selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:37

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Re: Försteg.
PostPosted: Mon Nov 24, 2008 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tycker att du ska ta med din kompis och hans försteg och först jämföra det med andra linn försteg kanske är det helt enkelt så att du kanske inte får samma saker med ett Linnförsteg

eller så är det bättre med Linn och då behöver du inte fundera på om du ska välja linn

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 00:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Att förutsätta att tex vissa kombinationer som inkluderar Kikkin skulle vara bättre, innan vi ens har hört den, tycker jag känns lite konstigt. Förmodligen är den väldigt bra, men hur bra den är vet vi ju inte ännu och därför bör man kanske vänta och se tills den släpps i alla fall.
Nu har jag ju visserligen hört den, men oavsett det så är det knappast konstigt att förutsätta att ett system med Klimax DS blir bättre än ett med Majik DS, förutsatt att inga andra komponenter i systemet är trasiga.
ulfbnilsson wrote:
Notera dock att jag tillhör inte hardcore-source first fallangen. För mig har det ofta gett mer glädje att ha en mer jämt fördelad anläggning av liknande karaktär som Linn föreslår med sina serier Majik, Akurate, Klimax, snarare än en superkälla och därefter relativt svaga/gamla/dåliga för/slutsteg och högtalare.
Notera också gärna att Linns nya idiot-koncept med "serier" har lett till att försäljningen har rasat. Med detta går man nämligen tvärs emot vad man tidigare har sagt, och vad många engagerade handlare och kunder vet, eftersom dom har gjort ordentliga tester.

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 03:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Notera dock att jag tillhör inte hardcore-source first fallangen. För mig har det ofta gett mer glädje att ha en mer jämt fördelad anläggning av liknande karaktär som Linn föreslår med sina serier Majik, Akurate, Klimax, snarare än en superkälla och därefter relativt svaga/gamla/dåliga för/slutsteg och högtalare.
Notera också gärna att Linns nya idiot-koncept med "serier" har lett till att försäljningen har rasat. Med detta går man nämligen tvärs emot vad man tidigare har sagt, och vad många engagerade handlare och kunder vet, eftersom dom har gjort ordentliga tester.
Om det nu är så att Linns försäljning har rasat så kan det bero på många olika saker. Våran lilla ekonomiska kris tex.

Jag är inte så säker på att Linns uppdelning av serier är så dålig. Jag vågar påstå att den större delen av Linns kundkrets (eller åtminstone den kundkrets man önskar få) inte alls ägnar sig åt konstanta uppgraderingar utan hellre köper ett välbalanserat system. För vem kan tänka sig sitta en längre stund med en Klimax DS i ena änden och ett par Helix eller ett par begagnade Kan som återgivare?

Det alldeles för höga priset tror jag är en större anledning till ett försäljningsras. Det är ju egentligen bara Klimax-serien som ger ett gediget intryck numera, resten är ju ganska ordinär plast.

/ B

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 07:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
ulfbnilsson wrote:
Att förutsätta att tex vissa kombinationer som inkluderar Kikkin skulle vara bättre, innan vi ens har hört den, tycker jag känns lite konstigt. Förmodligen är den väldigt bra, men hur bra den är vet vi ju inte ännu och därför bör man kanske vänta och se tills den släpps i alla fall.
Nu har jag ju visserligen hört den, men oavsett det så är det knappast konstigt att förutsätta att ett system med Klimax DS blir bättre än ett med Majik DS, förutsatt att inga andra komponenter i systemet är trasiga.
ulfbnilsson wrote:
Del1
Med "kombination" avser jag kombination av källa och försteg då det var det diskussionen handlade om. Att en bättre källa blir bättre än en sämre, allt annat lika, torde väl alla hålla med om. Tråden har sitt ursprung i att försteget upplevdes ge en stor skillnad. Man hamnar då i en situation där man jämför två förbättringar (som dessutom kan vara olika till sin karaktär) och då uppstår det ett antal olika tänkbara kombinationer. Och då är mitt förslag att, iom att vissa kombinationer inkluderar ett försteg vars prestanda vi inte känner till, man bör vänta tills dess att man har chansen att provlyssna det innan man börjar anta det ena och det andra. Jag tror helt enkelt mer på att provlyssna och jämföra än att anta att källan alltid leder till största förbättringen. Särskilt om vi pratar om produkter som inte ens finns på marknaden ännu.

Del 2
Ja, vad tusan vet Linn om hur man utvecklar hifi? De har nog inte gjort ordentliga tester....fast allvarligt talat, vi, inkl Linn, har uppenbarligen lite olika tycke och smak och därför är det enda rätta imho att själv bilda sig en uppfattning om vad man gillar bäst.

