selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:18

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next
Author Message
 Post subject: Re: Lejonklou försteg
PostPosted: Mon Dec 29, 2008 16:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Minge wrote:
Pär wrote:
Utan tvekan. Killin jag menar kikkin är grym! kör själv med majik ds kikkin och 2250 måste säga att det är ett lysnande äktenskap :D Tror faktiskt utan att lyssnat att majik ds kikkin lk100 låter bättre än majik ds c2200. Bra grejor tidigt i singnal kedjan gör susen :wink:
Då ska jag beställa Kikkin för att senare köpa ett C2200 steg eller ha kvar LK140 och byta till Akurate DS???
ADS ihop med kikkin/LK140 givetvis! C2200 köper du efteråt.
Har inte gjort direkt jämförelse men får man mest i utbyte om jag byter upp mig till Akurate DS isället för att byta slutsteg?

PostPosted: Tue Dec 30, 2008 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rent hypotetiskt.... hur mycket mer skulle en Kikkin med 2 ingångar (med samma ljudkvalite) kunna ha för utpris??

+ 1000 kr, + 3000 kr, eller vad...

Är ingångsväljaren svår att få att låta riktigt bra?

PostPosted: Tue Dec 30, 2008 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Har inte gjort direkt jämförelse men får man mest i utbyte om jag byter upp mig till Akurate DS isället för att byta slutsteg?
Du har inte funderat på en 2250 då ? Blir inte så dyr uppgradering från lk140. du får mycket för pengarna. :wink: Har inte lyssnat så mycket på Akurat ds för det suger att inte ha råd att köpa den just nu iaf :evil:
Hur som helst så kikkin +2250 blir väl bara dryga 10k om du byter in lk140. jämfört med Akurat ds kikkin lk140 ca 30 k. Har du råd med det senare alternativet är det väl inte så mycket att fundera på.Lycka till :)

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 02:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Rent hypotetiskt.... hur mycket mer skulle en Kikkin med 2 ingångar (med samma ljudkvalite) kunna ha för utpris??
Missade att svara på denna fråga.

Det enkla svaret är att jag inte kan göra en Kikkin med flera ingångar som har samma ljudkvalitet. För att få ljudet lika bra eller bättre än Kikkin måste några andra förbättringar göras för att kompensera för ingångsväljarens negativa påverkan. Och kommer jag fram till något sätt att förbättra Kikkins kretsar så kommer även Kikkin att uppgraderas - varianten med flera ingångar skulle alltså ändå ligga steget efter.

Det som återstår är stora förändringar som inte får plats i Kikkins låda. Till exempel en dubbel mono Kikkin med separata nätdelar. Det kräver en större låda (vilket även de extra ingångarna på baksidan gör) och priset stiger rejält. Exakt hur mycket är omöjligt att säga.

PostPosted: Fri Jan 09, 2009 03:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du testat hur två Stereo-Kikkin funkar om du använder en till respektive kanal?

/M

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 02:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, två Kikkin är bättre än en.

Rätt intressant skillnad, faktiskt. Med två Kikkin så blir musiken större, luftigare och mer exakt detaljerad. Tydlig HiFi-förbättring; mer stereo och energi. Musiken blir också roligare och mer levande.

Helt klart en väg att gå att göra en dubbel mono-Kikkin med ingångsväljare. Men det blir rejält dyrare.

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 10:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:

Rätt intressant skillnad, faktiskt. Med två Kikkin så blir musiken större, luftigare och mer exakt detaljerad. Tydlig HiFi-förbättring; mer stereo och energi. Musiken blir också roligare och mer levande.

Helt klart en väg att gå att göra en dubbel mono-Kikkin med ingångsväljare. Men det blir rejält dyrare.
En liten fundering...
Du verkar ha siktat på att slå/bli lika bra som akurate pre, när du tillverkade Kikkin, fast sänka priset avsevärt (rätta mig om jag har fel).
De omdömen jag läst om Kikkin är att den är jämförbar med akurate pre/Exotik, vilket jag tycker är en fantastisk bedrift med tanke på vad den kostar.
Det du nu skrivit är att 2 Kikkin blir bättre än 1 Kikkin, vilket borde medföra att dessa två tillsammans skuttar förbi akurate pre/exotik m.a.p. HiFi och musikalitet, vilket jag även anser borde kunna få kosta mer.
Så summa av kardemumman i min tanke är att 2 kikkin - chassin + större chassi borde ändå hamna prismässigt en bra bit under akurate pre, samtidigt som den bli bättre och får ingångsväljare. (förutsatt att större chassi inte blir astronomiskt dyrt)
Är inte detta i linje med din filosofi? :)

