selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: NAS
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 14:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har då bestämt mig för att hoppa på DS tåget. Har läst i den här tråden och tror att jag åtminstone på principiell nivå förstår hur det fungerar.

Jag tänkte först använda datorn för att få igång allting men därefter behöver nog en NAS inhandlas och den som jag funderat på är LaCie Ethernet disk mini (enl Twonkys hemsida). Jag vill helst ha en där Twonky är installerat för att underlätta att få igång allting (är novis på datorer). Det inte så lätt att veta om Twonky är installerad eller inte. Det framgår oftast inte av tekniska beskrivningarna men det kanske finns installerat på alla modeller.

Är det någon som vet? Gärna med modellbeteckning och var den kan inköpas.

/Roger

Post subject: Re: NAS
PostPosted: Mon Nov 10, 2008 15:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Netgear ReadyNAS duo använder jag. Den har inte twonky installerad. Men det
är riktigt enkelt att göra det eftersom den har samma hårdvara som den dyrare Netgear ReadyNAS NV+,
som verkar vara Linns eget defaultval. Det är bara att ladda mer en fil från nätet och följa intruktionerna.
Den funkar bra, är tyst, men inte helt ljudlös. Jag köpte min för ca 2500:- inkl. 500Gb HD.

PostPosted: Mon Nov 10, 2008 21:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det råder väl allmän varning för Lacie? T.o.m. Gilad varnar för dem! ReadyNas Duo låter dessutom otroligt mycket bättre än Lacie'n. I princip som en NV+ för under 3000 kr, med 2x500 Gb från Seagate (som är de diskar som låter bäst). Finns på Komplett.se. Twonky installeras på ett par minuter, superenkelt. Även disken installeras på en minut. Netgears GUI och RAIDar programvara gör NAS administrationen lika enkel som att surfa på webben. Du kommer inte att ångra dig.

Köp din ReadyNAS Duo här: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=393511

Gilad varnar: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 6#pid10956 Läs även Sportis prestandauppläxning i inlägget ovan Gilads...

Lycka till med din DS!

PostPosted: Tue Nov 11, 2008 01:33 
Ny Medlem
Ny Medlem

Och jag satsade på en Qnap 209 II med Twonky installerad. Administreras enkelt med ett webbgränsnitt. Tillsammans med två terrabytediskar gick det på knappt 5000:- hos Inet. Men med tanke på vad man får med känns det ändå billigt och jag är mycket nöjd. I väntan på att musiksamlingen når en terrabyte använder jag NAS:sen även för lite annat.

Från början funderade jag på att bygga en Linuxserver men det var i slutänden enklare och förmodligen lika billigt att köpa en färdig NAS. Helt fantastiskt med allt som följer med. Kör en prisjakt eller vad du föredrar så ser du att det är mycket att välja mellan.

Kan tillägga att jag mest kör Mac hemma, vållar problem vid uppgraderingar men fungerar bra i övrigt.

/per

PostPosted: Tue Nov 11, 2008 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... ReadyNas Duo låter dessutom otroligt mycket bättre än Lacie'n. I princip som en NV+ för under 3000 kr, med 2x500 Gb från Seagate (som är de diskar som låter bäst).
Tror man ska vara lite försiktig med superlativerna. "Otroligt mycket bättre" betyder kanske i detta fallet "möjligen märkbart bättre". Det är synd om man får för sig att det är några omvälvande skillnader. Det kan det kanske vara (det beror ju på hur man värderar upplevda skillnader), men innan man testat att det verkligen beror på NAS´en och inte hur inkoppling och distributionen skett skulle i alla fall jag vara försiktig med bedömningen.

