selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:44

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 07:38 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej,
jag är en Linnägare som undrar om det finns fler som gillar att lyssna på extrem hårdrock på sin Linnanläggning och hur bra det låter. Själv har jag inte jämfört med så mycket annat så jag vågar inte göra några uttalanden än, mer än att det låter bra på min.

Frågan lyder alltså "är extrem hårdrock en av Linns starka sidor, eller finns det konkurrenter som gör det bättre?"

Jag har en Kolektor+LK100+Sekrit samt en cdspelare av märket Rotel som jag är mycket nöjd med.

mvh Anders

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 08:43 
En fråga om tycke och smak, som alltid.

Generellt kan man ju säga att Linn återger musiken på ett mycket tydligt
sätt. När man jämför Linn med annat upptäcker man ofta att Linn är
noggrannare och slarvar mindre. Det är lättare att höra hur varje enskilt
instrument spelar (det är lätt att följa ett instrument) och det är behagligt att
bara njuta av helheten. Det här är egenskaper som gör nytta för all musik,
absolut Death-Metal. Dessa egenskaper påverkas mest av signalkällan, dvs i
ditt fall din Rotel-spelare.

Sen kan man ju se på frågan ur ett mer ljudmässigt perspektiv. Linn har ett
eget sound, men även olika produkter inom Linns sortiment låter olika.

Framförallt högtalare färgar ljudet väldigt mycket. Sekrit är en väldigt bra
högtalare för sitt pris, men det finns högtalare som kan ösa betydligt mer
utan ansträngning (en ansträngd högtalare har en tendens att låta lite
vasst, även ett ansträngt slutsteg kan ge ljudet en vass, gäll karaktär).

I ditt fall skulle jag nog titta på ett par nya högtalare, och försöka gå aktivt
så snabbt som möjligt. En möjlig plan:

1) Begagnade Tukan/Katan (om du föredrar små högtalare) eller Keilidh
(om du vill testa golvhögtalare). Skulle du komma över ett par begagnade
Ninka är det förstås det bästa, men det blir en annan summa pengar.
2) Gå aktivt med en extra LK100 och aktiva kort.
3) Byt ut din Rotel mot en Linn-CD, t.ex. Karik eller Ikemi.

(Jag tycker egentligen att punkt 3 är viktigast, men eftersom du säger att
du är nöjd med din CD-spelare tror jag att högtalarna och aktiv drift ger
mer i ditt fall!)

Det kommer garanterat ge dig ett system som spelar Death Metal och
annan musik på ett övertygande tungt och behagligt sätt.

Lycka till

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att Death Metal är kanske den musikstil som tjänar absolut mest på "Linn-prestanda". Akustiskt plinkeplonk går att avnjuta på vilken stereo som helst, men petar man i en grötig gammal Sepultura eller kanske Entombed så BEHÖVER man en schysst Linn-rigg för att kunna hänga med. Därför jämför jag alltid med jäkligt hård musik - det är då man hör som bäst hur mkt stryk andra märken får av Linn.

I kortare ordalag; audiofiliska ref-skivor kan låta OK på H/K, men nästan bara Linn-grejer bringar ordning till riktigt metal-kaos. Svaret på din fråga är enligt mig alltså ett rungande JA.

Jag håller f.ö. med MC om att CD-spelare är det viktigaste här. Jag har bara tillräckligt erfarenhet av en enda Rotel-spelare (RCD-950 tror jag den hette - runt 5-6kkr då) och den var helt OK, men ganska "varm" och därmed kanske lite "bluddrig" i jämförelse med t.o.m. en gammal Mimik. En "varm"/"bluddrig" karaktär funkar bra med mycket musik, men i min mening inte med våldsamt innehållsrik metal då det är så jäkla lite som krävs för att allt skall gröta ihop sig.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 09:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har väldigt liten erfarenhet av Katan coh Tukan, men är ändå lite tveksam till dem som hårdrockshögtalare. Det är ju inte särskilt mycket bas i dem. Bara en tanke.......

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 10:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag har väldigt liten erfarenhet av Katan coh Tukan, men är ändå lite tveksam till dem som hårdrockshögtalare. Det är ju inte särskilt mycket bas i dem. Bara en tanke.......
Njae, det är väl inte de basstarkaste högtalarna som finns. Däremot är de rätt bra på att hålla ordning på musiken. Grymt bra riv i Katan också. Har man mycket effekt bakom kan man spela hur högt som helst (Nästan). 8)

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet inte om det är Linns starka sidor. En erfarenhet jag har är att många skivor inom denna skola är rätt kasst mixade och inspelade. Detta hörs på ett helt annat sätt på en bra anläggning än en billig en.

Linn återger vad som är på skivan och i flera fall har jag upplevt att många av dessa skivor låter hemskt i en Linn-anläggning. Mycket pga att alla små detaljer träder fram, även de vi INTE skulle vilja höra.

