selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Tue Nov 18, 2008 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många i tråden verkar hålla med, så också jag, att ett visst tryck eller fladder i byxbenen förhöjer musikupplevelsen. Frågan är bara hur man bäst åstadkommer detta?

Vad jag förstår så används en sub mest för de riktigt låga bastonerna och det är väl egentligen inte de som skapar trycket?

Komri klarar nog detta på ett bra sätt, men de har ju åtminstone en stor nackdel som gör att det är få förunnat att äga ett par :wink:

Nä jag tror jag sticker ner till stan och lyssnar på ett par rejäla Cerwin Vega med 15" bas, då blir det nog tryck :D (problemet är nog att tryck är det enda det blir...) Fast det vore faktiskt kul att koppla en dunka dunka högtalare till en bra källa och se vad som händer!

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Notera även att jag använde sub när jag hade Keltik...
Du är min nya Idol :P

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Fast det vore faktiskt kul att koppla en dunka dunka högtalare till en bra källa och se vad som händer!
Det är nog betydligt roligare/bättre än att koplla audiofiltalare till en dunka-dunka-källa. :wink:

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag är en av de som efterlyst lite mer tryck i min anläggning.
Jag tycker att det mesta är bra men just PA-känslan lyser med sin frånvaro.
När jag lyssnat på en del sämre stereoanläggningar så har man ändå känt att det finns lite dunka-dunka i dessa anläggningar
som jag tyvärr saknar i min rigg. Jag har oxå ett minne av att mina aktiva Keilidh hade lite mer tryck än Ninkorna men här är jag osäker.
Det jag saknar är egentligen inte mer eller djupare bas utan lite "punchigare" ljud.
En intressant sak jag fick höra på Tonläget är att nya Majik 140 hade ett betydligt fylligare sound än äldre 140:or. En stor skillnad.
Jag tror att något liknande gäller nya Akurate 242, men där är jag osäker.
Jag har lyssnat lite på 140:an och den känns fetare i soundet. Är det någon som har någon mer erfarenhet av detta?
Undrar bara hur lång tid det tar innan poletten faller ner hos Linn och de introducerar en svart 2K-array.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nya Majik140? Har de skett nån uppdatering nångång? tycker dessa är jättenya som modell överhuvudtaget :)

Hade varit kul att veta serienr när uppdatering skett isf. Nog för att mina bara är ett par månader gamla/nya och har nog bas men iaf.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag har lyssnat lite på 140:an och den känns fetare i soundet. Är det någon som har någon mer erfarenhet av detta?
Jag är, som jag skrev i en annan tråd, inte helt förtjust i Majik 140 och lilla 109. Har tyckt att det finns någon obalans som jag inte kan sätta fingret på. Hur som helst så har det här "tjötandet" gjort att jag var förbi Tonläget efter jobbet idag. Vi spelade då på Majik 140 men med en Sizmik 10.25 inkopplad. Efter en del justerande fick Anders till det och jag tyckte att det blev avsevärt bättre. Inte bara basen utan mera att hela upplevelsen lyfte ordentligt. Svänget och draget blev bättre och jag kunde uppskatta en del musik som jag inte normalt brukar gilla. Det kändes riktigt tråkigt när man stängde av subben. Med subben inkopplad lät det mera som det låter när han spelar på sina Klimax högtalare (inte lika bra, men åt det hållet).

Med subben inkopplad så försvann också mina invändningar mot Majik 140 högtalaren och jag tyckte helheten blev riktigt bra.

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Med subben inkopplad så försvann också mina invändningar mot Majik 140 högtalaren och jag tyckte helheten blev riktigt bra.
Det pratas ofta om "subben" (singularis) här på Selleri. Är det så att "man" oftast bara kör en (1) sub?

Ofta brukar det på andra håll diskuteras om man ska ha flera subbar där deras placering tar ut pekar och dalar hos varandra.

Någon som har synpunkter på detta, eventuellt provat med en eller flera subbar?

/ B

PostPosted: Tue Nov 18, 2008 23:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Christian wrote:
Det pratas ofta om "subben" (singularis) här på Selleri. Är det så att "man" oftast bara kör en (1) sub?

Ofta brukar det på andra håll diskuteras om man ska ha flera subbar där deras placering tar ut pekar och dalar hos varandra.

/ B
Fler subbar ska ta bort rumsproblem...har även hört att 4 st subbar en i vaje hörn ska vara riktigt bra men har ingen egen erfarenhet av det

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 00:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
I ett stereosystem är det en prima lösning med två subar. En kör höger kanal och en vänster. Helst ska de kunna placeras fritt i varje hörn mot samma vägg som huvudhögtalarna.

Har inte testat mer än två subar. Och redan vid två uppstår frågan om pengarna hellre bör spenderas på EN bättre sub. Troligen är det bättre med EN av bättre kvalitet, men då jag aldrig har jämfört vet jag inte var gränsen går.

