selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 20, 2008 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Med två subbar blir placeringen inte lika känslig
Är inte helt övertygad om att detta verkligen stämmer. Anta att man placerar den första perfekt skulle man bara kunna kasta in den andra lite hur som helst? Magnus/Bill - har vi verkligen testat?

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
själv funderar jag på ytterligare en... :)
Det förstår jag! :mrgreen:

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 10:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Komri wrote:
själv funderar jag på ytterligare en... :)
Det förstår jag! :mrgreen:
Inte för att få mer bas... utan att för att om möjligt få ännu bättre musikalitet och livekänsla. Som det är nu är det fantastiskt bra. Kom och lyssna skall du få uppleva ett lyckat "äktenskap" mellan Linn & Quad! 8)

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 11:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Med två subbar blir placeringen inte lika känslig
Är inte helt övertygad om att detta verkligen stämmer. Anta att man placerar den första perfekt skulle man bara kunna kasta in den andra lite hur som helst? Magnus/Bill - har vi verkligen testat?
Mjae, det handlar inte om att kasta in sub 2 (3,4 osv) lite hur som helst. Det handlar om att alla ska vara bra placerade i förhållande till rummet OCH varandra för att få en jämn basåtergivning. Många av de subbas-system jag lyssnat på har haft någon sorts "entonsbas" dvs det mullrar å så men huvudsakligen bara vid en frekvens och utan att tillföra något musikaliskt. Detta handlar nog mest om inställning och placering, men ändå.

Jag har inte själv experimenterat så mycket med detta, tycker rent allmänt att det är så jobbigt att få en sub att smälta in (och bidra positivt) att jag helst låter bli :-)

Men det ska bli intressant att se hur Kaffekoppen på Faktiskt.se får ihop det, han ska tydligen köra med sex subbar! Detta ser jag fram emot att lyssna på även om jag är lite tveksam.

/ B

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Subplacering är intressant.
Om jag börjar med vanliga högtalare där jag har lång erfarenhet från fullrange (=innehåller nedåt 20Hz info) så kan man tuna dessa en och en - dvs min erfarenhet är att de INTE påverkar varandra avseende placering.
Jag tunar faktiskt alltid en och en! Tidsödande men då har man full koll på vad man gör o vilken effekt det har.
(grovinställning djup gör jag dock med bägge samtidigt men efter det, individuell tuning)

Borde det inte vara samma sak med subbar? Dvs man kan ha EN sub o leta upp alla "bra" placeringarna - för att därefter placera ut dom.
Har inte testat nog mycket med subbar så detta är bra spekulationer.
Någon som testat?

PS kom på att jag justerar filtren parvis med. Man kanske skulle göra det en o en med 8)

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PS kom på att jag justerar filtren parvis med. Man kanske skulle göra det en o en med 8)
Som Hugh Grant i filmen "Om en pojke" säger - "Jag förstår inte hur folk har tid att arbeta..." ... :-)

/ B

PostPosted: Fri Nov 21, 2008 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

min erfarenhet är att de INTE påverkar varandra avseende placering.
Det är inte min erfarenhet. Högtalarna påverkas av sin individuella placering i rummet och dessutom påverkar de varandra. Eller snarare: Det du lyssnar till är en summering av direkta ljud från varje högtalare och reflexer från rummet. Då blir det naturligt att även avstånden mellan högtalarna påverkar resultatet.

Jag har numera olika metodik för olika typer av placeringar: Symmetriska respektive assymetriska. Den assymetriska metodiken utvecklade jag förra året, den går ofta snabbare och resultatet är strålande. Vill inte gå in på exakt hur jag gör, men det är normal Tune Dem med flyttningar i en annan ordning, individuellt och tillsammans. Det var just vid placering av en subwoofer som idéerna till detta dök upp.

Det luriga är att när jag testade båda metoderna i samma rum, med samma anläggning, så märkte jag att de ofta resulterade i två skilda placeringar av högtalarna! Första gången jag jämförde ordentligt så vann den nya metodens placering solklart. Andra gången var det svårt att avgöra - båda var bra men lät olika. Tredje gången slog det mig att det hela beror på hur rummet ser ut - hur symmetriskt det är. Då började jag kalla dem för den symmetriska och den assymetriska metoden. Den metod som Linn lär ut är den symmetriska.