Annars så tycker jag att Linn är bra för även denna typ av musik. Är skivan välgjord så låter den bra med Linn.

Själv lyssnar jag mycket på prog rock/metal och där är Linns detaljerade ljud ovärderligt.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När det gäller hårdrock, och nu pratar vi främst om äldre typ av hårdrock, så är inspelningarna ofta väldigt ljusa i sin karaktär. Mycket diskant och alls inte nån mega bas. Med en billigare stereo, tex min första en Pioneer, så märks inte detta lika mycket. Jag tänkte aldrig på detta innan jag skaffade lite bättre prylar. Jag tycker Linn gör allt bättre men vill man ha ett system som smetar ihop allt till en lite fetare gröt så kan man bli besviken. Jag har dock inga negativa erfarenheter av Tukan och bas, det finns så det räcker för mig. Nu driver jag inget disco så ta det för vad det är värt.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Tukan och Katan... Det är ju inte särskilt mycket bas i dem. Bara en tanke.......
Mer eller mindre bas? Jag har faktiskt svårt att beskriva "basen" med ord.

Jag bytte mina högtalare till Tukan från ett par stora golvare. Dom gamla högtalarna kunde spela bas så det räckte och blev över. Med Tukan så är basen annorlunda. Den är mycket rappare och mer detaljerad, vilket gör att jag upplever det som "mer" bas på ett sätt.

Ett annat sätt att uttrycka det skulle kunna vara att säga att basen är mer markerad. Jag känner inte direkt någon avsaknad av någon bas från mina små Tukan iaf.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 16, 2004 17:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Annars så finns ju Linn AV5140 för en ringa summa numera :wink:

om man vill ha bas...

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 00:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag tycker att Death Metal är kanske den musikstil som tjänar absolut mest på "Linn-prestanda". Akustiskt plinkeplonk går att avnjuta på vilken stereo som helst, men petar man i en grötig gammal Sepultura eller kanske Entombed så BEHÖVER man en schysst Linn-rigg för att kunna hänga med. Därför jämför jag alltid med jäkligt hård musik - det är då man hör som bäst hur mkt stryk andra märken får av Linn.

I kortare ordalag; audiofiliska ref-skivor kan låta OK på H/K, men nästan bara Linn-grejer bringar ordning till riktigt metal-kaos. Svaret på din fråga är enligt mig alltså ett rungande JA.
Daniel har HELT rätt!
Ju stökigare musik, desto mer är lyftet att köra en LINN anläggning.

fyi - Metallika på mina Keltik/Klouts rockar BRA :lol:
Andra intressanta plattor är de från Hendrix o Deep Purple - speciellt live plattorna.
Sanslöst!!!!
Och för varje uppgradering av anläggningen låter det bara ÄNNU mer live.

Just livemusik är krävande o när det är kompliserad/grötig live musik = LINN regerar :shock:

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 02:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack för alla era ljudtips, jag ska nog spana på lite bättre Linnhögtalare och kanske en Mimik cdspelare.

mvh Anders

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sputnikk wrote:
Tack för alla era ljudtips, jag ska nog spana på lite bättre Linnhögtalare och kanske en Mimik cdspelare.
mvh Anders
Skit i Mimik, Skit i nya högtalare. Skall du göra något så är steg 1 en Beggad Genki.
Den är bara något dyrare än Mimik. Högtalarna kan komma senare. Du kommer
glädja dig mer åt en Genki än mimik och nya högtalare.

/mvh
Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mimik är kanske inte så aktuellt. Nu har jag aldrig hört någon Mimik men med tanke på prisskillnaden till en Karik så känns den betydligt prisvärdare. Sen går det att haka på en Numerik, bra att kunna sprida ut uppgraderingspengarna på två tillfällen utan att förlora något på första investeringen.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 19:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tycker att du köper ngn Linn-CD och absolut nya hgt om sekrit är de jag tror att de är (de man monterar i väggen för surround???)!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 17, 2004 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nya högtalare städar inte upp bland dödsmetallskramlet, men det gör en ny CD. Jag röstar på CD som primär uppgradering.

Med det sagt, vilken CD då månntro? Mimik låter burk i jämförelse med Karik. Karik har dessutom den där musikaliska "känslan" som gör att man fastnar framför stereon en hel kväll. Karik är dock ett riskabelt beg-köp, får sjuka mängder spö av en Genki och framstår mot en Genki heller inte som speciellt prisvärd givet den riktigt stora skillnaden. I slutändan håller jag alltså även med om att Genki är vägen. Måhända att den är lite svettigt prissatt på 16,000:-, men lustigt nog så är den istället undervärderad begagnad. Superkap för dom begagnat-priser den betingar idag!

Kolektor och LK100 är ganska vettigt matchade till en Genki också - både pris- och prestandamässigt. Steg två tycker jag därför borde bli högtalare.

Glöm inte bort i att puncha som f*n emellanåt bara. Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på uppgraderingsplanerna och glömmer bort att vårda sin tinnitus ;).

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00