/ B

PostPosted: Tue Nov 11, 2008 14:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Tror man ska vara lite försiktig med superlativerna. "Otroligt mycket bättre" betyder kanske i detta fallet "möjligen märkbart bättre". Det är synd om man får för sig att det är några omvälvande skillnader. Det kan det kanske vara (det beror ju på hur man värderar upplevda skillnader), men innan man testat att det verkligen beror på NAS´en och inte hur inkoppling och distributionen skett skulle i alla fall jag vara försiktig med bedömningen.
Tror man ska vara lika försiktig med att ha synpunkter om man inte själv hört... :wink:

Själv har jag jämfört NASar i olika system/rum o hemma åtskilliga gånger. Det är klara skillnader mellan olika NAS. Dessutom; LaCie är tyvärr RIKTIGT asdålig :!:

Förra veckan trodde jag att jag (för första gången) hörde vad strömmen har för påverkan - lät trist, odynamiskt, ljudmässigt grötigt och omusikaliskt...
Det gick dock inte över och upptäckte till slut att någon (ungarna?) hade via LinnGUI spelat musik från min backuppNAS QNAP109.
Ett par snabba klick och via ReadyNAS NV+ spelade det som det skulle igen!!

Hur stor skillnad är det då mellan ett dåligt DS-nätverk vs. ett optimerat? (rippning, NAS, switch, kablar, rack, rätt fas etc)
Tycker det är i klass med att justera in det övriga systemet; rack, elfas, kablar, högtalarplacering.
Dvs stoooor!

Har läst ett par inlägg på forum där de inte tyckt Linn DS varit så bra - är HELT säker på att dessa inte varit optimalt justerade. Inklusive taskig rippning...

PostPosted: Tue Nov 11, 2008 15:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kör själv med en ready nas nv+. Tycker den är helt ok lite långsam men funkar fint. Sen är den rejält byggd. Fördelen mot duon är att du har fyra diskar i den. Dvs du kan köra upp till 3TB med
X-raid. Kanske lite overkill om du bara ska den som musik nas. Men vill du ha lagra film oxå så är den klockren. Har tyvärr ingen erfarenhet av andra NASar men kan rekomendera Nv+ iaf.

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 00:31 
Ny Medlem
Ny Medlem

[quote="Linnofil"]Det råder väl allmän varning för Lacie? T.o.m. Gilad varnar för dem! ReadyNas Duo låter dessutom otroligt mycket bättre än Lacie'n. I princip som en NV+ för under 3000 kr, med 2x500 Gb från Seagate (som är de diskar som låter bäst)...
---
Med all respekt för att en upplevelse alltid är sann för den som upplever den så har jag svårt för att förstå varför vissa
NAS:ar skulle låta bättre än andra ur ett mer "objektivt" perspektiv. Data skickas och kommer fram - eller inte. Det handlar vad jag förstår om ren digital teknik fram till DS:en. Det är inga jättemängder med data som skall fram, så om NAS:en och nätet inte är mycket klent kan det knappast vara något man märker.

Kommer inte data fram tillräckligt fort blir det ett avbrott i musiken. Det är förstås något man hör - och det är så jag förstår den tråd du refererar till. Men inte att LaCie låter sämre musikaliskt än andra.

Jag har själv hört min Majik DS gå ner ett kort tag. Knappast NAS:ens fel. Det var inte konstigare än att jag skickade mycket data mellan ett par datorer i mitt lokala nät - då blev det kö hos routern - data kom inte fram till Majiken och musiken tonade bort kort tag.

Att vissa märken av hårddiskar skulle låta bättre? Jag gillar Seagate och satte in dem i min Qnap, fast jag tror inte att de "låter" annorlunda än andra märken. Min egen högst subjektiva upplevelse är att jag haft mindre problem med dem än andra. Fast jag har ett halvdussin Maxtordiskar som funkar fint å några Samsung å... så det är i slutänden bara en högst subjektiv känsla. Om det skulle det vara en skillnad mellan hårddiskar i det här sammanhanget så vore det i gränsnittet. Exempelvis att vissa scsi-diskar ger en bättre dataström än andra - vilket de gör och därför används i vissa servrar. Men då handlar det om helt andra krav på prestanda än att mata data till en digitalspelare.

Netgears NAS:ar är gedigna prylar som ger bra intryck som kanske smittar av sig på musikupplevelsen. Men det är knappast en skillnad i ljud. Snarare känslan av att ha maximerat allt som går att maximera. Att ha en schysst gedigen pryl i garderoben.

