i pris.

-Clubber ((förlåt Ayn)), jag menade ett tecken mindre såklart. Fel av mig. Tycker nog att det är knepigt med apostrof i ordet "någon" men det är väl personlig smak kanske. Det enklare "nån" känns mer rätt som talspråk för mig.

PostPosted: Thu Jan 15, 2009 02:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gillar du Majik140 och funderade på dessa tycker jag du lika kan köpa dem från början! Det går säkert hitta ett par beggagnade till ett bra pris och då de inte funnits särsklit länge är det nästan som att köpa helt nya högtalare, vilket brukar kännas lite roligare om inte annat. När det gäller delningsfilter har det nog hänt ganska mycket och ett par nya högtalare har nog förutsättningar att vara betydligt bättre både passiva som aktiva jämfört med äldre.

Vill du ha ett bättre slutsteg så länge så kan du kanske byta till ett 2250. Med ett sånt och Majik140 får du en rejäl uppdatering. Ett annat alternativ är att hitta ett beggagnat c2100,c4100,c5100,c6100 och köra antingen singelampat eller bi, triampat så länge och sen uppdatera med ett till chakrasteg senare och aktiva kort.

PostPosted: Thu Jan 15, 2009 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men 2250 - Majik 140 bakom Kairn? :| Som tillfällig lösning -visst, men annars låter det lite skevt tycker jag.

Post new topic  Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00