selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Quote:
Christian skrev:

Basig
Asflabb!! :lol:
Han kanske svarade som han trodde du ville höra svaret?
Låt oss försöka undvika en "vi mot dom" samt "vi har minsann förstått" attityder.

Fredrik, något kan man säkert enas om även om utvärderingsmetoderna skiljer sig åt.
Strävan till förbättring...
Strävan efter att njuta av skivorna...

Vissa tycker livets höjdpunkt är att samla på frimärken, vissa går igång på total HIFItransparans, o vissa går igång på att maximera musikaliteten.
Tycker man ska visa försiktighet avseende hur man uttrycker vad som är "finast" o den högsta formen av musiklyssnande? (även om jag tycker du har rätt i sak)

Ingen är gladare än jag av att Linn tvingats göra sina apparater med väl-ljudande pga av konkurensen.
På samma sätt som konkurenterna tvingats fokusera mer på musikaliteten...
Båda lägren är bra för varandra!
Jag vill ju som du vet både ha musikalitet o snyggt ljud. :wink:

På samma sätt som toppsystem från Naim o Linn presterar rätt lika medans instegssystemen fokuserar på olika saker (målet är samma, vägen dit olika) ser jag på senare år att andra tillverkare presterar bättre o bättre avseende musikalitet.
Det är bra då det tvingar Linn att anstränga sig ytterligare...

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag känner att jag har MYCKET mindre gemensamt med mätnissarna än med mina vänner med en massa skivor och skräpanläggningar. Över huvud taget så är jag allergisk mot folk som tror att allt som inte går att mäta är inbillning. Det behöver inte vara just inom HiFi, det finns massor av exempel där idioter med statistik eller siffror påstår att dom redan vet allt utan att ha den minsta lilla insikt om att: 1: Dom kan ha mätt fel saker 2: Dom kan ha mätt på fel sätt.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag känner att jag har MYCKET mindre gemensamt med mätnissarna än med mina vänner med en massa skivor och skräpanläggningar. Över huvud taget så är jag allergisk mot folk som tror att allt som inte går att mäta är inbillning. Det behöver inte vara just inom HiFi, det finns massor av exempel där idioter med statistik eller siffror påstår att dom redan vet allt utan att ha den minsta lilla insikt om att: 1: Dom kan ha mätt fel saker 2: Dom kan ha mätt på fel sätt.
Eller teorierna är ofullständiga.
Ju mer man lär sig, destå mer förstår man hur lite man vet...
Detta gäller ihög grad inom fysik.
Om vi sedan kopplar in hur hjärnan o kroppen tyder musik/ljud blir det genast än mer komplext.

Dock är vad jag förstått F/E-testerna enbart lyssning.
Och musikalitet ingår faktiskt som en av många parametrar i deras bedömning.
Principen med blindtest är också sund för att ta bort placeboefekter.
Har även full förståensle för att man kan ha en vetenskaplig syn på utvärdering av HIFIprylar.
Hoppas bara andra kan ha samma öppenhet för "tune dem" som utvärderingsmetod.

Jag började läsa på faktiskt.se då jag ville sätta mig in i deras metoder att utvärdera HIFI.
Varför inte köra F/E test o tillämpa tune dem som utväreringsmetod?
Är skillnaden statistisk säkerställd?

O jämföra med traditionell tune dem...
Bara för att kolla om slutsatserna är lika!

Jag är grymt nyfiken som person o att vara öppen för nya intryck är synnerligen efffektivt att lära sig nya saker.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Eller teorierna är ofullständiga.
Det räknade jag in i alternativ 1. ;)

Last edited by henriklh on Fri Aug 08, 2008 16:12, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är F/E test?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...
Jag började läsa på faktiskt.se då jag ville sätta mig in i deras metoder att utvärdera HIFI.
Varför inte köra F/E test o tillämpa tune dem som utväreringsmetod?
Är skillnaden statistisk säkerställd?

O jämföra med traditionell tune dem...
Bara för att kolla om slutsatserna är lika!

