selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Mon Dec 29, 2008 01:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
En sak som är säker är iallafall att om jag kör med en kabel, sedan ansluter en till och sänker med 6 db, så blir det sämre. Jag måste sänka ca 5 db till för att jag ska tycka att det börjar bli bra igen.
Det låter lite märkligt... Samma ljudnivå borde du i alla fall få (med dubbla kablar, G-1 och F-1), annars är det något som inte stämmer.

Det finns förstås en massa detaljer att kolla och testa, dock är det inte lätt att reda ut allt i en skriven diskussion.
Hur står subben i rummet och var står huvudhögtalarna? Vilken kanal använder du när du spelar med endast en kabel? Justerades subben in enbart efter rummet (allt annat avslaget) eller tillsammans med huvudhögtalarna?

Om subben står på en mindre bra plats i rummet så kan det dels bli svårt att ställa in de elektriska parametrarna (känslan av bättre/sämre blir väldigt oklar) och det kan också bli oväntade resultat. Som att det faktiskt låter bättre med både L och R anslutna.

PostPosted: Tue Dec 30, 2008 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det låter lite märkligt... Samma ljudnivå borde du i alla fall få (med dubbla kablar, G-1 och F-1), annars är det något som inte stämmer.

Det finns förstås en massa detaljer att kolla och testa, dock är det inte lätt att reda ut allt i en skriven diskussion.
Hur står subben i rummet och var står huvudhögtalarna? Vilken kanal använder du när du spelar med endast en kabel? Justerades subben in enbart efter rummet (allt annat avslaget) eller tillsammans med huvudhögtalarna?

Om subben står på en mindre bra plats i rummet så kan det dels bli svårt att ställa in de elektriska parametrarna (känslan av bättre/sämre blir väldigt oklar) och det kan också bli oväntade resultat. Som att det faktiskt låter bättre med både L och R anslutna.
Fredrik: Tack för engagemanget!

Jag har inte svarat tidigare för jag har hållit på och testat och tunat de senaste dagarna och ville ha någon form av resultat att redovisa innan jag återkom.

Subben installerades inledningsvis av Simonsson (som jag litar på till 100%) och med en kabel ansluten till vänstra out utgången på 2250 slutsteget. Den står till vänster om den vänstra huvudhögtalaren. Den installeras först utan slusteget påslaget och anpassades sedan med huvudhögtalarna påslagna. Därefter har jag själv testat med två kablar anslutna.

Vad jag har gjort sedan sist som jag bedömer har gjort verkan är följande:

1. Factory reset av subben (demo sub som är två år gammal, kanske behövde den detta?).
2. Ihoptejpning av de två signalkablarna (Linn black) som jag använder.

Det jag har kommit fram till är följande:

Fredrik hade rätt i att med otejpade kablar så var det bättre med en kabel. Jag hade fel i mina tidigare inlägg och lurades av den tydligare basen med två kablar anslutna. Två kablar lät häftigare men sämre och det var troligen därför jag behövde sänka nivån på subben för att inte störas av den. Efter ovanstående två ändringar upplever jag att –6 db ger samma nivå med två kablar anslutna som med en.

Med ihoptejpade kablar så är skillnaden mycket mindre än tidigare. Jag hade lätt kunnat leva med subben ansluten med en kabel eftersom det är riktigt bra.

För att inte ”störas” av basen så har jag testat att tuna med musik ”utan” kraftig bas, exempelvis stråkkvartetter och ensamma flyglar och sång.

Hur som helst så tycker jag fortfarande ändå att två kablar vinner över en, hårfint men ändå. Tycker mycket om den live känsla som infunnit sig med subben ansluten. Det finns förvisso inspelningar så får på gränsen till för mycket bas, men det tar jag eftersom de flesta inspelningar blir så mycket bättre.

Sista ordet är nog inte sagt och jag kommer att fortsätta att testa olika saker.

Mvh
Christian

PostPosted: Tue Dec 30, 2008 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppsan!

När jag menar "en kabel in i subben" så utgår jag från
att den är kopplad från antingen en mono-utgång på
förstärkaren, eller är förgrenad i förstärkaränden och
ansluten till L + R.

I ditt fall så är den kopplad från enbart vänster utgång. :?

Även om "nästan alla" inspelningar är i mono under 100Hz
så tror jag (har inte testat själv) inte att det är den bästa
lösningen att koppla in den på enbart en L/R-utgång.

