Problemet var att HDMI inte var aktiverat som Magnus sa (försökte först pilla runt i menyerna utan bildskärm, vilket inte är lätt! Men när jag bar ner tv:n från vinden gick det.) Monitorn är HDCP-kompatibel (men SC:n varnar i displayen för upphovrättsskyddat material när man startar dvd med HDMI-kontakt i och inte annars!)
Nu är istället problemet att jag måste köra allt i NTSC! Skärmen klarar inte de 60 Hz som är PAL:s frekvens (medan NTSC är 50 Hz). Det löjliga är att bildskärmen visar bild, men varnar för att frekvens (eller upplösning) inte är optimal och stänger av sig efter en minut.
Är det en stor förlust att köra i NTSC? Jag har prövat lite och jag kan inte se nån större skillnad. Inbillar mig att kameraåkningar blir en liten aning hackigare.
Om nån undrar så är modellen
2443BW. Jag har tittat i
manualen för både den och betydligt dyrare Samsungskärmar, och det verkar som att de inte är gjorda för att ta signaler utanför 56-61 Hz.
Nu köpte jag förstås inte skärmen för att ha till min SC i första hand, men om nån t.ex. visste andra skärmar som inte beter sig på det här sättet så vore det intressant att veta.