selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 23:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Pickuper
PostPosted: Tue Sep 16, 2008 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Tänkte mig lite allmänt pickuptjöt i denna tråd.

Som alla vet har Linn har idag 3 olika alternativ:

Adikt (MM) 4 200:-
Klyde (MC) 10 725:-
Akiva (MC) 29 000:-

Just detta med att lägga såpass mycket pengar som MC pickuperna kostar på en slitdetalj känns lite tveksamt tycker jag. Själv kör jag med Adikt idag och är nöjd, men har och andra sidan liten erfarenhet av andra märken. Det borde finnas massor med alternativ för samma eller mindre pengar än vad Klyde och Adikt kostar? Eller är det så att de är bäst i sin klass?

Är det så att man inte ens ska tänka på en MC innan man har Keel och Ekos SE?

Kul om forumet kunde komma med erfarenheter kring detta. Tack på förhand.

Post subject: Re: Pickuper
PostPosted: Tue Sep 16, 2008 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade jag suttit med en påse pengar idag istället för fem år sedan så hade jag definitivt valt kombinationen Keel / Sumiko Blue Point Special istället för det jag köpte då, dvs icke-Keel (som inte fanns då) och en Akiva B mc-pickup.

Akivan låter mycket bra men någon mästare på att spåra är den inte. Och sedan är det ju det där med driftskostnaderna....

Sumiko-pickupen kanske saknar det där sista draget i återgivningenm en som sagt den spårar otroligt bra, låter bra i innerspår (gör Akivan också) och har ett mycket rent och behagligt ljud. Tillsammans med en Keel skulle den troligen (bara giss nu...) låta bättre än dagens kombination.

Linns billigare MM-pickuper har jag aldrig gillat men det var å andra sidan evigheter sedan jag lyssnade på någon så min åsikt är nog rejält möglig :-)

/ B

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 09:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är en MC-pu du vill ha, men tycker att Linns är för dyra kan du kolla upp Audio Technica
AT-OC9 mk II (eller är det III/IV nu?) som ligger omkring 5.000kr.

Jag hade en första verisionens OC9 på min tolva och den lät extremt tydligt och bra, en K18 var
dock rappare i basen (eller så var det bara det att K18 inte spelade lika djupt?). Då (för 16-17 år
sedan kostade OC9 och K18 ungefär lika mycket (ca 2.500kr).

http://www.at-oc9ml.co.uk/

Kolla efter någon nätbutik el likn som kan skicka en till dig. Jag läste följande ang priset i USA:
Quote:
Price: $499, commonly available for less than $300

D v s ca 2.000kr

/M

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 10:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att köpa en beggad Troika och renovera hos Expert Stylus tror jag är det bästa budget-MC alternativet.

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Att köpa en beggad Troika och renovera hos Expert Stylus tror jag är det bästa budget-MC alternativet.
Det hade jag också gjort, Troikan är fantastisk och väldigt mycket bättre än Klyden.

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok tack för alla goda råd. Det var ju smart att det går att renovera äldre MC pickuper. Då kan man vara beredd om rätt beggad dyker upp.

/Christian

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Troikan är fantastisk och väldigt mycket bättre än Klyden.
...och väldigt mycket snyggare!

/M

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 22:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har köpt AT oc9 MLII från LP GEAR i Usa. Mycket bra picup. Gå in på Vinyl Engine och sök. Där finns mycket information. Kostade drygt 2000 kr med tull och frakt. Picupens egenskaper passar Linns armar dvs de armar som är lämpade för mcpicuper. Ittock, Akito II och Ekos har jag blivit rekomenderad för mc picuper. Ortofon OM 40 är mycket högt rankad av många medan andra tycker den är tråkig. Finns en hel del skrivet om den på Faktiskt. se. Ortofon har nyligen kommit med en ny serie mm picuper som det skrivs mycket bra om: Ortofon 2 M Black/Red /Blue. Goldring 1042 och AT 440 MLa brukar också få bra vitsord. Jag har inte hört någon av dom. Det lär också finnas en utbytesnål till AT 95 hos Lp Gear som har en bättre slipning än orginalnålen. Den passar då rimligvis till Linn K5 och K9. Billig så man kanske har råd att ta en chans. Tyvärr är det svårt att köpa picuper eftresom handlare i allmänhet inte har så stort utbud och möjligheten att lyssna blir begänsad.

PostPosted: Fri Sep 19, 2008 23:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Tack igen för alla råd.