/M

PostPosted: Tue Dec 30, 2008 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Även om "nästan alla" inspelningar är i mono under 100Hz
så tror jag (har inte testat själv) inte att det är den bästa
lösningen att koppla in den på enbart en L/R-utgång.

/M
Tror?
Återkom när du testat :)

Min 345a var bäst med signal från ENA chakrasteget, om det var vänster eller höger kommer jag inte ihåg.

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 11:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilket problem som är störst av ev. jordproblem eller att bara få signal från ena kanalen beror väl på hur stort jordproblemet är. Faktum är att jordproblem kan man mycket väl ha även utan uppenbar galvanisk ihopkoppling i någon punkt. Världen är ju inte bara likström och en kapacitiv (vilket man ändå nästan ändå alltid har) koppling är också koppling. Därför funkar inte stjärnjordning annat än i vissa fall (man får högfrekventa jordströmmar ändå).

Jag har nu provat att bryta jorden från ena kanalen och noterade en mindre förbättring. Dessvärre så har jag små möjligheter att jämföra fram och tillbaka, men det blev inte sämre i varje fall så jag är nöjd som det är. Även mina kablar är/var mycket tajt ihop vilket rimligen minskar problem med att jordslingan plockar upp störningar. Att det är avsevärt bättre att koppla in både höger och vänster kanal till subben är jag dock säker på. Detta har jag noterat både i min förra anläggning och i denna (i två olika hus). Det kan säkert vara så att subbens placering kan göra problemet mindre eller större, men nog borde det vara rätt stor skillnad om man får med signal från båda kanalerna eller ej i varje fall när ballansen inte är perfekt (lika mycket låga frekvenser i båda kanalerna).

Å andra sidan, det enda rätta är väl två subbar! 8) Borde både bli lättare att installera eftersom man bara behöver justera resp. subbs placering relativt vänster resp. höger högtalare, en i taget. Man slipper ev. jordslingar, resp. sub lastas mindre och dessutom får man med signal från båda kanalerna och kan dessutom justera nivån separat. Ett litet bekymmer återstår; Hur övertygar man respektive att man måste ha en till subb?

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En sak jag undrar över vad skillnaden är med att koppla subben med L/R eller att koppla slutsteg L/R vid aktiv drift, om det nu är bättre att att endast ha ena kanalen borde då inte även ett aktivt system låta bättre med endast vänsterkanal inkopplad eller tvärt om om man nu bortser från att det blir mono?

Och då borde ju t.e.x 6 st solo vara en bättre lösning rent kopplingsmässigt än t.e.x 3x2250?

En annan sak som jag kan tänka mig har invärkan är att om man endast har en singnalkabel så får subben inte lika mycket info och därför har mindre att göra vilket får den att spela bättre?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
En sak jag undrar över vad skillnaden är med att koppla subben med L/R eller att koppla slutsteg L/R vid aktiv drift, om det nu är bättre att att endast ha ena kanalen borde då inte även ett aktivt system låta bättre med endast vänsterkanal inkopplad eller tvärt om om man nu bortser från att det blir mono?
Lätt att testa. :D
Ta aktiva 242 och st C5100.
1/ ett 5100 per kanal
2/ 5100 matar diskanter + en mellan, andra basarna + en mellan.

Mina Keltikbasar (2 st/högtalare) matade jag med en Klout som drev båda basarna i samma högtalare. En annan Klout matade andra högtalens 2 basar.
Då dessa 2 slutsteg hade sammanlagt 4 identiska monofilter var det enkelt att koppla emellan o testa...

Mina aktiva 212 drevs av 2st C4200, en per kanal.

tror dock man ska testa olika konfigureringar, det KAN vara olika i olika hus. Tumreglar är bra men man ska vara öppen för att de inte alltid gäller!
Med sub - en eller två kablar är det dessutom skitlätt att testa :!:

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Å andra sidan, det enda rätta är väl två subbar! 8)
Just det! :mrgreen:
Ingen överväger väl att ha två kablar/sub till båda dessa?

en till 221 syns väl knappt, köp ett litet sideboard (IKEA Lack) ställ över subben o lägg en duk som hänger ned lite. En blomma/konst/TV på kanske? :wink:

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 14:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Å andra sidan, det enda rätta är väl två subbar! 8)
Just det! :mrgreen:
I bilen, på vägen hem från Tonläget så säger Anders till mig ungefär att "I ditt rum så tror jag en sub gör mycket nytta, men jag tror du egentligen behöver två!"