(Är inte alls insatt i vad det är som kostar, och tänker helt linjärt, så mycket möjligt att jag har fel i mitt resonemang)

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 11:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Source wrote:
Lejonklou wrote:

En liten fundering...
Du verkar ha siktat på att slå/bli lika bra som akurate pre, när du tillverkade Kikkin, fast sänka priset avsevärt (rätta mig om jag har fel).
De omdömen jag läst om Kikkin är att den är jämförbar med akurate pre/Exotik, vilket jag tycker är en fantastisk bedrift med tanke på vad den kostar.
Det du nu skrivit är att 2 Kikkin blir bättre än 1 Kikkin, vilket borde medföra att dessa två tillsammans skuttar förbi akurate pre/exotik m.a.p. HiFi och musikalitet, vilket jag även anser borde kunna få kosta mer.
Så summa av kardemumman i min tanke är att 2 kikkin - chassin + större chassi borde ändå hamna prismässigt en bra bit under akurate pre, samtidigt som den bli bättre och får ingångsväljare. (förutsatt att större chassi inte blir astronomiskt dyrt)
Är inte detta i linje med din filosofi? :)

(Är inte alls insatt i vad det är som kostar, och tänker helt linjärt, så mycket möjligt att jag har fel i mitt resonemang)
Kör idag Majik Ds direkt till mitt LK140 skall nu byte till Chakra 2200 och Kikkin hoppas jag blir nöjd med denna uppgradering?

Mike

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 11:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Kör idag Majik Ds direkt till mitt LK140 skall nu byte till Chakra 2200 och Kikkin hoppas jag blir nöjd med denna uppgradering?

Mike
Det är förstås svårt att inte bli nöjd med det! :D

Övervägde du någon gång att skaffa Akurate DS/Kikkin till ditt LK140 istället? Kanske aningen mer pengar, men kolla om inte någon Linnhandlare (T.ex. Tonläget) har demoex på A.DS. Det är ett år sen de kom nu => demoköpläge! Då borde du kunna sälja din M.DS (bra andrahandsvärde på DS!) och köpa demo A.DS + ny Kikkin för ungefär samma pris som du får ge för Kikkin+Beg. C2200, kanske bara ett par tre tusenlappar upp.

Värt att fundera på?

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 11:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Minge wrote:

Mike
Det är förstås svårt att inte bli nöjd med det! :D

Övervägde du någon gång att skaffa Akurate DS/Kikkin till ditt LK140 istället? Kanske aningen mer pengar, men kolla om inte någon Linnhandlare (T.ex. Tonläget) har demoex på A.DS. Det är ett år sen de kom nu => demoköpläge! Då borde du kunna sälja din M.DS (bra andrahandsvärde på DS!) och köpa demo A.DS + ny Kikkin för ungefär samma pris som du får ge för Kikkin+Beg. C2200, kanske bara ett par tre tusenlappar upp.

Värt att fundera på?
Har inte tänkt så frågan är villket system som kommer låta bäst?

Mike

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Själv är jag mycket övertygad om att Akurate DS systemet kommer att låta klart bäst! Och dessutom vara klart mest framtidssäkert. Lätt att uppgradera i små steg på slutstegsssidan, t.ex. med 5125 aktivt (om Katan/Ninka?), 2250, M2100 etc innan du tar till storsläggan med ett A2200. Bättre kommer det att vara hela tiden!

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 18:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Minge wrote:
Själv är jag mycket övertygad om att Akurate DS systemet kommer att låta klart bäst! Och dessutom vara klart mest framtidssäkert. Lätt att uppgradera i små steg på slutstegsssidan, t.ex. med 5125 aktivt (om Katan/Ninka?), 2250, M2100 etc innan du tar till storsläggan med ett A2200. Bättre kommer det att vara hela tiden!
Tror jag ska börja med att köpa Kikkin den vet jag ju att jag kommer behållla så får man se sen.

Mike

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Tror jag ska börja med att köpa Kikkin den vet jag ju att jag kommer behållla så får man se sen.
Helt rätt. Redan med Kikkin blir det ett otroligt lyft! För rena kaffepengarna (relativt prestanda). Go for it!

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Helt rätt. Redan med Kikkin blir det ett otroligt lyft! För rena kaffepengarna (relativt prestanda). Go for it!

PostPosted: Mon Jan 12, 2009 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Minge wrote:
Har inte trstat skillnaden mellan Majik DS och Akurate DS är det sådan jätteskillnad blir det väl byte?

Mike

Post new topic  Reply to topic  [ 198 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 14 Next

All times are UTC+02:00