selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Mon Dec 22, 2008 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man mickar upp hela bandet eller återger inspelat material så är det väl (eller skulle det kunna vara) i princip samma grej!?

PostPosted: Mon Dec 22, 2008 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Om man mickar upp hela bandet eller återger inspelat material så är det väl (eller skulle det kunna vara) i princip samma grej!?
Jo, det skulle det väl. Men ett enskilt band, med sin specifika utrustning, kan man alltid "kompensera" för.

Men, när man spelar inspelat material via ett PA och det låter kass - det visar bara hur dåligt inspelat material faktiskt är. I det här fallet gäller verkligen "source first", dvs vad du matar anläggningen med. Inte en CD-spelare eller en DS alltså utan inspelningen. De flesta inspelningar suger rejält, om man vill spela dom i realistisk nivå i ett PA. I själva verket är de allra flesta inspelningar anpassade för att spelas i långt lägre nivå i ett hem eller ett par lurar.

/ B

PostPosted: Tue Dec 23, 2008 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jo, det skulle det väl. Men ett enskilt band, med sin specifika utrustning, kan man alltid "kompensera" för.

Men, när man spelar inspelat material via ett PA och det låter kass - det visar bara hur dåligt inspelat material faktiskt är. I det här fallet gäller verkligen "source first", dvs vad du matar anläggningen med. Inte en CD-spelare eller en DS alltså utan inspelningen. De flesta inspelningar suger rejält, om man vill spela dom i realistisk nivå i ett PA. I själva verket är de allra flesta inspelningar anpassade för att spelas i långt lägre nivå i ett hem eller ett par lurar.

/ B
Varför kan inte en stor del av problemet lika gärna ligga i avspelaren som i skivan? Du verkar övertygad om att nästan hela problemet är skivorna. Vad baserar du det på?

I.o.f.s. så skulle säkert majoriteten av inspelningarna kunnat göras mycket bättre, men jag tror ändå du överdriver hur dåliga de flesta inspelningar är och undervärderar skillnaden mellan vanliga och riktigt bra CD-spelare (eller motsv.).

PostPosted: Tue Dec 23, 2008 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Varför kan inte en stor del av problemet lika gärna ligga i avspelaren som i skivan? Du verkar övertygad om att nästan hela problemet är skivorna. Vad baserar du det på?

I.o.f.s. så skulle säkert majoriteten av inspelningarna kunnat göras mycket bättre, men jag tror ändå du överdriver hur dåliga de flesta inspelningar är och undervärderar skillnaden mellan vanliga och riktigt bra CD-spelare (eller motsv.).
Om det var så stor skillnad mellan olika CD-spelare som det är mellan när musiker spelar och man spelar inspelad musik i ett PA - då skulle jag också fokusera mer på spelaren än på inspelningen. Jag menar inte att alla CD-spelare låta lika, men att skillnaderna är större på olika masters.

Om man enbart fokuserar på "svänget" och musikernas intentioner så kan man kanske hävda att dagens skivsläpp generellt håller en hygglig kvalitet (jag tänker på pop/rock etc) men har man den minsta önskan om välljud i form av rent ljud med hög och levande dynamik då ser det mycket sämre ut. Problemet är att vi alla idag är så vana vid detta trista ljud att vi tar det för givet och tror att det är så det ska låta. Och så köper vi svindyr apparatur och snöar in på små detaljer istället för att reda ut skiten vid källan. Vi som konsumenter kan tyvärr dock inte göra mycket åt det hela utan vi kan bara titta på medan musikindustrin gräver sin egen grav med sina undermåliga produkter.

Dagens musik (fortfarande pop/rock etc, sådant som spelas i reklamradiostationerna) är gjord för att spelas i allehanda mp3-spelare och liknande med enkla små öronproppar. Att inspelningar som är anpassade för den sortens lyssning inte låter speciellt bra i en "riktig" anläggning är väl ganska självklart.

Detta demonstrerade förresten Linn vid den (ö)kända demon på Sheraton för ca 5 år sedan. Där envisades man med att spela moderna pop-produktioner, Whitney Houston typ, och sällan har väl så dyra grejor låtit så illa. Men det fanns säkert de som stampade takten till skräpet...

Men, för att återknyta till PA. Jag ser ett sådant som tillhörande instrumenteringen och alltså till källan. Det är inte rättvist att köra en CD-spelare genom en sådan. Inte ens en CD12:a kommer till sin rätt. Men om man bandar musikernas insatser med samma mix på en hårddisk och sedan spelar upp genom PA´t tror jag det är få som skulle höra skillnaden.

