Bill50x wrote:
Om det var så stor skillnad mellan olika CD-spelare som det är mellan när musiker spelar och man spelar inspelad musik i ett PA - då skulle jag också fokusera mer på spelaren än på inspelningen. Jag menar inte att alla CD-spelare låta lika, men att skillnaderna är större på olika masters.
Varför välja? Man spelar ju de skivor man får tag på och gillar. För att få ut max av dom så spelar man på så bra grejer man har (prioriterat) råd med.
Bill50x wrote:
Om man enbart fokuserar på "svänget" och musikernas intentioner så kan man kanske hävda att dagens skivsläpp generellt håller en hygglig kvalitet (jag tänker på pop/rock etc) men har man den minsta önskan om välljud i form av rent ljud med hög och levande dynamik då ser det mycket sämre ut.
Jag tror det här är en av de riktiga skiljelinjerna mellan hifi för ljud och hifi för musik. För mig är välljud just när man hör VAD musikerna SPELAR, toner, fraseringar, tempo(-variationer) vilken stämning man försätts i när man lyssnar etc. Om det dessutom är behagligt för örat är ju trevligt, men bara om det var menat så d.v.s. det kan vara svårt att veta. För mig är det viktiga att man hör att det är en bra musiker som trakterar instrumentet än att det låter som en halvbra musiker på ett superinstrument.
Bill50x wrote:
... musikindustrin gräver sin egen grav med sina undermåliga produkter.
Så sant!
Bill50x wrote:
Dagens musik (fortfarande pop/rock etc, sådant som spelas i reklamradiostationerna) är gjord för att spelas i allehanda mp3-spelare och liknande med enkla små öronproppar. Att inspelningar som är anpassade för den sortens lyssning inte låter speciellt bra i en "riktig" anläggning är väl ganska självklart.
Jodå även detta kan låta förvånansvärt bra, om man med det menar att man fattar vad musikerna har för sig. Direkt fint låter det kanske inte. Madonnas senaste är ett bra exempel. Den är faktiskt rätt bra att använda (det är olämpligt att använda bara den dock) när man justerar in en anläggning eftersom det låter i det närmaste obegripligt tills man får det rätt.
Bill50x wrote:
Detta demonstrerade förresten Linn vid den (ö)kända demon på Sheraton för ca 5 år sedan. Där envisades man med att spela moderna pop-produktioner, Whitney Houston typ, och sällan har väl så dyra grejor låtit så illa. Men det fanns säkert de som stampade takten till skräpet...
Så kanske det var? Frågan är om tanken var att man skulle jämföra det meningslösa plinke-ti-plonk-ljudet som vanligen spelas i övriga rum med det som spelades i Linn-rummet eller om man skulle reflektera över att även moderna produktioner faktiskt är gjorda av duktiga musiker, vilket brukar framgå i en Linn-anläggning, men sällan i andra anläggningar. Det gick inte fram för dig tycks det. Om det berodde på att Linn-anläggningen var halvbra installerad eller något annat har jag ingen aning om.
Bill50x wrote:
Men, för att återknyta till PA. Jag ser ett sådant som tillhörande instrumenteringen och alltså till källan. Det är inte rättvist att köra en CD-spelare genom en sådan. Inte ens en CD12:a kommer till sin rätt. Men om man bandar musikernas insatser med samma mix på en hårddisk och sedan spelar upp genom PA´t tror jag det är få som skulle höra skillnaden.
Jodå, med bra elektronik så låter även inspelad musik bra i ett bra PA (bra för musik). Inte alls som bra Live, men det klappar inte igenom så kapitalt som man är van vid.