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 00:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När jag skaffa hemmabio för ca 10 år sen lyssnade jag på system med flera subbar och 2billigare subbar kunde ge ett jämnare ljud och ändå mäta sig i ljudvolym med en bättre. Men med en dyrare/bättre subb blev det bättre ljud vid musik och de bättre klarar oftast bättre av låga frekvenser som ger skakningar osv när man ser film. Även om både billigare och dyrare subbar många gånger kan ha samma gränsvärden på hur många Hz de kommer ner till...Nu var de inga linnsubbar jag lyssnade på då så det är möjligt att de billigaste linnsubbarna är bra nog att de kan vara fördelaktigt med 2st istället för 1bättre.

Men jag tror för på att försöka placera den eventuella subb som finns i systemet så bra som möjligt om man inte är rik och har svårmöblerat. Har man råd med 2 bra subbar så varför inte.

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 18:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
I ett stereosystem är det en prima lösning med två subar. En kör höger kanal och en vänster. Helst ska de kunna placeras fritt i varje hörn mot samma vägg som huvudhögtalarna.

Har inte testat mer än två subar. Och redan vid två uppstår frågan om pengarna hellre bör spenderas på EN bättre sub. Troligen är det bättre med EN av bättre kvalitet, men då jag aldrig har jämfört vet jag inte var gränsen går.
Klart det är bättre med kvalitet än kvantitet.
Jag funderade över 2*221 eller 1*345 när jag köpte min men tyvärr är ju 221 inte bara sämre utan helt hopplöst klen så det blev liksom ingen diskussion. Räckte att testa EN 221 för att inse att 221or var uteslutet.
Stora sismik har output men spelar inte lika bra som 221 = gick bort.
Melodik i så fall skulle jag vilja testa men den ÄR stor. Är grymt förstjust i isobarikprincipen som Linn skippade (tror jag) pga komplicerat lådbygge.

Ägaren i Luleå spelade på aktiva 242 med 2st stora sismik. Tyckte 242 även aktiva var på tok för tunna.
Ville dock sälja dessa till mig då han ville ha mer musikaliska subbar...
DOCK! källa/försteg är dock fortfarande mycket viktigt.
Tur att Linn släppt DS-serien som ger superprestanda till rimligt pris!!! Och att lejonklous Kikkin kommer att ge grymma förstegprestanda till löjligt lågt pris.

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 18:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten: "Melodik i så fall skulle jag vilja testa men den ÄR stor. Är grymt förstjust i isobarikprincipen som Linn skippade (tror jag) pga komplicerat lådbygge"

Ähhhh... har du baxat in ett par Komri så är väl en Melodik/5150 inga problem. :wink:

Snygga dessutom och med "Isobarik-bas", själv funderar jag på ytterligare en... :)

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Wed Nov 19, 2008 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Christian wrote:

/ B
Jag kör med dubbla subbar sedan 10 år ca, och ja det funkar bättre.

Frågan, en bra sub Vs två sämre subbar, är inte så enkel då det finns en till parameter
att ta hänsyn till: placeringen!

En bra sub på fel ställe kan låta sämre än en "dålig" sub rätt placerad. Därför är det
inte helt enkelt att generalisera huruvida det är bättre med en bra eller två "sämre".
Med två subbar blir placeringen inte lika känslig

/M

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:

Klart det är bättre med kvalitet än kvantitet....
Visst är det bättre med kvalitet.... Men i form av vaddå? Är en (1) baslåda av hög kvalitet bättre även om det helt enkelt inte finns ett (1) bra ställe att placera den på? Vilket är bäst, en dyr termometer med 0,1 % noggrannhet men bekymmer var du ska placera den för att visad temperatur ska korrelera med vad du "känner" eller flera billiga 2%:iga termometrar som är placerade på olika platser och ger dig mer mångfacetterad info?

När det gäller allt annat än (bas-)högtalare är jag beredd att skriva under att en (1) bra enhet är bättre än flera sämre (fast f-n vet hur det är med aktiv drift och kvaliteten på slutstegen...). Men eftersom högtalare är beroende av en akustisk miljö så måste man ta med den i beräkningen. Som alltid är det slutresultatet som räknas och det kan, beroende på miljö, variera stort hur lösningen ska se ut. Det finns nog ingen fast linje för detta.

/ B

PostPosted: Thu Nov 20, 2008 07:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Frågan, en bra sub Vs två sämre subbar, är inte så enkel då det finns en till parameter
att ta hänsyn till: placeringen!
Det finns en parameter till nämligen (Fru parametern) det estetiska. Svårare att få en snygg installation ju fler grejjer som ska in i vardagsrummet Sen så tycker jag att en snygg instalation är som en snyggt upplagd maträtt. Ser en maträtt god ut så smakar den oxå lite bättre.

Post new topic  Reply to topic  [ 96 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00