henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Att förutsätta att tex vissa kombinationer som inkluderar Kikkin skulle vara bättre, innan vi ens har hört den, tycker jag känns lite konstigt. Förmodligen är den väldigt bra, men hur bra den är vet vi ju inte ännu och därför bör man kanske vänta och se tills den släpps i alla fall.
Nu har jag ju visserligen hört den, men oavsett det så är det knappast konstigt att förutsätta att ett system med Klimax DS blir bättre än ett med Majik DS, förutsatt att inga andra komponenter i systemet är trasiga.
ulfbnilsson wrote:
Notera dock att jag tillhör inte hardcore-source first fallangen. För mig har det ofta gett mer glädje att ha en mer jämt fördelad anläggning av liknande karaktär som Linn föreslår med sina serier Majik, Akurate, Klimax, snarare än en superkälla och därefter relativt svaga/gamla/dåliga för/slutsteg och högtalare.
Notera också gärna att Linns nya idiot-koncept med "serier" har lett till att försäljningen har rasat. Med detta går man nämligen tvärs emot vad man tidigare har sagt, och vad många engagerade handlare och kunder vet, eftersom dom har gjort ordentliga tester.
Del1
Med "kombination" avser jag kombination av källa och försteg då det var det diskussionen handlade om. Att en bättre källa blir bättre än en sämre, allt annat lika, torde väl alla hålla med om. Tråden har sitt ursprung i att försteget upplevdes ge en stor skillnad. Man hamnar då i en situation där man jämför två förbättringar (som dessutom kan vara olika till sin karaktär) och då uppstår det ett antal olika tänkbara kombinationer. Och då är mitt förslag att, iom att vissa kombinationer inkluderar ett försteg vars prestanda vi inte känner till, man bör vänta tills dess att man har chansen att provlyssna det innan man börjar anta det ena och det andra. Jag tror helt enkelt mer på att provlyssna och jämföra än att anta att källan alltid leder till största förbättringen. Särskilt om vi pratar om produkter som inte ens finns på marknaden ännu.
Del 2
Ja, vad tusan vet Linn om hur man utvecklar hifi? De har nog inte gjort ordentliga tester....fast allvarligt talat, vi, inkl Linn, har uppenbarligen lite olika tycke och smak och därför är det enda rätta imho att själv bilda sig en uppfattning om vad man gillar bäst.
Om det nu är så att linn går ner, så kan de nog finnas fler anledningar till det än att man även har utvecklat bra högtalare och förstärkare. Gillar man source first så är det ju faktiskt bara att lägga sina pengar på förmodligen världens bästa digitala källa och alla pengarna i ens hifi-budget går ju då till Linn. Och gillar man istället att följa en "line", ja då får ju ändå Linn alla mina hifi-pengar. Så att dra slutsatsen A) Linn har utvecklat förslag på hur man kan matcha prylarna, B) Linn går ner, så därför är det A som har lett till B, känns väl lite förhastat kanske. Det finns nog fler, både interna och externa, faktorer som kan ha inverkan på Linns försäljning och vinst.
Men visst, det finns kanske de som har avstått från att köpa tex en Majik DS av den anledningen att Linn även kallar en förstärkare och högtalare för Majik.....................