Om det nu är så att linn går ner, så kan de nog finnas fler anledningar till det än att man även har utvecklat bra högtalare och förstärkare. Gillar man source first så är det ju faktiskt bara att lägga sina pengar på förmodligen världens bästa digitala källa och alla pengarna i ens hifi-budget går ju då till Linn. Och gillar man istället att följa en "line", ja då får ju ändå Linn alla mina hifi-pengar. Så att dra slutsatsen A) Linn har utvecklat förslag på hur man kan matcha prylarna, B) Linn går ner, så därför är det A som har lett till B, känns väl lite förhastat kanske. Det finns nog fler, både interna och externa, faktorer som kan ha inverkan på Linns försäljning och vinst.

Men visst, det finns kanske de som har avstått från att köpa tex en Majik DS av den anledningen att Linn även kallar en förstärkare och högtalare för Majik.....................

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Notera också gärna att Linns nya idiot-koncept med "serier" har lett till att försäljningen har rasat. Med detta går man nämligen tvärs emot vad man tidigare har sagt, och vad många engagerade handlare och kunder vet, eftersom dom har gjort ordentliga tester
Jag tycker nog att Linns produktlinjer Majik, Akurate och Klimax har en hel del relevans. Prissättningen på produkterna säger väl i och för sig mycket om produkternas prestanda men jag tror ändå det är praktiskt med denna uppdelning, inte minst i ett marknadsföringsperspektiv. Att skylla Linns eventuella ekonomiska problem på uppdelningen i namngivna produktgrupper tycker jag är att dra förhastade slutsatser.

Att källan är det viktigaste är självklart. Men som med det mesta så behövs även här en del sans och balans. På Tonlägets senaste musikaliska afton så spelade vi bland annat på Klimax DS, Klimax Kontrol, Akurate 2200 samt Majik 109. Ett sånt system känns för mig absolut inte färdigt eftersom jag upplevde att högtalaren begränsade en hel del. Som ett delmål på vägen mot ett mera komplett system kanske det funkar, men jag skulle aldrig rekommendera någon ett system med den setupen för en mera permanent lösning. För en permanent lösning tycker jag ett komplett Akurate (Akurate DS, Kontro,l 2200 samt 242) system känns mera rimligt. Skulle man i det Akurate systemet byta till en ännu bättre källa så skulle man direkt få en kraftig förbättring. Medan i Klimaxsystemet ovan så är det mera tveksamt tycker jag.

Ett exempel på detta är att skillnaden mellan den gamla Klimax kontrollen och den nya är oerhört mycket tydligare när man spelar på Klimax högtalare än med Majik högtalare. I det första fallet så upplever man det som en klar förbättring men i det andra fallet visserligen som en förbättring, men ej betydande.

Sammanfattningsvis så är ett system givetvis helt beroende av kvalitén på källan, med en dålig källa så kan det aldrig bli bra oavsett hur bra resten är. Men jag tror också det finns en punkt där systemets totala prestanda kan ökas mer genom förbättring av andra saker är källan än att ytterligare förbättra källan.

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jovisst. Min marknadsanalys var kanske lite hafsig (även om jag tror att Linn har förlorat på att frångå sin gamla koncept).

Men faktum kvarstår: "serier" (och idén om "balanserade" system) är trams. Det finns nämligen inget sätt att jämföra ett slutsteg med (exempelvis) en CD-spelare, så hur man man veta om dom är "på samma nivå"? Det finns ju liksom ingen "nivå" att vara på! Ta bara en sån sak som att Majik DS är bättre än CD12, hur går det ihop med ert "balanserade" tänkande? Jag antar att ni tycker att en CD12 vore mer "balanserad" framför en KK och ett par Komri än en Majik DS?

Christian: Tror du att du hade upplevt samma "begränsning" om du hade spelat på ett Klout/Keltik system? Jag tror snarare att det var frekvensomfånget som störde dig är någon "obalans".

EDIT: Hrm :oops: Jag har visst PMS idag.

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Serierna passar jättebra för kunder som inte vill/kan "komponera" ihop en anläggning.

Lösa Lego-bitar som ska pusslas ihop till en komplett anläggning skrämmer folk. Gemene
man vill ha ett färdigt paketförslag.

Även om säljaren säger något i stil med "Vi skräddarsyr ihop ett system som passar just
dig" så får han ofta som svar "Jovisst, men har ni några färdiga paket?"

/M

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 15:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Men faktum kvarstår: "serier" (och idén om "balanserade" system) är trams. Det finns nämligen inget sätt att jämföra ett slutsteg med (exempelvis) en CD-spelare, så hur man man veta om dom är "på samma nivå"? Det finns ju liksom ingen "nivå" att vara på!
Nivån skulle möjligtvis kunna vara där man inte tycker att playbackdelen begränsar systemets totala musikprestanda.

henriklh wrote:
Christian: Tror du att du hade upplevt samma "begränsning" om du hade spelat på ett Klout/Keltik system?
Ingen aning, jag har inte hört Klout/Keltik. Jag tyckte i vilket fall inte det blev bättre med Majik 140.