Filtren ska du absolut testa att justera individuellt. Men är stegen för stora så är det troligt att det blir samma inställning. Chakrastegens så kallade finjustering har hittills alltid hamnat på noll. Värdelös funktion.

PostPosted: Fri Nov 21, 2008 08:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det var som tusan :!:
Här man man testat allt möjligt under åren och jag har tyckt att individuell tuning varit överlägsen att göra "samma sak med båda högtalarna samtidigt" - men du tänker utanför lådan mer än vissa andra tydligen :roll:
SKITBRA!
Klart högtalarna påverkar varandra men jag har inte funnit att tuning av högt A skulle påverkas när man flyttar högt B...
O andra sidan flyttar jag mina enstaka cm varje gång så jag kanske inte upptäckt fenomenet.
Menar du att om man tunar högtalarna stegvis individuellt (dvs flytta A till bättre position, därefter B, därefter A osv) så går man bort sig?

BERÄTTA MER, jag kaske missuppfattar dig :mrgreen:

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Tyckte det var läge att skaka :lol: liv i denna tråd eftersom skaket nu har ökat hemma hos mig. Efter en hel del provande och justerande så har jag nu till slut kompletterat mina Espek med en Sizmik 10.25 med Chakra steg.

Intrycken så här långt är att den mest påverkar allt som man inte tror att den ska påverka. Vad jag menar är att det främst är presentationen av röster och stränginstrument som jag tycker har blivit mera levande och helt enkelt bättre. Trycket i musiken har förvisso också ökat och jag gillar att olika inspelningar nu låter mera olika. Altså det låtet litet och sprött när det ska och stort och tungt när det ska.

Uppgraderingen gjordes med en del blandande känslor eftersom jag egentligen under hela detta året bara satsat på mina källor och hade för avsikt att fortsätta så under den närmaste framtiden. Nu yppade det sig dock detta tillfället så jag slog till ändå. Hitills så är jag dock mycket nöjd eftersom det helt enkelt är roligare att lyssna på musik med subben påslagen. Resonemanget har väl ungefär gått i banorna att jag kommer att ha nytta av subben så länge playbackdelen för övrigt är oförändrad. Skulle jag byta till (aktiva) 242:or så kanske den kommer att kännas överflödig, men källuppgraderingar ligger långt före detta så det kommer säkert inte att hända ännu på några år.

Har även testat med att anslutan den via en eller två signalkablar (en eller två kanaler anslutna) och tycker att det inte råder någon tvekan om att det blir bättre med två. Dock lite lurigt att jämföra eftersom utnivån ökar när man ansluter två kanaler. Någon som vet med hur mycket? Med en kanal ansluten har jag hittat en inställning som jag tycker funkar på +2db men med båda anslutna så är jag nere på -8db när jag tycker det är lagom.

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det skiljer 6dB (om jag kommer ihåg rätt) i Gain om du ansluter den på båda
ingångarna. Det + att du får större kontaktyta mellan kablar och sub är det
enda som skiljer sig åt (om du har en kabel som du förgrenar innan
Sizmiken).

Många upplever att den spelar bättre när de ansluter den med båda kontakterna,
när subben egentligen bara spelar kraftigare. Men som jag tolkar ditt inlägg
så anpassar du Gain-nivån beroende på om du har en eller båda kontakterna
anslutna.

På vilket sätt upplever du den som bättre med båda ingångarna inkopplade?

/M

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att många som testar en vs. två anslutna kablar i praktiken jämför att bara spela upp ena kanalens bas vs att spela upp båda, då beror det ju mycket på vilken inspelning man provar med, om basen är inspelad exakt lika i bägge kanaler eller ej. Detta för folk som drar tåt från Left eller Right då, inte ngn Subwoofer out, där det ju oftast är summerad output från L+R. Om man som Magnus beskriver förgrenar mha en kabel så spelar man fortfarande bara upp ena kanalens bas.

Jag skulle ha svårt att ens överväga att bara koppla upp ena kanalen till min subwoofer om jag ville spela musik med den, även om jag vet att bas oftast spelas in väldigt likadant i bägge kanaler så det i praktiken faktiskt kommer funka jättebra.

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 14:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Det skiljer 6dB (om jag kommer ihåg rätt) i Gain om du ansluter den på båda
ingångarna. Det + att du får större kontaktyta mellan kablar och sub är det
enda som skiljer sig åt (om du har en kabel som du förgrenar innan
Sizmiken).

