selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Jan 04, 2009 17:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har nu skaffat några par Silver interconnects samt några lösmeter silverkabel. Tanken är att ha orginalsilverkablarna mellan källa samt mellan försteg och slutstegen/de kanaler som driver fronthögtalarna.
Blir väldigt dyrt att köpa färdiga kablar till alla kanaler och andra källor. Men för att de ska se snyggare (och förhoppningsvis bättre) med bara silverkablar har jag köpt lite silverkabel på lösmeter som jag tänkt löda själv.

För att få kablarna så bra som möjligt utan att kosta skjortan vilka kontakter kan man välja mellan? Jag vill ha en kontakt av rejälare modell som Linns egen silver kontakt men lite mer ekonomisk. Tips om vars kontakterna kan köpas samt pris uppskattas. Det är ingen fara om den är lika "svårlöd" som linns egna silverkontakter bara den är bra!

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eller så går du steg för steg, en silver mellan källan och försteget. Sen en dag när du får lite pengar, köper du nya kontakter. Så gjorde jag och har nu till slut silver rakt över. Helt klart en bra investering om nu kan säga så.

Last edited by ed on Sun Jan 04, 2009 21:38, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 18:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Frågan är om det inte är en aning dumsnålt att löda själv om man ändå handlat på sig kablarna. Detta eftersom det tycks vanskligt att få till silverkablarna lika bra som Linn:s original även om man är bra på att löda. Jag skulle kolla med Lejonklou! Han är nog en av få som har riklig erfarenhet på temat. Kanske vettigt att köpa tjänsten av honom eller någon Linn-handlare!?

PostPosted: Sun Jan 04, 2009 23:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag hört av Leionklo så skulle det definitivt kunna vara ett alternativ. Lokala handlare har jag inte större förtroende än att jag TROR att jag själv kan göra det minns lika bra. Har hört deras förklaringar på ett och annat och är dessutom oroad att är jag inte nöjd med lödningen skulle de kanske inte böja sig och tänka sig göra om den.

Har silver lod och har lött en del förr, både kablar och elektronik. Har läst och hört de som varit missnöjda med handlares lödningar och är inte intresserad av att betala för att få det sämre gjort eller med sämre lod än jag använder själv. Därför har jag som kanske syns högre upp en viss skeptism mot att låta vilken handlare som helst göra det. Dessutom har jag nu flera par Orginal fabrikslödda silverkablar som jag sen kan jämföra med.

Jag har planerat att nångång i framtiden köpa en BRA Blu-ray spelare (förhoppningsvis kommer det någon) och köra den annalogt med annat försteg än det jag har och därför köpt 5m kabel att ha mellan denna och försteg. Tänkte att det var en inte alltför stor investering och då kan jag använda dessa kablar till övrig utrustning nu fram till dess, samt låta lödningar (och kablar?) gå till sig. På lödningarna gör det i varje fall skillnad några månader i början, fråga mig inte varför jag fått för mig det, men jag upplever det så. Har en fått en massa svarta analoga kablar över som jag egentligen skulle kunna använt till detta men när det blir så mycket kablar som det är nu vill jag ha det skärmade så mycket som möjligt och tycker det borde bli stor skillnad på iaf denna aspekt med silverkabel jämfört med svarta.

Tror handlaren här rekommenderar nån ohelbach kontakt men de tycker dock att svarta Linnkontakterrna är bättre så därför känns det lite trist att använda dem.

Har nån erfarenhet av WBT's kontakter? Kan få hyfsat pris på detta och många verkar nöjda med dem. Är främst intresserad av kontakter gjorda i koppar där man sedan förgylt, isolerade med teflon, vilket jag har för mig Linns egna kontakter är, rätta mig om jag har fel!

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 01:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1. Det är väldigt svårt att få det bra med Linns Svarta kontakter till
Silverkabeln (därav rekommendationen om Oehlbach).

2. Linns Silverkontakter är "halva grejen" med Silverkabeln. Jag har jämfört
silverkabeln med olika kontakter (Linn Black RCA, Oelbach, Linn Silver RCA
och "The Bullet" eller vad den nu heter), och för mig är det enda rätta av
dessa Linns Silver-kontakter

3. Kolla med Anders Kantola (Andkan) eller David Morin (Jimi 4ever) om
du ändrar dig och inte vill löda själv. De är väldigt duktiga på löderier av
denna typ.

/M

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar nedifrån och upp.
Har någon av dem tid kan det säkert vara intressant, tack för tippset får fundera lite på det.

Jag tror och hoppas att både linnskontakter och de lödningar som görs på fabrik är bättre än det man kan få/göra privat. Således skaffade jag Orginaldeterminerade Silverkablar till min främsta källa (SneakyDS) och från UnidiskSC till mina Chakra5100 för drivning av just frontarna.

Kanske verkar lite enkelspårig och tjurig, men jag har redan köpt kabel på lösmeter och tycker skillnaden ekonomiskt mellan att köpa silver kabel och silverkontakter och få dem löda är för liten från att isf köpa färdigdeterminerade. Med en kontakt för ca200kr blir det ungefär som att köpa färdiga svarta kablar dvs. under halva priset för färdig silverkabel. Och en sådan bör ändå kunna åtnjuta vissa fördelar som bättre skärmning och kanske något bättre kontakt än linns svarta. De måhända inte vara lika bra som "äkta" Silverkablar men blir de bara märkbart bättre än de svarta kan jag nog hitta plats för dem i systemet någonstans. Sen är en del av nöjet att greja och testa själv, samma som när jag aktiverade mina högtalare och slutsteg. Gäller bara att ta reda på vilka misstag man inte alls bör göra först, för mig innebar det tex att använda jordande armband(ESD?).
I framtiden kan jag förstås köpa riktiga silverkontakter eller byta dem mot färdigdeterminerade silverkablar.

Får utvärdera kablarna i framtiden, när de är gjorda och fått sätta sig. får se hur pass bra de kan bli, förhoppningsvis är det till hjälp för någon annan som har liknande funderingar.

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla gamla trådar i ämnet. I korthet är icke fabrikslödda (handlarlödd) silver en bra bit ifrån fabrikslödda. Samma kontakter och kabel alltså. Det luriga är att icke fabrikslödd lät bra (lika bra) i början men klart sämre efter ett halvår.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00