selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Mon Jan 12, 2009 22:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Ja, två Kikkin är bättre än en.

Rätt intressant skillnad, faktiskt. Med två Kikkin så blir musiken större, luftigare och mer exakt detaljerad. Tydlig HiFi-förbättring; mer stereo och energi. Musiken blir också roligare och mer levande.

Helt klart en väg att gå att göra en dubbel mono-Kikkin med ingångsväljare. Men det blir rejält dyrare.
Hur stor är skillnaden? Är den i storleksordningen med dina referensramar att kostnaden för två Kikkin är motiverad?

För oss som anser att ingångsväljare är något för sängvätare (:-)), finns det inte möjlighet att göra något väldigt bra i en låda kompromisslöst?

Kan det tom. vara så att en konstruktion av två mono-Kikkin i separata lådor, med det som följer (separata nätdelar och volymkontroller), är det allra bästa?

Många frågor. Men jag är så nöjd med min Kikkin att jag inte kan låta bli att undra hur bra det kan bli om du gör ett försteg som får kosta ordentligt också.

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Helt klart en väg att gå att göra en dubbel mono-Kikkin med ingångsväljare. Men det blir rejält dyrare.
Eller en Dual-Mono med en ingång... typ en Special Edition?

Är det rimligt att göra en sådan med tanke på utvecklingstimmar/marknad/utpris etc?

/M

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Meh. Köp två helt enkelt! Det blir inte dyrare än en beggad Exotik!

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 00:08 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Meh. Köp två helt enkelt! Det blir inte dyrare än en beggad Exotik!
Absolut. Om det låter bättre än vad som kan tänkas komma ut, med eller utan linjeval, inom ett år.
Men jag tänker absolut spela in det exet jag har först :-)

PostPosted: Tue Jan 13, 2009 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Men då kommer dom ju att låta olika! :| :o :lol:

PostPosted: Wed Jan 14, 2009 21:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:

Har precis beställt en Kikkin till min Majik DS och LK140 hoppas nu jag blir nöjd???

Mike

PostPosted: Thu Jan 15, 2009 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur stor är skillnaden? Är den i storleksordningen med dina referensramar att kostnaden för två Kikkin är motiverad?
Nu har jag experimenterat lite mer med olika mono-kopplingar av Kikkin. Och jag tycker inte riktigt att det är motiverat att köra med två. Anledningen är mest att för dubbla kostnaden känner jag att det borde gå att göra en bättre lösning än denna. Jag har också funnit att man helst bör trimma dem i par, så att kanalernas nätdelar presterar så lika som möjligt. Man bör också kortsluta den andra (oanvända) ingången på varje Kikkin.

Det är förstås helt individuellt vad man anser vara prisvärt och motiverat. Vissa kör ju med dubbla Linto :wink:, men inte är det många och anledningen är nog densamma: Det känns inte som att man får optimal utdelning för pengarna. Men det beror förstås på vad man jämför med. I fallet Linto finns inget bättre MC-steg, så enda vägen uppåt är att köra med två.
Quote:
Kan det tom. vara så att en konstruktion av två mono-Kikkin i separata lådor, med det som följer (separata nätdelar och volymkontroller), är det allra bästa?
Det beror på hur man gör en mono-Kikkin. I nuvarande lösning låter det sämre om man lyfter ut ena kanalens kretsar. Detta för att alla justeringar bygger på att det är två kanaler som ska drivas. En mono-Kikkin måste därför byggas på ett annat sätt för att prestera optimalt.

Det kan finnas andra lösningar som ger bättre resultat än att driva varje kanal med separata nätdelar. Exempelvis kan istället de olika stegen i Kikkin drivas av separata nätdelar. Rent teoretiskt skulle man kunna ha sju separata nätdelar som driver en dubbel mono-Kikkin. Men om det blir bättre och hur mycket går inte att säga i förväg. Det uppstår alltid nya små problem som kan motverka förbättringarna. Ibland är den enklaste lösningen den bästa!

PostPosted: Thu Jan 15, 2009 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Det är förstås helt individuellt vad man anser vara prisvärt och motiverat. Vissa kör ju med dubbla Linto :wink:, men inte är det många och anledningen är nog densamma: Det känns inte som att man får optimal utdelning för pengarna. Men det beror förstås på vad man jämför med. I fallet Linto finns inget bättre MC-steg, så enda vägen uppåt är att köra med två.
Men i det här fallet kanske det ändå är enkelt om man vill se det så. Pengarna för två Kikkin är fortfarande inte många i jämförelse med en Akurate :-)

Jag avvaktar och fortsätter glädja mig åt det jag har.

PostPosted: Fri Jan 16, 2009 20:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Men i det här fallet kanske det ändå är enkelt om man vill se det så. Pengarna för två Kikkin är fortfarande inte många i jämförelse med en Akurate :-)

Jag avvaktar och fortsätter glädja mig åt det jag har.
Kopplat in min Kikkin till min Majik Ds och Lk140 steg villken skillnad inte klokt tyckte det lää helt OK innan men nu allt blev bättre inga småsaker ojoj vilken produkt köpvarning lång väg.

Mike

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som labbat med olika slutsteg? Låter som Kikkin + 2250 är en given kombination för att få ut max ut Kikkin..

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 13:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Någon som labbat med olika slutsteg? Låter som Kikkin + 2250 är en given kombination för att få ut max ut Kikkin..
Jag tror det bästa för att få ut max av en Kikkin är en Klimax DS med bra nätverk/NAS... (Alt. vinyl!) :mrgreen:

Annars låter det som en trevlig kombination som passar bra till mycket, både källor, högtalare och plånbok. Svårt (Omöjligt?) att hitta något bättre för de pengarna, om man bara har en källa med analog utgång. (Eller Unidisk SC med inbygd signalväljare.)

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 19:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om att 2250 är ett kap med dagens begagnatpriser. De har också blivit rätt svåra att få tag på...

Planerar man att bygga vidare till aktiva Linnhögtalare så är dock Chakrastegen smidigare. Bättre aktiva kort och interna kopplingar mellan kanalerna (utom på tidiga exemplar).

Kikkin fungerar bra med dem allihop, från Powertek till Solo.

PostPosted: Sun Feb 08, 2009 22:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Appropå slutsteg, är det lika "enkelt" för dig att konstruera ett bra
slutsteg som det är för dig att göra bra RIIA-steg och försteg?

/M

PostPosted: Mon Feb 09, 2009 00:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jobbar på det.

Jag önskar att det var enkelt! :)

PostPosted: Sun Mar 01, 2009 20:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som testat Kikkin med ett LK-slutsteg :?: :?:

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00