sportbilsentusiasten wrote:
daniel.n wrote:
en förra generationens bättre 720p DLP-proj exvis Benq 8720.
Fast brutalstor är den, typ 50*40cm.
Kostnad beggad idag? Kostnad ny lampa?
Finns tex Infocus X9 ny för 7k, X10 för 16k - hur står sig benq'en mot dessa tre år nyare konstruktionerna?
Jo den är ett as.

Fast en Komri-ägare borde kunna ha tolerans

Chassit är förjäkla bra dock, tyst, eldriven zoom/lensshift/focus (stå framme vid duken och fjärrjustera fokus är grymt smidigt, jag har en kikare liggande i vardagsrummet sen tidigare projektorer). Väldigt bra optik också. Alltihop saker som är svårt och ovanligt att hitta i billigare chassin. Det är inte konstigt att dom återanvänt samma chassi till flera modeller. Idag hittar man ledigt en 8720 under 10' med några hundra timmar på lampan. Har sett vissa gå för 7'. Lampa kostar 4' ungefär. Infocus har jag dålig koll på tyvärr, men jag vet att dom brukar vara väldigt ljusstarka relativt konkurrensen vilket kan vara en stor fördel beroende på ens inställning till mörkläggning. Inte för att man kan kompensera för brist på mörkläggning speciellt bra, men har man lite ströljus eller mysbelysning när man ser film och sådär så är det nog värt kolla upp om man bör överväga en Infocus. Själv brukar jag tycka beteendet i svärtan och lågdagrar är viktigare, jag blir mer ledsen över brist på svärta eller brist på detaljer i svärtan, än brist på tryck. Givet fix kontrastratio måste man ju i viss mån välja.
Mina favoritprojektorer är faktiskt allihopa från förra generationen, har inte kollat runt knappt något sen dess. Mitsubishis HC3100 och HC1100 är grymt prisvärda och smidiga och "pigga" i bilden, Benq 8720 är ett as men med ett grymt lugn och en pondus i bilden.