/ B

PostPosted: Tue Dec 23, 2008 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om det var så stor skillnad mellan olika CD-spelare som det är mellan när musiker spelar och man spelar inspelad musik i ett PA - då skulle jag också fokusera mer på spelaren än på inspelningen. Jag menar inte att alla CD-spelare låta lika, men att skillnaderna är större på olika masters.
Varför välja? Man spelar ju de skivor man får tag på och gillar. För att få ut max av dom så spelar man på så bra grejer man har (prioriterat) råd med.
Bill50x wrote:
Om man enbart fokuserar på "svänget" och musikernas intentioner så kan man kanske hävda att dagens skivsläpp generellt håller en hygglig kvalitet (jag tänker på pop/rock etc) men har man den minsta önskan om välljud i form av rent ljud med hög och levande dynamik då ser det mycket sämre ut.
Jag tror det här är en av de riktiga skiljelinjerna mellan hifi för ljud och hifi för musik. För mig är välljud just när man hör VAD musikerna SPELAR, toner, fraseringar, tempo(-variationer) vilken stämning man försätts i när man lyssnar etc. Om det dessutom är behagligt för örat är ju trevligt, men bara om det var menat så d.v.s. det kan vara svårt att veta. För mig är det viktiga att man hör att det är en bra musiker som trakterar instrumentet än att det låter som en halvbra musiker på ett superinstrument.
Bill50x wrote:
... musikindustrin gräver sin egen grav med sina undermåliga produkter.
Så sant!
Bill50x wrote:
Dagens musik (fortfarande pop/rock etc, sådant som spelas i reklamradiostationerna) är gjord för att spelas i allehanda mp3-spelare och liknande med enkla små öronproppar. Att inspelningar som är anpassade för den sortens lyssning inte låter speciellt bra i en "riktig" anläggning är väl ganska självklart.
Jodå även detta kan låta förvånansvärt bra, om man med det menar att man fattar vad musikerna har för sig. Direkt fint låter det kanske inte. Madonnas senaste är ett bra exempel. Den är faktiskt rätt bra att använda (det är olämpligt att använda bara den dock) när man justerar in en anläggning eftersom det låter i det närmaste obegripligt tills man får det rätt.
Bill50x wrote:
Detta demonstrerade förresten Linn vid den (ö)kända demon på Sheraton för ca 5 år sedan. Där envisades man med att spela moderna pop-produktioner, Whitney Houston typ, och sällan har väl så dyra grejor låtit så illa. Men det fanns säkert de som stampade takten till skräpet...
Så kanske det var? Frågan är om tanken var att man skulle jämföra det meningslösa plinke-ti-plonk-ljudet som vanligen spelas i övriga rum med det som spelades i Linn-rummet eller om man skulle reflektera över att även moderna produktioner faktiskt är gjorda av duktiga musiker, vilket brukar framgå i en Linn-anläggning, men sällan i andra anläggningar. Det gick inte fram för dig tycks det. Om det berodde på att Linn-anläggningen var halvbra installerad eller något annat har jag ingen aning om.
Bill50x wrote:
Men, för att återknyta till PA. Jag ser ett sådant som tillhörande instrumenteringen och alltså till källan. Det är inte rättvist att köra en CD-spelare genom en sådan. Inte ens en CD12:a kommer till sin rätt. Men om man bandar musikernas insatser med samma mix på en hårddisk och sedan spelar upp genom PA´t tror jag det är få som skulle höra skillnaden.
Jodå, med bra elektronik så låter även inspelad musik bra i ett bra PA (bra för musik). Inte alls som bra Live, men det klappar inte igenom så kapitalt som man är van vid.

PostPosted: Wed Jan 07, 2009 12:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag håller i allmänhet med Bill här.

Sen finns ju i allmänhet problemet med rundgång i mickarna vid live PA. Man vill ju låta "så mycket det går" utan att få rundgång. Resultatet blir då inte nödvändigtvis en bra klang.

Monitothögtalare är också en stor skurk när det gäller PA. För de som inte är insatta är monitorhögtalare de som sitter på scenen och är riktade mot artisterna för att de ska höra sej själva, det spelas i allmänhet så dj***a högt att artisterna inte hör sej själva annars. Det blandar sej med direktljudet fråm (exempelvis) sången och ger fula kamfiltereffekter och annat elände. Lösningen är hörlurar för artisten som, tack och lov, börjar bli rätt vanligt.

JohanR

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00