Sondek wrote:
Men om det är traditionella hifiparametrar man är ute efter och vill ha en speciell ljudbild kanske man vill ha någon svindyr och exotisk pickup men inte blir det mycket roligare att lyssna på musik i slutänden 
Om det bara var en "speciell ljudbild" man fick offra för svänget så skulle jag varit en devoted tunedemare för länge sedan. Mina erfarenheter har numera ett tjockt lager damm på sig men på den tiden jag labbade med billiga Linn-pickuper (Basic, K5, K9, typ) i en tidig Ittok-arm men även andra typ Formula Mayware, så stod jag helt enkelt inte ut med det distade och pressade ljudet. Det fanns lixom ingen som helst finess och det hårda ljudet var synnerligen irriterande.
Nu många år sedan har jag hittat en kombination som fungerar bra, nämligen Ekos och Arkiv B (heter den så, är lite osäker

) genom en Linto. Kombinationen har dock sina brister, framför allt spårningsförmågan. Jag skulle gärna göra en jämförelse mellan min nuvarande spelare och att addera Keel, byta till Ekos SE och köra med en Sumiko Blue Point pickup istället. Den pickupen spårar bättre, har ett "vackrare" och behagligare ljud men inte riktigt samma punch som min pu.
/ B