Många upplever att den spelar bättre när de ansluter den med båda kontakterna,
när subben egentligen bara spelar kraftigare. Men som jag tolkar ditt inlägg
så anpassar du Gain-nivån beroende på om du har en eller båda kontakterna
anslutna.

På vilket sätt upplever du den som bättre med båda ingångarna inkopplade?

/M
Tjena

Jag ansluter från Out utgången på slutstegets vänster resp. höger kanal. Jag justerar gain nivån beroende på om jag ansluter en eller två kablar. Anledningen till detta expermineterande är att jag till en början bara hade en signalkabel som var tillräckligt lång.

Intressant det du säger om 6db, jag borde i så fall sänka gain med 6 db när jag ansluter båda kablarna men upplever att jag behöver sänka mer för att basen inte ska bli för kraftig.

Jag upplever att alla de parametrar som blir bättre med subben inkopplad helt enkelt blir ännu bättre med bägge kablar anslutna. jag håller dock fortfarande på och testar olika inställningar. Övre brytfrekvensen är satt till 50Hz och här är jag ganska säker på att det är rätt. Har också satt upp undre brytfrekvensen till 8Hz.

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 15:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta om jag är motvalls, men i 9 fall av 10 anser jag att det blir bättre med en kabel till subben. Det hela beror dock på hur systemet i övrigt ser ut och om kanalernas jordar är åtskilda eller går i loopar. Med en optimalt jordad anläggning är det i stort sett alltid bättre med en kabel, då den dubbla kabelns jordloop saboterar resten av anläggningen.

Det stämmer att det skiljer 6 dB i gain, justera alltid med detta vid jämförelser, annars ändrar du flera parametrar samtidigt och det går inte att veta vad som gör vad.

Det behövs ingen förgrening av signalkabeln till subben, då dess vänstra och högra ingång summeras inuti subben. Bara att ansluta en kabel, alltså.

En intressant sak är att det ofta känns mer imponerande med dubbla anslutningar, då subben och den lägsta basen upplevs tydligare (gain justerad till samma nivå). Men rent musikaliskt brukar detta vara sämre och mer tröttsamt att lyssna på. Upplevt tydlighet i basen är en fälla när man ställer in subwoofers! När justeringen närmar sig optimal (musikaliskt sett), så upplever man istället ofta att subben inte hörs. Och man börjar undra om den verkligen tillför något - tills man stänger av den och blir förvånad över hur den - som Christian skrev - påverkar allt som man inte tror att den ska påverka.

En annan viktig sak om man vill utvärdera hur anläggningen låter med och utan sub är att det inte fungerar att bara slå den av och på. Då kommer den nämligen att försämra anläggningen både elektriskt via signalkablarna och akustiskt genom att stå och skallra. Det bästa är förstås att helt koppla bort och lyfta ut den ur rummet, men eftersom det är opraktiskt kan man istället koppla bort källänden av signalkablarna som går till subben (alltså där bak på slutstegen) och låta subben stå påslagen (ej i standby). Då försämrar den fortfarande huvudanläggningen, men inte så mycket.

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
En intressant sak är att det ofta känns mer imponerande med dubbla anslutningar, då subben och den lägsta basen upplevs tydligare (gain justerad till samma nivå). Men rent musikaliskt brukar detta vara sämre och mer tröttsamt att lyssna på. Upplevt tydlighet i basen är en fälla när man ställer in subwoofers!
Intressant!

Ditt ord väger tungt så jag ska undersöka detta ytterligare. Mycket möjligt att jag gått i den "fälla" du beskriver eftersom jag just upplever att basen blir tydligare med två kablar.:oops:
En sak som är säker är iallafall att om jag kör med en kabel, sedan ansluter en till och sänker med 6 db, så blir det sämre. Jag måste sänka ca 5 db till för att jag ska tycka att det börjar bli bra igen.

Jag ska göra ytterligare tester och återkommer!

PostPosted: Sun Dec 28, 2008 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skumt det där med en eller två kabar till subben(mono resp. stereo d.v.s. L+R). Hos mig funkade det omväxlande bra och mindre bra med en kabel, medan det är helt konsistent med två kablar, men jag borde kanske prova att bryta jorden på en av kablarna även om jag bundit ihop dem väldigt noga (det är ju svårt att återställa helt).

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00