ed wrote:
Du är aktiv här Bill vilket är kul, men du verkar också väldigt aktiv i att testa massa olika setuper hemma.... Vad är målet? bra ljud, få lådor? Eller båda?
Aktiv? Hahaha! Nä, jag gör ett ryck ungefär vart tionde år.
Och nu tyckte jag det kunde vara kul att testa lite Linn-elektronik, historiskt har jag inte gillat vare sig elektroniken eller högtalarna. Jag har följt Linn sedan introduktionen av LP12:an och en sådan köpte jag redan -83. Den försvann vid ett inbrott några år senare men en ny sådan införskaffades -89. Eftersom jag var god vän med en av grundarna till Tonläget i Göteborg hade jag goda tillfällen att lyssna på Linns produkter och jag mådde oftare illa än bra när jag lyssnade.
Men i mitten av 90-talet passerade jag Anders på Tonläget och lyssnade på den då nya Lingon (ettan) och Linton med någon bra Moving Coil (minns ej vilken) och det lät ju riktigt bra. Det stannade då vid en Lingo uppgradering plus en Trampolin.
2003 gjorde jag ett nytt nerslag på Tonläget och då blev det Lingo2, Linto, uppgradering av Ekos´en och en MC-pickup.
Nu har jag lekt vidare med lite Linn-grejor, tanken var att jämföra vad en komplett rigg med separata enheter ger i jämförelse med en kombi-apparat typ Classik Musik. För jag vill inte alls ha en massa lådor, tvärtom. Men jag vill inte heller offra för mycket för att komprimera anläggningen. Så just nu lyssnar jag på en Mimik/Pekin/KairnPro/LK140 kombination (tillsammans med LP12/Lingo2/Linto) och ska jämföra dessa med de andra grejorna jag har hemma. Bland annat då en äldre Majik förstärkare men också prylar av annat fabrikat.
Som hastigast har jag jämfört Mimik med en Pioneer PD-S703 och skillnaden är ytterst liten. Vilken som är bäst kan jag inte säga, de är bara lite olika. Jag har också jämfört Pekin med en Denon TU-255 som kostade ca 1700:- som ny. Pekin har svårt att hänga med, det är en helt annan pondus i Denon-tunern. Lite förvånande eftersom Denons grejor brukar låta lite sega i jämförelse med Linn och andra fabrikat. Jag har också en mycket billig Proton förförstärkare hemma som jag jämfört med KairnPro och så länge man håller sig till linjeingångarna är det jämnt lopp i stort sett. Lite mer stadga och fasthet genom Kairn dock. Det borde det också vara till tio gånger priset av en Proton.
Men i ljuset av hur en enkel fjärrkontroll kan bete sig så tänker jag göra om alla jämförelser för att se om jag tycker likadant igen.
En stor anledning till att skaffa på mig en massa Linn-grejor - fjärrstyrning! Och så kan jag få grejor som ser ut att de hör ihop, de fungerar med samma fjärrkontroll osv.
/ B