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 16:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
henriklh wrote:
Men faktum kvarstår: "serier" (och idén om "balanserade" system) är trams. Det finns nämligen inget sätt att jämföra ett slutsteg med (exempelvis) en CD-spelare, så hur man man veta om dom är "på samma nivå"? Det finns ju liksom ingen "nivå" att vara på!
Nivån skulle möjligtvis kunna vara där man inte tycker att playbackdelen begränsar systemets totala musikprestanda.
Men det gör den väl alltid?

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det beror förstås på vad man menar med att jämföra. Självklart kan du inte jämföra en cd-spelare med ett slutsteg, dom gör ju olika saker och det ställs olika krav på dom. Men om du utgår från en given anläggning så har du två val om du vill uppgradera:
1) För en given peng, var får jag störst förbättring? Det beror ju givetvis på vad det är man vill uppnå. Är det bara en allmän uppryckning och man kan tänka sig att uppgradera vidare, då kan det (kanske) vara lämpligt att börja med källan. Men, det kan ju vara
2) något man upplever sig ha problem med, eller åtminstone inte är helt nöjd med. Kanske har man för små högtalare som inte orkar fylla det stora vardagsrummet? Att då springa och köpa en Klimax DS låter inte speciellt förnuftigt.

Nej, det är inte trams med balanserade system. De är nog ganska få här som kör source-first till sin yttersta gräns, annars skulle ju alla sitta här med sina Helix tills dom har råd att köpa en Klimax DS. Varför överhuvudtaget diskutera en Majik eller Akkurat DS om det bara är bästa källa som gäller? I själva verket kör nog de flesta med ganska balanserade system där man lägger kronorna där de gör mest nytta. Och när man har bra förstärkeri och högtalare, då börjar man titta på källan igen.

/ B

PostPosted: Tue Nov 25, 2008 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Nej, det är inte trams med balanserade system. De är nog ganska få här som kör source-first till sin yttersta gräns, annars skulle ju alla sitta här med sina Helix tills dom har råd att köpa en Klimax DS. Varför överhuvudtaget diskutera en Majik eller Akkurat DS om det bara är bästa källa som gäller? I själva verket kör nog de flesta med ganska balanserade system där man lägger kronorna där de gör mest nytta. Och när man har bra förstärkeri och högtalare, då börjar man titta på källan igen.
Nu när du har gjort om definitionen av "balanserat" helt och hållet så håller jag naturligtvis med dig helt och hållet. Linns "serietänkande" framstår då plötsligt som rätt obalanserat.

PostPosted: Wed Nov 26, 2008 00:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
1) För en given peng, var får jag störst förbättring?
Håller med! Men det kräver att man lyssnar och jämför.

Att "balansera" med utgångpunkt i priser eller modellserier leder inte till något balanserat system med ovanstående definition.

PostPosted: Wed Nov 26, 2008 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
1) För en given peng, var får jag störst förbättring?
Håller med! Men det kräver att man lyssnar och jämför.

Att "balansera" med utgångpunkt i priser eller modellserier leder inte till något balanserat system med ovanstående definition.
Njauuu, vet inte om jag riktigt håller med om att köp av en modellserie/kedja inte leder till ett balanserat system. Linn, har väl genom skapande av kedjorna föreslagit vad man anser vara det som ger mest "bang for the bucks"? Allt annat vore ju att lura kunden att köpa fel produkter genom att lägga, relativt sett, för mycket pengar på tex högtalare.

Vad man väl antar som kund, om man nu köper en kedja av tex Majik prylar, är ju att Linn har utvecklat ett (balanserat) system baserat på hur man ska erbjuda kunden bästa prestanda för en given budget. Om Linn hade tyckt att man kunde skapa ett bättre resultat genom att omfördela pris/kostnad inom kedjan, så hade man väl gjort det? Att man upplever Linns förslag som bästa värde för pengarna, bygger ju dock på att man har samma smak som Linn.

Det kan ju vara så att man har en åsikt som avviker från Linns, har lite beg prylar, eller har budgetramar som inte sammafaller med stegen mellan de olika kedjorna och då är det ju bara att fördela om kosingen lite utifrån vad man tycker är bäst.

Hur som helst så tycker jag att det ska bli oerhört spännande att höra om Kikkin-testet på Tonläget imorgon. Utifrån vad man har hört från skvaller/spekulationer så verkar det ju vara en väldigt spännande produkt.

PostPosted: Wed Nov 26, 2008 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tar man stegen från att ha en designprodukt med allt integrerat till att gå till mer separerade delar förväntar sig nog generellt alla att detta även ska ge en kvalitetsförbättring på ljudet/hantverk osv.

