sportbilsentusiasten wrote:
min erfarenhet är att de INTE påverkar varandra avseende placering.
Det är inte min erfarenhet. Högtalarna påverkas av sin individuella placering i rummet och dessutom påverkar de varandra. Eller snarare: Det du lyssnar till är en summering av direkta ljud från varje högtalare och reflexer från rummet. Då blir det naturligt att även avstånden mellan högtalarna påverkar resultatet.
Jag har numera olika metodik för olika typer av placeringar: Symmetriska respektive assymetriska. Den assymetriska metodiken utvecklade jag förra året, den går ofta snabbare och resultatet är strålande. Vill inte gå in på exakt hur jag gör, men det är normal Tune Dem med flyttningar i en annan ordning, individuellt och tillsammans. Det var just vid placering av en subwoofer som idéerna till detta dök upp.
Det luriga är att när jag testade båda metoderna i samma rum, med samma anläggning, så märkte jag att de ofta resulterade i två skilda placeringar av högtalarna! Första gången jag jämförde ordentligt så vann den nya metodens placering solklart. Andra gången var det svårt att avgöra - båda var bra men lät olika. Tredje gången slog det mig att det hela beror på hur rummet ser ut - hur symmetriskt det är. Då började jag kalla dem för den symmetriska och den assymetriska metoden. Den metod som Linn lär ut är den symmetriska.
Filtren ska du absolut testa att justera individuellt. Men är stegen för stora så är det troligt att det blir samma inställning. Chakrastegens så kallade finjustering har hittills alltid hamnat på noll. Värdelös funktion.