selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Någon som har erfarenhet av att koppla sin Linn-DVD till datamonitor?

Jag får ingen bild när jag kopplar min Unidisk SC med HDMI till min Samsung datamonitor. Monitorn har förvisso ingen HDMI-ingång, men väl en DVI-ingång, så jag kopplar ihop med en HDMI/DVI-adapter. Kopplad till dator med DVI-utgång får jag bild via DVI-ingången.

Det kan ju finnas många felkällor, men jag ville kolla om någon har någon input på det här området.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 18:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är HDMI-utgången aktiverad i Unidisken? (Görs via menyn).

/M

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet är att bildskärmar (med kanske vissa nyare undantag) saknar något som kallas HDCP. http://sv.wikipedia.org/wiki/HDCP
Linn nämner faktiskt detta i SC's manual.
IMPORTANT NOTES - HDMI
If you wish to use the UNIDISK SC’s HDMI output, your display device must be HDMI or
DVI/HDCP compatible. No picture will be available on a display device that has a DVI
input but is not HDMI or DVI/HDCP compatible.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 23:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hehe... Så det är DRM även på setupsidorna? Så tokigt!

Skall gå att ta sig runt de där dumheterna med hdcp, kolla
http://en.wikipedia.org/wiki/Hdcp
och googla vidare

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet var att HDMI inte var aktiverat som Magnus sa (försökte först pilla runt i menyerna utan bildskärm, vilket inte är lätt! Men när jag bar ner tv:n från vinden gick det.) Monitorn är HDCP-kompatibel (men SC:n varnar i displayen för upphovrättsskyddat material när man startar dvd med HDMI-kontakt i och inte annars!)

Nu är istället problemet att jag måste köra allt i NTSC! Skärmen klarar inte de 60 Hz som är PAL:s frekvens (medan NTSC är 50 Hz). Det löjliga är att bildskärmen visar bild, men varnar för att frekvens (eller upplösning) inte är optimal och stänger av sig efter en minut.

Är det en stor förlust att köra i NTSC? Jag har prövat lite och jag kan inte se nån större skillnad. Inbillar mig att kameraåkningar blir en liten aning hackigare.

Om nån undrar så är modellen 2443BW. Jag har tittat i manualen för både den och betydligt dyrare Samsungskärmar, och det verkar som att de inte är gjorda för att ta signaler utanför 56-61 Hz.

Nu köpte jag förstås inte skärmen för att ha till min SC i första hand, men om nån t.ex. visste andra skärmar som inte beter sig på det här sättet så vore det intressant att veta.

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 01:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Broccoli wrote:
Nu är istället problemet att jag måste köra allt i NTSC! Skärmen klarar inte de 60 Hz som är PAL:s frekvens (medan NTSC är 50 Hz). Det löjliga är att bildskärmen visar bild, men varnar för att frekvens (eller upplösning) inte är optimal och stänger av sig efter en minut.

Är det en stor förlust att köra i NTSC? Jag har prövat lite och jag kan inte se nån större skillnad. Inbillar mig att kameraåkningar blir en liten aning hackigare.
Pal är 50 hz (interlaced ) dvs 25 fps med upplösningen 720x576
NTSC är 60 hz (eller 59,94 hz och återigen interlaced) dvs ca 30 fps med upplösningen 720x480

Vid konvertering mellan Pal och NTSC brukar det "alltid" uppstå "judder" eller ryckighet vid uppspelningen. Vissa spelare gör denna konvertering bättre än andra så mitt råd är att prova.

Lycka till!
/EMM

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00