Därför tycker jag att Classik sätter nivån för MajikI denna för MajikK och chakrastegen osv. Samma med Komponent/Majik140/Majik109

Är Classiken en balanserad produkt har man lyckats så bra man kan tycker jag.

Linn är för övrigt ingen ideel förening och vill antagligen gå med vinst. Därför måste man anpassa sig till de grupper som köper mest. Vad några få tycker på ett forum är säkert av värde för dem också men jag tror fler vill ha klara riktlinjer. De/Vi? som inte vill/behöver ha klara serier lägger ner den tid som behövs för att utvärdera olika lösningar mer fritt ifrån vad namnet på serien produkten tillhör.

Om balansen nu ska vara jätteviktig i ett system tycker jag nog att det som är lite märkligat är att komponent/majikhögtalarna går att aktivera. Köper man nytt utan hjälp av kampanjer kostar det ändå ca 48k (Majik6100+aktivakort) för att aktivera Majik140 och då borde steget från MajikDs/CD till AkurateDS/CD ge betydligt mer. Och där blir det antaglien en slant över man kan göra nåt roligt för när man byter in sin MajikCD/DS dessutom jämfört med alternativet att gå aktivt. Detta kanske blir ändå tydligare om man har Classik med komponent110 och överväger att gå aktivt jämfört med AkurateDs. Men jag antar att tanken är att system som går att förbättra på detta sätt säljer bättre, och det finns som väljer att göra det ergo kan man få in en slant så och alla blir nöjda...

Till trådskaparen tycker jag att du definitivt ska testa Kikin, har för mig dom skulle ha träff på tonlägret idag, kväll eller var det imorn? och spela med det så snart finns säkert lite fler som kan beskriva vad dom tyckter om det.

PostPosted: Thu Nov 27, 2008 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Linn, har väl genom skapande av kedjorna föreslagit vad man anser vara det som ger mest "bang for the bucks"?
Nej.
ulfbnilsson wrote:
Allt annat vore ju att lura kunden att köpa fel produkter genom att lägga, relativt sett, för mycket pengar på tex högtalare.
Ja. Det är ju det som är det som de flesta här är upprörda över.
ulfbnilsson wrote:
Vad man väl antar som kund, om man nu köper en kedja av tex Majik prylar, är ju att Linn har utvecklat ett (balanserat) system baserat på hur man ska erbjuda kunden bästa prestanda för en given budget.
Nej. Linn är intresserade av att sälja. Linn vill positionera sig på marknaden. Linn har därför enbart högpresterande enheter, oavsett produkttyp. Linn har inga billiga förstärkare eller billiga högtalare. Linn kan inte rekomendera andras förstärkare/högtalare till sina billigaste eller mellanpris källor. Hur skulle det se ut? Skulle Linn rekomendara sina kunder att för ett digitalsystem på max 65 tusen bör du köpa en Akurate DS med en Rega Mira och ett par Unik med stativ? Det finns det väl ingen som tror, eller? Majik CD/Majik I/Majik 109+stativ är väl mer troligt eftersom det ger mer pengar åt Linn och är dessutom lättare att sälja till kunden med sin enhetliga och snygga design.

Därav produktlinjer. Personligen skulle jag gärna undvika samlingsnamn som grupperar produkter och olika design på lådor. (Idag finns LK, AV, AV hög, Classik och Klimax) Men premiumkunden vill inte ha det så och de har mest pengar att spendera. Därav Linns beslut, de tjänar pengar på det. Osannolikt av en kund att lägga 150 tusen för något som precis ser ut som en Kolektor, som kan fås för några tusenlappar. Att människan är fåfäng och irrationell är bara ett faktum som Linn utnyttjar för att sälja, precis som alla andra.

Men allt detta innebär inte att vi behöver vara dumma nog att tro att de är så Linns filosofi indikerar att vi borde göra. Linns filosofi är tydlig, source first och om det låter bättre (enl. tune dem) så är det bättre. Med dessa två tankar i huvudet så kommer man lätt fram till att Linns produktlinjer är en bluff för att sälja. (Som även Comstedt bevisar med aktiveringsexemplet ovan.) Men om det funkar för de dumma så kan väl vi andra låta dem spendera sina pengar och hålla Linn under armarna medans vi köper smart? Problemet är väl att det irriterar vissa av oss att alla inte får så bra musik för pengarna som de skulle kunna få. Och att en del faktiskt är ute efter att få just det. Kanske är de t.o.m. på den här sidan i just det ändamålet? Det är i alla fall jag.

Åter till ämnet: Source first gäller. Jag rekomenderar därför Klimax DS el. Akurate DS och Kikkin. Jag har förvisso inte hört Kikkin än, bara trovärdiga rykten. Men väldigt snart så har jag hört den...

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00