Bill50x wrote:
Du kan inte göra något åt saken men var inte ledsen för det. Alla språk utvecklas hela tiden. Det räcker med att läsa en bok från förra sekelskiftet för att inse detta. Och all förändring är inte av ondo, tvärtom.
/ B
Absolut!
Det är både naturligt och bra att språk utvecklas. Jag överdrev så klart en hel del när jag sa "dö ut", det genomgår snarare en duktig förändring. Det jag mår lite dåligt över är att det känns ungefär som att nå'n mekar med min bil utan att jag vare sig bett om det eller förstår vad som skruvas med.

Så själva utvecklingen av språket har jag egentligen inget emot.
Det som stör mig desto mer är den skrivna svenskan, som på många håll är rent bedrövlig. Det blir både svårt att läsa och svårt att förstå vad som står. Jag påstår inte att jag är tokvass på svenska, men några av de grundläggande reglerna har jag koll på i alla fall. Det är just sådana rent grammatiska regler jag försöker följa så gott jag kan. Så länge dessa regler finns blir jag som sagt irriterad när de slaktas så ofta som de faktiskt gör.
Ja, jag är torr och tråkig men jag gillar det skrivna ordet. I talspråk bryr jag mig inte ett dugg om hur det härjas.