selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 13:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Arkenmässan
PostPosted: Sat Sep 13, 2008 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70465

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject: Re: Arkenmässan
PostPosted: Sun Sep 14, 2008 19:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Någon som varit på mässan :?: Jag var där 2 timmar idag, mest på skoj. Se vad det är för människor som är där... Man inser också hur bra anläggning man själv har efter att ha varit där.

Mestadels spelas det tråkig musik, utan känsla. Eller konstig hifimusik, plinketi-plonk. Naim fanns i två rum, där de demade sina nya hårddiskbaserade spelare. Som vanligt demas Naim tillsammans med Audiovector, och som vanligt tyckte jag att det var riktigt bra. De två rummen var de bästa jag var i. Hade inte Linn funnits till buds så hade jag nog kunnat leva lycklig med en Naimstereo.

Jag satt även en lång stund inne hos Engelholm Audio. En snubbe som satsar på egna högtalare och akustikreglering av ljud, med Svanå miljötekniks produkter. Rummet var kraftigt reglerat, med diverse diffusorer och absorbenter, och väldigt behagligt att vistas i, en fröjd att samtala i. När det väl började spelas musik så var det på samma sätt - behagligt, snyggt, korrekt ...och dötråkigt. Jag tror säkert att en sådan akustikreglering är mycket bra att göra hemma. Men inte hjälper det när inte musiken engagerar. Han sa också att han tyckte rummet var viktigast, sedan högtalarna, och förstärkaren....

En ytterligare reflektion jag gjorde var att det känns väldigt fel med uppklädda yngre tjejer i tajta kläder som agerar värdinnor i vissa rum!!!!

Nu under eftermiddagen har jag suttit två timmar framför min egen stereo, och njutit! :)

PostPosted: Sun Sep 14, 2008 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det låter ju som en vanlig mässa... så upplevde jag det när jag besökte en hifi mässa för 6-7 år sedan.
En Naim anläggning var största behållningen den gången också :?

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 09:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

VARFÖR :| var inte Linn representerat på denna mässa egentligen? Det ligger väl nära till hands att Tonläget i Göteborg hade ställt upp med lite tid och personal till ett sådant här evenemang.

Märket Linn och dess försäljning lär få svårare och svårare i framtiden om inte prylarna syns (och hörs) på tillställningar som denna.

Visst arrangeras det "Musical Evenings" lite här och där med jämna mellanrum, men de som hittar dit är de som redan är initierade. :!:

Dessutom är Linn och dess svenska representanter väldigt orepresenterade på olika forum (Selleri, Hifi-forum, Component, MinHembio etc). Fast det är väl som en Linn-handlare hade sagt till Sexdwarf "Det är bara nördar och idioter det där, nördar som sitter med sina LK100:or och gnäller"

/M

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 12:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att även en sådan här Arken-mässa är till huvudsakligen för nördar. Linn har ju på alla sätt försökt komma ifrån entusiasterna, som bara vill ha allt så billigt som möjligt, och istället vända sig till "livsstilsfolket". Om det är en bra eller dålig strategi kan väl endast framtiden utvisa, dessutom tycker jag det finns fina tecken på en anpassning till båda grupperna. Nu börjar det ju komma instegsmodeller värda namnet, till exempel.

/ B

PostPosted: Mon Sep 15, 2008 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det mest de som är mer intresserade än "Svensson" som går på mässor av detta slag, men
å andra sidan är det samma människor som läser de tidningar som Linn annonserar i. Dessutom
så kniper Arcam, Naim m fl marknadsandelar hos "nördarna" genom att synas på dessa mässor och
på olika forum.

Jag tror att Ljudtema (importör/distributör av Arcam, Meridian, Naim, AudioVector, Project m fl)
har gjort fler inlägg här på ett Linn-forum än vad samtliga Linn-butiker i Sverige gjort tillsammans
(undantaget de inlägg jag gjorde när jag arbetade hos T&T). Det tycker jag säger en del om hur
läget är.

Vidare kan jag konstatera att Linn i n t e skickar ut pressmeddelanden till de större forumen som
jag nämnde i förra inlägget. Till en kostnad av 0kr/0£ och obetydligt mer arbete (lägga in några
till mottagare i mail-listan) så skulle Linn kunna synas betydligt mer än de gör idag.

Kanske är Linn olyckligt ovetandes om dessa forum, men det kan inte återförsäljarna i Sverige vara...

/M

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 12:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju bara Tonläget som har en hemsida värt namnet övriga Linn butiker i Sveriges uppdateras typ 1 gång per år. Så de verkar inte vara speciellt intresserad av den typen av marknadsföring. En butik gör sina e-post utskick dagen före en demo det kan inte vara speciellt genomtänkt heller.

Har även hört att ägaren till en Linnbutik tycker att folket och de som läser på Selleri är idioter. Den butiken har även en riktigt dålig hemsida.

Eftersom det finns så få återförsäljare så borde Linn synas mera om man vill behålla och öka sina marknadsandelar så mässor är säkert ett bra sätt.

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Har även hört att ägaren till en Linnbutik tycker att folket och de som läser på Selleri är idioter. Den butiken har även en riktigt dålig hemsida.
Hmm... kanske OT men ändå: man skulle ju gärna vilja veta vilken oseriös ägare/butik detta är. Hur man kan hävda annat än att flertalet av de aktiva Selleristerna är (i många fall mycket) kunniga entusiaster tillika långsiktiga potentiella kunder övergår mitt förstånd!

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så länge ingen står mitt framför mig och kallar mig idiot skulle jag inte lägga ner en sekund på att fundera över det :?

Å ena sidan är det väl inte hela världen att framstå som en idiot :?

Och lite tokiga är vi väl... ja Linnbutiks ägarna inräknat :lol:

PostPosted: Sun Sep 21, 2008 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tja, som vanligt handlar väl saker och ting i livet kanske ofta mer om hur nåt sägs än exakt vad som sägs. Så länge det sägs med glimten i ögat har jag inga problem med det! :)

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00