selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Sun Sep 21, 2008 13:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Sondek wrote:
Men om det är traditionella hifiparametrar man är ute efter och vill ha en speciell ljudbild kanske man vill ha någon svindyr och exotisk pickup men inte blir det mycket roligare att lyssna på musik i slutänden :?
Om det bara var en "speciell ljudbild" man fick offra för svänget så skulle jag varit en devoted tunedemare för länge sedan. Mina erfarenheter har numera ett tjockt lager damm på sig men på den tiden jag labbade med billiga Linn-pickuper (Basic, K5, K9, typ) i en tidig Ittok-arm men även andra typ Formula Mayware, så stod jag helt enkelt inte ut med det distade och pressade ljudet. Det fanns lixom ingen som helst finess och det hårda ljudet var synnerligen irriterande.

Nu många år sedan har jag hittat en kombination som fungerar bra, nämligen Ekos och Arkiv B (heter den så, är lite osäker :oops: ) genom en Linto. Kombinationen har dock sina brister, framför allt spårningsförmågan. Jag skulle gärna göra en jämförelse mellan min nuvarande spelare och att addera Keel, byta till Ekos SE och köra med en Sumiko Blue Point pickup istället. Den pickupen spårar bättre, har ett "vackrare" och behagligare ljud men inte riktigt samma punch som min pu.

/ B
Jag tycker _absolut_ du ska sälja den där dåligt-spårande Linn-pickupen och byta till en Sumiko! :-)

Om din Arkiv har några hundra timmar kvar så har du en okomplicerad köpare dessutom.

edit: glömda ord..

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Jag tycker _absolut_ du ska sälja den där dåligt-spårande Linn-pickupen och byta till en Sumiko! :-)

Om din Arkiv har några hundra timmar kvar så har du en okomplicerad köpare dessutom.

edit: glömda ord..
Hehe... för mycket jobb 8)
Och jag skrev inte att den spårade dåligt. Den har för övrigt blivit bättre under de (uppskattat 3-400 timmar den är spelad) men kanonerna på Telarcs 1812 fungerar fortfarande inte... :-)

Men visst, om någon erbjuder en Keel och en Slipsik4 i utbyte mot min Arkiv/Linto så ska jag i alla fall lyssna....

/ B

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina slutklämmar brukar ju kunna beröra en del här men ta det inte så allvarlig vetja :D

Man kan nog ha både fin ljudbild och bra tunedem :idea:

Fast min erfarenhet är nog att om elektroniken är bra igenom hela kedjan så låter det inte pressat och stressat ens från en AT95 inköpt för en spottstyver. Förutsättningarna är en väl injusterad setup rakt igenom.
Njuter som bara den av min gamla svarv genom mitt system med en K9:a.

Men å ena sidan så lyssnar ju inte jag på kanonkulor :wink:

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 15:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Men å ena sidan så lyssnar ju inte jag på kanonkulor :wink:
Det gör jag oftast inte heller :-)
Men skivan är en djäkla bra test av armens effektiva massa och pickupens mjukhet i kombination.

/ B

PostPosted: Sat Oct 04, 2008 17:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vad menas egentligen med att en pickup spårar bra eller dåligt?

Ja menar, det kan väl inte finnas pickuper som "missar" eller hoppar över spåren?

PostPosted: Sun Oct 05, 2008 15:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

linnist wrote:
Vad menas egentligen med att en pickup spårar bra eller dåligt?

Ja menar, det kan väl inte finnas pickuper som "missar" eller hoppar över spåren?
Jovisst, precis så är det. När nålen av någon anledning inte längre klarar att följa vindlingarna i vinylspåret, då spårar den dåligt. Det kan tex vara att pickupen inte klarar höga frekvenser, då glider den bara över diskanttonerna istället för att återge det som finns i spåren.

Ett extremfall är min Telarc-skiva med Tjakovskijs "1812" med några häftiga kanoner i slutet på stycket. Första gången jag spelade den skivan lyfte hela tonarmen och pickupen landade på skivetiketten!

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00