När vi sedan bär in subben hemma så säger min 5-åriga dotter "Pappa, du ska ha en till, det saknas ju en" Stor munterhet hos Anders och mig, inte fullt lika uppskattat av kära hustrun. :lol:

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Barn talar alltid sanning.:) Lite gullig berättelse ju.

PostPosted: Wed Dec 31, 2008 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Barn talar alltid sanning.:)
Visst!
Som när vi visar bilderfrån frankrike o man hör från ungarna "vilka små högtalare vi hade då" (pappa ler och en tår kommer i ögonvrån. Keltik var snygga och diskreta)

PostPosted: Fri Jan 02, 2009 02:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för rapporten Christian! Sparade du Anders inställningar innan du raderade dem? Jag antar att du gick tillbaka till dem efter reseten.

Separata sub-utgångar kan vara att föredra vid film, då subben då spelar enbart filmens lågfrekventa information.
Vid tvåkanalig återgivning är det oftast helt överlägset att köra huvudsignalen (stereo eller en av kanalerna), kopplad sist i daisy-chainen av slutsteg.
Nästan alla skivor har identisk bas på höger och vänster kanal. Det kan man lätt kontrollera genom att enbart spela subben och växla mellan att använda höger och vänster. Det är några galna Beatles-produktioner (som egentligen var mono vid första mixningen) som är undantaget, där basisten lagts i en kanal.

Subben får inte mindre information att jobba med när man bara kör en kanal.
Det där med att lägga allt krut på en kanal är ju en idé, om än lite galen. Man bör då tidigt summera kanalerna på något bra sätt och sedan köra mono hela vägen. Men om man kör med samma kvalité på utrustningen så blir det bara sämre att lyssna med en högtalare, tycker jag. Lättare att placera endast en högtalare, förstås, men när båda står bra och spelar tillsammans så är det ett stort lyft mot att endast lyssna på en högtalare.

I helt symmetriska högtalaruppställningar är det helt rätt med två subbar. Men i många rum där placeringen är assymetrisk så är det inte givet att det blir enkelt att optimera båda subbarna. Det blir ju så att i en assymetrisk placering så återger högtalarna basen väldigt olika (testa att lyssna på en i taget!) och att den ena kanalen då får hjälp av en sub kan faktiskt göra att kanalerna återger basen mer lika, istället för mindre.

PostPosted: Fri Jan 02, 2009 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Separata sub-utgångar kan vara att föredra vid film, då subben då spelar enbart filmens lågfrekventa information.
Vid tvåkanalig återgivning är det oftast helt överlägset att köra huvudsignalen (stereo eller en av kanalerna), kopplad sist i daisy-chainen av slutsteg.
Hmm kanske detta kan vara en del i förklaringen varför jag aldrig riktigt gillade min sizmik till musik eftersom jag hade den inkopplad på subutgågen på 5103.
Min Sizmik hade inte heller chakra är det stor skillnade på dessa ?
Sitter nu med mina k104 och känner endå att man saknar den där härliga botten som man hade med aktiva espek.
Fast jag känner mig fortfarande inte övertygad om att gå på sub istället för en fullrange högtalare.
Har fortfarande lite allergi för sub. Men förmodligen beror det på att jag aldrig riktigt fått till det.

PostPosted: Fri Jan 02, 2009 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade större skillnader beroende på placeringen av suben i rummet,
än mellan resp utgång på 5103:an. Rätt placerad så hade jag inte några
problem med att använda sub-utgången.

Placeringen av subben kan stjälpa hela systemet om du inte hittar rätt
plats. Återigen, med två subbar så blir det lättare att få till det.

/M

PostPosted: Sat Jan 03, 2009 03:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag hade större skillnader beroende på placeringen av suben i rummet,
än mellan resp utgång på 5103:an.
Håller med om att placeringen är klart viktigare! Det borde variera en del med hur bra sub-utgången är på försteget också, har inte full koll på hur de olika förstegen skiljer sig i kvalitet på den punkten. Bästa inställningarna finns dock på Kisto!

Ska man vara riktigt noggrann är det en utmaning att jämföra olika utgångar, då i princip allt bör göras om när man byter till den andra. Framförallt inställningarna på subben blir annorlunda, då sub-utgången på förstegen redan är filtrerad. Men även positionen i rummet kan ändras.

Jag tycker att om musik är prioriterat bör man använda stereosignalen. Om film prioriteras använder man sub-utgången.

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00