Jag kör nu med Adikt. Tidigare körde jag med Grado Black. Pris 4 200:- resp. 495:-. Om jag ska beskriva skillnaden när jag gick från Grado till Adikt så måste jag erkänna att den var av mera ljudmässig karaktär än musikalisk. Alltså jag menar, den distar mycket mindre, fler instrument hörs etc. Så utan tvekan är det bättre. Men om jag jämför skillnaden som en Lingo (2) gör så är det mera fundamentala saker i musiken som påverkas. Rytm och ton påverkas och jag är inte säker på att pickupen påverkar på samma vis. Min känsla är att pickupen påverkar mera som en högtalare, dvs presentationen påverkas kraftigt men själva budskapet är oförändrat, medan en Lingo gör det omvända. Är det likadant när man går från MM till MC?

Ber om ursäkt om jag blir för filosofisk men det är ju trots allt fredagskväll 8)

mvh
Christian

PostPosted: Sat Sep 20, 2008 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, en Keel gör naturligtvis mycket mer för musiken, speciellt ger den en fundamentalt ny upplevelse av bekanta inspelningar. Men den kostar även mer än en renoverad Troika. Hur ser resten av anläggningen ut? Vad har du för MC-steg/försteg?

PostPosted: Sat Sep 20, 2008 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Resonemanget är mera teoretiskt än praktiskt. Jag håller faktiskt på och sparar till en Keel, så det kommer att bli min nästa uppgradering. Men det är ändå intressant att utöka sin kunskap i ämnet inför framtiden.

Konfiguration idag:

Lp12/Cirkus/Trampolin 2/Ekos 1/Adikt / Lingo 2

Exotik+DA/2250/Espek

PostPosted: Sat Sep 20, 2008 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Hej

Resonemanget är mera teoretiskt än praktiskt. Jag håller faktiskt på och sparar till en Keel, så det kommer att bli min nästa uppgradering. Men det är ändå intressant att utöka sin kunskap i ämnet inför framtiden.

Konfiguration idag:

Lp12/Cirkus/Trampolin 2/Ekos 1/Adikt / Lingo 2

Exotik+DA/2250/Espek
Med dom grejor du har skulle jag spara färdigt till Keel och lyssna på den först innan du börjar med pickupbyte. Du kanske blir mer än nöjd med den du har?

/ B

PostPosted: Sat Sep 20, 2008 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns ju del att göra på ditt riia-steg oxå men innan du köper nytt så smart att komma fram till om det är MM eller MC som gäller. Adikt med Slipsik 4 anser jag ge bra prestanda för priset. Hur mycket skulle bytet från ekos 1 till 2 ge?

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så länge man håller sig till Linn utrustning och har tunedem som prio 1 så gäller väl denna prio..

1) Verket
2) Strömförsörjning
3) Tonarm
4) Pickup
5) Tonarmskabel

Så en Keel följta av en bättre tonarm i form av Ekos2 eller den senaste SE skulle med största säkerhet ge bäst resultat i tunedem jämförelse.
Adikten har fortfarande mycket att ge och är i klass med många andra MC-pickuper.
Men om det är traditionella hifiparametrar man är ute efter och vill ha en speciell ljudbild kanske man vill ha någon svindyr och exotisk pickup men inte blir det mycket roligare att lyssna på musik i slutänden :?

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 12:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Men om det är traditionella hifiparametrar man är ute efter och vill ha en speciell ljudbild kanske man vill ha någon svindyr och exotisk pickup men inte blir det mycket roligare att lyssna på musik i slutänden :?
Om det bara var en "speciell ljudbild" man fick offra för svänget så skulle jag varit en devoted tunedemare för länge sedan. Mina erfarenheter har numera ett tjockt lager damm på sig men på den tiden jag labbade med billiga Linn-pickuper (Basic, K5, K9, typ) i en tidig Ittok-arm men även andra typ Formula Mayware, så stod jag helt enkelt inte ut med det distade och pressade ljudet. Det fanns lixom ingen som helst finess och det hårda ljudet var synnerligen irriterande.

Nu många år sedan har jag hittat en kombination som fungerar bra, nämligen Ekos och Arkiv B (heter den så, är lite osäker :oops: ) genom en Linto. Kombinationen har dock sina brister, framför allt spårningsförmågan. Jag skulle gärna göra en jämförelse mellan min nuvarande spelare och att addera Keel, byta till Ekos SE och köra med en Sumiko Blue Point pickup istället. Den pickupen spårar bättre, har ett "vackrare" och behagligare ljud men inte riktigt samma punch som min pu.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00