Ursäkta om jag svär i kyrkan, men nu när ett gammalt analogt Hi-Fi tänk möter den digitala världen är det nog bra om man försöker förstå var skillnaderna ligger. Var man behöver tänka om och revidera sina referensramar.

Hälsar Per - som är övertygad om att elektronik i svarta lådor låter bättre än i silverlådor:-)

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 00:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

macspider wrote:
Hälsar Per - som är övertygad om att elektronik i svarta lådor låter bättre än i silverlådor:-)
Självklart är svarta lådor bättre än silver, det vet ju alla som har svarta LK-lådor hemma :-)

Skämt åsido, visst ska man fundera lite på varför olika NAS´ar kan tänkas låta olika. Rent logiskt kan man tycka att en digital ström är vad den är. Antingen kommer den fram - eller inte. Med tanke på en digital signals natur, jag är böjd att hålla med. Men det hindrar ju inte att det kan finnas andra felkällor, tex skräp som distribueras "analogt" via jordningar etc.

Ska man vara lite elak kan man förstås fråga sig varför en non-plus-ultra-apparat som Klimax DS för 140 tusen påverkas av sådant. Det borde den vara immun mot.

Att en NAS´ar av olika slag kan vara olika immuna för störningar, eller vara olika benägna att skicka ut störningar, det kan jag mycket väl tänka mig. Men tanken bakom en DS är väl just att denna ska vara isolerad från "matningen" och återge den inkommande signalen som den ursprungligen är tänkt. För en Squeezebox med pris 2 kkr kan man väl tänka sig en variation i prestanda beroende på insignal men pratar vi Linn DS från 40 till 140 kkr så är det skräp om källan ska kunna påverka negativt.

/ B

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 07:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Ska man vara lite elak kan man förstås fråga sig varför en non-plus-ultra-apparat som Klimax DS för 140 tusen påverkas av sådant. Det borde den vara immun mot.

Att en NAS´ar av olika slag kan vara olika immuna för störningar, eller vara olika benägna att skicka ut störningar, det kan jag mycket väl tänka mig. Men tanken bakom en DS är väl just att denna ska vara isolerad från "matningen" och återge den inkommande signalen som den ursprungligen är tänkt. För en Squeezebox med pris 2 kkr kan man väl tänka sig en variation i prestanda beroende på insignal men pratar vi Linn DS från 40 till 140 kkr så är det skräp om källan ska kunna påverka negativt.

/ B
Är Klimax LP12/Klimax Kontrol/Klimax Solo immuna från störningar i elen...kan man placera dessa hur som helst?
Kan man placera Komri hur som helst i rummet?
Har inte hört någon apparat oavsett tillverkare som inte påverkas!

Bill, du tänker tokigt. Linns prylar (som de flesta andra HIFIgrejjer) är gjorda för att låta så bra som möjligt.
Vill du ha en apparat som är immun från störningar, köp ett stridsflygplan eller annan utrustning som är försvarsklassad.

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Är Klimax LP12/Klimax Kontrol/Klimax Solo immuna från störningar i elen...kan man placera dessa hur som helst?

Bill, du tänker tokigt. Linns prylar (som de flesta andra HIFIgrejjer) är gjorda för att låta så bra som möjligt.
Vill du ha en apparat som är immun från störningar, köp ett stridsflygplan eller annan utrustning som är försvarsklassad.
Nej, jag tänker inte tokigt.

Att en Komri måste placeras noga beror på att den spelar i samklang med akustiken. Dvs utan akustik och ett rum att spela i så hörs det inget.
En Klimax förförstärkare och slutsteg ska enbart förstärka en signal, ingenting annat. Dessa ska givetvis vara immuna från all annan påverkan. Allt annat tyder på en dålig design eller placebo-effekter hos den som lyssnar. Att behöva hålla på och fippla med en massa olika bord och lägga papperslappar under en fot är för mig ett bevis på dålig design. Varför ska välspelande elektronik vara mer känsligt för underlaget än en sämre spelande? Varför är elektronik och mekanik så taffligt konstruerade att en träskiva i ett bord kan påverka?
En DS är en relativt ny produktklass och har kanske inte funnit sin form ännu. Men hela tanken är just (om jag förstått det hela rätt) att just isolera källan från uppspelningsutrustningen. Om val av hårddiskar påverkar ljudet (inte bara ger bristande funktion), ja då har man misslyckats med konstruktionen helt enkelt.

