selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 22:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej alla kloka och åsiktsprudlande linnister och andra!

Sitter idag med Unidisk SC, C2200 och Espek. Och har plötsligt ca 15 000 kr över. Vad gör man då?

Häls Insomnia

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 22:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är dina ambitioner med anläggningen? Vad använder du den till? Ser du på film eller ej?

Köpte själv en radio nyss vilket inte SC'en har. Skivspelare och phonosteg? Silverkablar?

Jag kör sneakyDS till min SC och även om den är den billigaste DS'en så tycker jag den är otroligt bra för pengarna och använder sällen cd'en i SC'en. Jag tycker ljudet är något bättre i Sneakyn (kör nu med silverkabel mellan den och SC'en, vilket gjorde större skillnad än jag trott) men andra kanske har annan åsikt.

Vet att många säger spara och köp en majikDS och självfallet är också det ett alternativ.

Ser du mycket på film så kanske sälja unidisken. Kan du få 20k för den eller något mindre och kanske kan spara några tusenlappar till är en Beggagnad Unidisk 1.1 och en 5103 inte långt borta och borde bli en riktigt grym uppgradering.

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 23:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

• Sälja Unidisk SC för att sedan köpa en Unidisk 2.1 och Kikkin om behovet av en DVD-spelare från Linn finns.
• Om du inte behöver en Linn-DVD köper du i stället en Majik DS och Kikkin och börjar njuta av sin CD-samling på ett nytt sätt.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 02:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tvix-6500, bra rullduk, en förra generationens bättre 720p DLP-proj exvis Benq 8720. Fetroligt med film i HD sen, samt SD för den delen ifall den rippats och är åtkomlig med Tvixen. Stort musik-DVD-arkiv åtkomligt via fjärr är bara sååå roligt!

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
en förra generationens bättre 720p DLP-proj exvis Benq 8720.
Fast brutalstor är den, typ 50*40cm.
Kostnad beggad idag? Kostnad ny lampa?
Finns tex Infocus X9 ny för 7k, X10 för 16k - hur står sig benq'en mot dessa tre år nyare konstruktionerna?

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
daniel.n wrote:
en förra generationens bättre 720p DLP-proj exvis Benq 8720.
Fast brutalstor är den, typ 50*40cm.
Kostnad beggad idag? Kostnad ny lampa?
Finns tex Infocus X9 ny för 7k, X10 för 16k - hur står sig benq'en mot dessa tre år nyare konstruktionerna?
Jo den är ett as. :) Fast en Komri-ägare borde kunna ha tolerans :) Chassit är förjäkla bra dock, tyst, eldriven zoom/lensshift/focus (stå framme vid duken och fjärrjustera fokus är grymt smidigt, jag har en kikare liggande i vardagsrummet sen tidigare projektorer). Väldigt bra optik också. Alltihop saker som är svårt och ovanligt att hitta i billigare chassin. Det är inte konstigt att dom återanvänt samma chassi till flera modeller. Idag hittar man ledigt en 8720 under 10' med några hundra timmar på lampan. Har sett vissa gå för 7'. Lampa kostar 4' ungefär. Infocus har jag dålig koll på tyvärr, men jag vet att dom brukar vara väldigt ljusstarka relativt konkurrensen vilket kan vara en stor fördel beroende på ens inställning till mörkläggning. Inte för att man kan kompensera för brist på mörkläggning speciellt bra, men har man lite ströljus eller mysbelysning när man ser film och sådär så är det nog värt kolla upp om man bör överväga en Infocus. Själv brukar jag tycka beteendet i svärtan och lågdagrar är viktigare, jag blir mer ledsen över brist på svärta eller brist på detaljer i svärtan, än brist på tryck. Givet fix kontrastratio måste man ju i viss mån välja.

Mina favoritprojektorer är faktiskt allihopa från förra generationen, har inte kollat runt knappt något sen dess. Mitsubishis HC3100 och HC1100 är grymt prisvärda och smidiga och "pigga" i bilden, Benq 8720 är ett as men med ett grymt lugn och en pondus i bilden.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ta dig till Tonläget och lyssna på Kikkin mellan SC och 2200. Det har jag precis gjort.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 18:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Inriktningen är definitivt musik och inte film. Har alltid kört stereo och aldrig haft ambitioner att bygga ut till hemmabio. Däremot har förstås DVD via SC:n bidragit till att jag tittat på mer film. Men fokus är ändå musiken.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 18:38 
Moderator
Moderator

Kan musik på vinyl vara av intresse? I så fall finns det ju en fin spelare från Linn, som begagnad brukar ligga i denna prisnivå. :D

Digitaltipset från mej blir annars Sneaky DS, kombinerat med att anlita butik eller duktig installatör för att få hela systemet justerat. Borde rymmas inom budget.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 19:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag skulle ha bytt in SC mot Majik DS och köpt Kikkin av Leijonklou. Sedan har du sannolikt över några tusen till NAS, router, dvd-spelare och kanske skivor. Du får ett grymt lyft. Lycka till.

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
Jag skulle ha bytt in SC mot Majik DS och köpt Kikkin av Leijonklou.
Jag med. Om behovet av DVD-spelare är begränsat, och det går att bli av med SC:n till något som liknar ett rimligt pris, så är det liksom inget att snacka om. Det blir ju faktiskt bättre än CD12 + Akurate pre, hur galet det än verkar...

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 18:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man tänker olika. Min brors Karik ska uppgraderas och mitt förlag på en DS förkastades. Försöker få honom att åtminståne välja en beggad Unidisk SC istället för den beggade Majik CD som han siktat in sig på...
Liten prisskillnad men han får ett ok försteg på köpet. Plus möjlighet att spela DVD med bra kvalitet.

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Roger wrote:
Jag skulle ha bytt in SC mot Majik DS och köpt Kikkin av Leijonklou.
Jag med. Om behovet av DVD-spelare är begränsat, och det går att bli av med SC:n till något som liknar ett rimligt pris, så är det liksom inget att snacka om. Det blir ju faktiskt bättre än CD12 + Akurate pre, hur galet det än verkar...
Jag har ju ungefär samma system. Jag spelare inte DVD varje dag men om SC försvann så skulle jag sakna den gruvligt. Finns liksom inget alternativ där. Man måste nog ha levt med en DVD-spelare från Linn för att förstå. Majik DS genom SC låter iofs jättebra... tills man jämför med Kikkin. Man kan switcha allt i SC och gå via TV-out till Kikkin men det vill man inte om man jämför en DS eller Slipsik direkt till Kikkin. Själv har jag stora bryderier just nu.

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 20:56 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bryderierna smittar av sig. Just nu känner jag plötsligt att jag skulle sakna min SC och ljudet från TV:n ut i stereon. För det skulle väl inte funka med en Kikkin?

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 21:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja så är det. Du kan inte få allt när ekonomin är begränsad. Om du vill ha kvar hembiofunktionerna som en SC har så får du ställa lägre krav på stereosidan. Jag hade en movie di och valde bort den (till förmån för en bluray dvd med bättre bild) och saknar ljuddelen som är en viktig del för upplevelsen vid filmtittande. Det blev dock så sanslöst mycket bättre vid lyssning på skivor med en DS och det gör jag varje dag så det fick väga över. Du måste själv värdera vad som är viktigast och använder mest.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00