Lejonklou wrote:
Det låter lite märkligt... Samma ljudnivå borde du i alla fall få (med dubbla kablar, G-1 och F-1), annars är det något som inte stämmer.
Det finns förstås en massa detaljer att kolla och testa, dock är det inte lätt att reda ut allt i en skriven diskussion.
Hur står subben i rummet och var står huvudhögtalarna? Vilken kanal använder du när du spelar med endast en kabel? Justerades subben in enbart efter rummet (allt annat avslaget) eller tillsammans med huvudhögtalarna?
Om subben står på en mindre bra plats i rummet så kan det dels bli svårt att ställa in de elektriska parametrarna (känslan av bättre/sämre blir väldigt oklar) och det kan också bli oväntade resultat. Som att det faktiskt låter bättre med både L och R anslutna.
Fredrik: Tack för engagemanget!
Jag har inte svarat tidigare för jag har hållit på och testat och tunat de senaste dagarna och ville ha någon form av resultat att redovisa innan jag återkom.
Subben installerades inledningsvis av Simonsson (som jag litar på till 100%) och med en kabel ansluten till vänstra out utgången på 2250 slutsteget. Den står till vänster om den vänstra huvudhögtalaren. Den installeras först utan slusteget påslaget och anpassades sedan med huvudhögtalarna påslagna. Därefter har jag själv testat med två kablar anslutna.
Vad jag har gjort sedan sist som jag bedömer har gjort verkan är följande:
1. Factory reset av subben (demo sub som är två år gammal, kanske behövde den detta?).
2. Ihoptejpning av de två signalkablarna (Linn black) som jag använder.
Det jag har kommit fram till är följande:
Fredrik hade rätt i att med otejpade kablar så var det bättre med en kabel. Jag hade fel i mina tidigare inlägg och lurades av den tydligare basen med två kablar anslutna. Två kablar lät häftigare men sämre och det var troligen därför jag behövde sänka nivån på subben för att inte störas av den. Efter ovanstående två ändringar upplever jag att –6 db ger samma nivå med två kablar anslutna som med en.
Med ihoptejpade kablar så är skillnaden mycket mindre än tidigare. Jag hade lätt kunnat leva med subben ansluten med en kabel eftersom det är riktigt bra.
För att inte ”störas” av basen så har jag testat att tuna med musik ”utan” kraftig bas, exempelvis stråkkvartetter och ensamma flyglar och sång.
Hur som helst så tycker jag fortfarande ändå att två kablar vinner över en, hårfint men ändå. Tycker mycket om den live känsla som infunnit sig med subben ansluten. Det finns förvisso inspelningar så får på gränsen till för mycket bas, men det tar jag eftersom de flesta inspelningar blir så mycket bättre.
Sista ordet är nog inte sagt och jag kommer att fortsätta att testa olika saker.
Mvh
Christian