Om Linns grejor var billiga och alla resurser hade lagts på ett bra ljud skulle jag ha större förståelse för "tweaksen". Men när varje låda kostar som en mindre bil borde man kunna ställa högre krav tycker jag.

/ B

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 12:01 
Site Admin
Site Admin

Innan vi går in i en ny diskussion om alla grejer som påstås kunna göra skillnad i en DS-setup vill jag bara påminna om denna tråd där det mesta (troligen) redan avhandlats: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=4359

Det är fortfarande fritt fram att diskutera vidare här såklart men det kan vara bra läsning så man vet vilka ståndpunkter som redan framförts och argumenten för dem. :)

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:

/ B

Nej, jag tänker inte tokigt.

Att en Komri måste placeras noga beror på att den spelar i samklang med akustiken. Dvs utan akustik och ett rum att spela i så hörs det inget.
En Klimax förförstärkare och slutsteg ska enbart förstärka en signal, ingenting annat. Dessa ska givetvis vara immuna från all annan påverkan. Allt annat tyder på en dålig design eller placebo-effekter hos den som lyssnar. Att behöva hålla på och fippla med en massa olika bord och lägga papperslappar under en fot är för mig ett bevis på dålig design. Varför ska välspelande elektronik vara mer känsligt för underlaget än en sämre spelande? Varför är elektronik och mekanik så taffligt konstruerade att en träskiva i ett bord kan påverka?
En DS är en relativt ny produktklass och har kanske inte funnit sin form ännu. Men hela tanken är just (om jag förstått det hela rätt) att just isolera källan från uppspelningsutrustningen. Om val av hårddiskar påverkar ljudet (inte bara ger bristande funktion), ja då har man misslyckats med konstruktionen helt enkelt.

Om Linns grejor var billiga och alla resurser hade lagts på ett bra ljud skulle jag ha större förståelse för "tweaksen". Men när varje låda kostar som en mindre bil borde man kunna ställa högre krav tycker jag.

/ B
Men glöm inte att en F1 bil som är en bil som går fort, kostar enorma pengar. Den kan dom väl mecka i evigheter och tweaka den många olika sätt.

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 14:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Men glöm inte att en F1 bil som är en bil som går fort, kostar enorma pengar. Den kan dom väl mecka i evigheter och tweaka den många olika sätt.
Jag visste att den jämförelsen skulle komma :-)

Men jämförelsen haltar. F1 är ingen konsumentprodukt som ska kunna användas under olika förhållanden. Den är inget man tar till snabbköpet för att handla med. Det är inte ens "bäst" om man ska köra vinterrally.

Att jämföra med F1 är som att jämföra en Linn-anläggning där man bara spelar en handfull noga utvalda skivor för att få maximal prestanda.

Eller nä, det är ingen bra jämförelse överhuvudtaget... :D

/ B

PostPosted: Wed Nov 12, 2008 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med er bäggetvå!

Jag har hört med egna öron att de mest konstiga saker kan påverka ljudet, det råder ingen tvekan om. Men jag är böjd att hålla med Bill om hans grundprincip, dvs att om man köper en högklassig produkt, av något slag, så ska dess prestanda eller funktion i så liten mån som möjligt kunna störas av omgivningen. Exempelvis störs komforten i en högklassig (dyr) bil mindre av en dålig väg än vad en sämre bil gör.

Hursomhelst så blir detta mer en teoretisk diskussion än en praktisk eftersom vi alla vet att alla hifiapparater oavsett pris påverkas av omgivningen. Detta kan ju bero på som jag ser det två saker antingen så struntar tillverkare i att apparaterna påverkas eller så är det i det närmaste omöjligt att bygga bort denna påverkan.

Post new topic  Reply to topic  [ 80 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00