Något av de svåraste med hemmabio är dehär med kablar, därför skriver jag lite av vad jag lärt mig(kan vara fel???)när jag köpte mina hemmabio pylar.
1. Composite,(CVBS) består av en enkel gul RCA kontakt, och är den sämsta av överföringar som man kan göra mellan två bildmedier.
2. Scart(utan RGB), bilden överförs här på samma sätt som Composite.
3. scart RGB, bilden överförs separat uppdelad i de tre färgerna Red, Green, Blue(R, G, B). Detta överföringssätt är tillsamans med Komponent de bästa sättet att överföra bild.
4. Komponent, eller (YPbPr/YUV). består av 3st RCA kontakter, 1röd, 1blå. 1grön. här består den Blåa kabeln av Luminans(ljus). Håller samma kvalite' som RGB.
5. VGA. är vanlig dataöverföring och bilden överförs oftast genom RGB. Om inte är fallet sker det genom Composite.
6. S-VHS.(Y/C) där bilden överförs genom en "färgdel"(C) och en "ljusdel"(Y), denna överföring är bättre än composite men sämre än RGB och Komponent.
7.DVI (Digital video Interface) finns i en rad olika sorter tex DVI-D(digital), DVI-A(Analog) DVI-I(Intergrated, både digital o analog)
Sedan har de 2olika standarder överföringskapacitet, Single- eller Dual-link där Single-link kan överföra max 1600x1200pixel och Duel-link över QXGA(2048x1536)pixel.
DVI överföringen sker alltid Progressivt.
8.HDMI är en standard som Pioneer använder, vilket klarar både digital bild o ljud i samma kabel(varför man nu vill ha det????) Bildöverföringen är samma som DVI-D.
Sammanfattningsvis kan man säja att Komponent eller RGB är de bästa sätten att överföra bild på. De nya digitala överförings metoderna som DVI kommer på sikt att ta över, men nu så har många DVDspelare och monitirer/projektorer bild "buggar" i överföringen genom DVI. tex dålig svärta, hackande bild, scaling-ränder, mm.
Sedan ska det väll påpekas att kvalite'n på kontakter o kablar har en stor invärkan, vilket gör att en dålig RGB-SCART kan vara sämre än en BRA S-vhs kabel osv..
Om jag skulle rekomendera en kabeltillvärkare av Videokabel så blir det
http://www.marcuscables.com/, som är en av de få i värden som bygger kablar efter bildöverföringsstandarden 75ohm, som finns på alla bildutgångar/ingångar.
några andra små lärdommar är att Scalning av en bild alltid är ger ett sämre resultat än orginal, både nerscalning och uppscalning, alltså 1:1 förhållandet är bäst, mindre dåligt är det att skala med jämna heltal tex 1:2 elr 2:1 eftersom då kommer inga linjer att försvinna. elr scalern behöver inte gissa vilken färg det ska vara på pixeln.
Sedan är en Proggresiv bild ofta bättre än en Interlaced eftersom en proggresiv, ritar upphela bilden i varge svep medans en interlaced ritar upp varanan rad varannan gång.
För de som gillar att lägga ner lite tid för att få ett bra bildresultat , om du har plasma eller projektor så kan jag rekomendera en DVD-spelare med "Custom-settings" för upplösningen, vilket gör att du kan få exakt 1:1 upplösning mella din DVD o Projektor vilket ger en överlägsen bild. Dessa har oftast DVI utgång också.
Själv har jag en Yamakawa DVD365 som har just den funktionen, och den spöar pioneers 668 och 868 i bildkvalite' utan problem fasten att de kostar ca 6resp 10ggr mer.
mvh