Jag är grymt nyfiken som person o att vara öppen för nya intryck är synnerligen efffektivt att lära sig nya saker.
Jag håller också med om att det vore bra om det var enklare att säkerställa sina iaktagelser så att man fick någon form av kvitto på att något förhåller sig på ett visst sätt. Det har framlagts argument för att öppen lyssning inte ger den konfidens man kan förledas att tro. Inget motsäger dock att man utför tune-dem blint. Problemet med blindtester är väl att de är ordentligt omständliga att genomföra korrekt.

Just F/E-test (Före/Efter-testhttp://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf) tror jag har några fallgropar som man bör vara försiktig med. Vad jag förstår så sätter bl.a. omgivande apparater gränsen för med hur hög precision man kan identifiera en avvikelse mellan vad som är före resp. efter apparaten. En annan och i mitt tycke svårare fråga är hur man kan säkerställa att F-alternativet verkligen är opåverkat. Min erfarenhet är att allt kan påverka hur musiken förmedlas d.v.s. att det går att höra skillnad på i princip varje förändring. Därigenom är det inte ens trivialt att testa ett försteg. Hur man testar signalkällor utan att få med en uppsjö okända faktorer i både F-grenen och E-grenen är för mig en gåta. Jag har för mig att även detta diskuterats utan framgång på faktiskt. Man tenderar att hemfalla till kvantitativa resonemang där man avskriver vissa saker som att de har försumbar inverkan på resultatet. Lejonklous erfarenheter när det gäller t.ex. kablar och lödningar tycker jag visar att det är högst vanskligt att göra dyl. antaganden. Givetvis fungerar resonemanget om man har koll på sambanden, men det är ju det man inte har.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
F/E-test (Före/Efter-test)
Ok tack

Jag tänkte först att det kanske betyder Finito Element test - ett slags ultimat stresstest för högtalare.

Carl

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 15:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hifivärlden är kanske för liten för att vi entusiester och musikälskare skall tjäna på att motarbeta varandra. Trots olika infallsvinklar har vi likartade intressen. Jag tror aldrig att läsarunderlagen kommer att vara så stora att vi kommer att få se specialtidningar som "Nålvinkelmagasinet", "Triodmätartidningen" och "Bara Linn".

Redan romarna lär ha sagt "de gustibus non est disputandum" vilket fritt översatt betyder "I frågor om smak skall man inte tvista".

Linn är bra och har produkter som jag tycker om. Därmed inte sagt att jag inte tycker om produkter från andra tillverkare. Ta exvis Audio research CD3 mkII, som jag tycker spelar minst lika bra som Akurate CD (och definitivt bättre än Majik CD). Å andra sidan är den oerhört ful i mina ögon. Påminner mest om stridsvagnsinredning om ni frågar mig.

Tolerans och balans!

/Malte

PS. Jag har dock svårt för alla snackare som hänger på faktiskt.se. De har många tusentals inlägg i nästan alla trådar som finns och alltid en åsikt. I vissa fall har de absolut ingen koll!!!! Jag finner ett mycket stort nöje i att reta dessa individer eftersom man med liten ansträngning får så mycket tillbaka... DS.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
"de gustibus non est disputandum" vilket fritt översatt betyder "I frågor om smak skall man inte tvista".
Väldigt kloka ord må jag säja :?

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 09, 2008 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Just F/E-test (Före/Efter-testhttp://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf) tror jag har några fallgropar som man bör vara försiktig med.
Ja, det har ju alla olika testmetoder.
Det viktiga är inte fallgroparna i sig, det viktiga är att känna till dem o hur de kan påverka.
Det perfekta testet finns inte.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 09, 2008 20:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Just F/E-test (Före/Efter-testhttp://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf) tror jag har några fallgropar som man bör vara försiktig med.
Ja, det har ju alla olika testmetoder.
Det viktiga är inte fallgroparna i sig, det viktiga är att känna till dem o hur de kan påverka.
Det perfekta testet finns inte.
Javisst, jag kanske borde uttryckt mig lite annorlunda. Vad jag menade var att metoden inte är riktigt så säker som man vill göra gällande.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 15, 2008 18:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
hardcorelinnie wrote:
F/E-test (Före/Efter-test)
Jag tänkte först att det kanske betyder Finito Element test - ett slags ultimat stresstest för högtalare.
Vilket, om jag minns rätt, bäst utförs med en Kairn och ett par Solo? :D

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 15, 2008 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det var utan tvekan ett stresstest, på alla sätt..

Post new topic  Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00