selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 15:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag äntligen fått ihop en komplett Linn setup för utvärdering. Må vara lite äldre grejor, men ändå.

När jag "bara" hade en KairnPro och LK140 så fungerade fjärrisen 100 %:igt. Riktining av avstånd med fjärrisen verkade inte spela så stor roll utan det bara fuungerade. Jag adderade en Mimik och allt fungerade bra fortfarande. Men ikväll landade min Pekin och medan jag satt i soffan och skulle ställa in alltsammans så upptäckte jag att vissa funktioner är sega och fungerar lite mer slumpmässigt. All kontroll av KairnPro och Pekin fungerar ungefär när apparaterna har lust. Avstånd och riktning på fjärren spelar ingen roll. Även när jag fixerar fjärren framför apparaterna och sedan trycker upprepat på, tex, mute så "tar" det bara ibland. Det kan behövas 4-5 eller fler knapptryckningar innan nåt händer.

Samma sak händer när jag vill byta kanal på Pekin. Eftersom det är ibland krävs en sekvens knapptryckningar för en funktion (att välja kanal 14 tex) så måste jag alltså sitta och stirra på displayen för att veta om det fungerar.

Jag trodde först att Pekin på något sätt störde funktionen men efter att ha kopplat ur och flyttat den från racken så fortsatte problemen. Jag har kollat batteristatus i båda fjärrisarna och det är helt OK. I den ena fjärren bytte jag för säkerhets skull batterier men det gjorde ingen skillnad.

Vad kan ha hänt, vad kan det vara för fel?

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enda fjärrproblemet jag någonsin haft med Linn-fjärrar (förutom att hitta på dom, dom är ju patetiskt dåligt designade, framförallt 5101'an) var häromveckan när en knapp fastnade intryckt. År av fingerfett osv som orsakade det, symptomen var att dom andra fjärrarna fungerade jäkligt dåligt. Kolla så ingen knapp fastnat intryckt, alltså.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 16, 2008 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Enda fjärrproblemet jag någonsin haft med Linn-fjärrar (förutom att hitta på dom, dom är ju patetiskt dåligt designade, framförallt 5101'an) var häromveckan när en knapp fastnade intryckt. År av fingerfett osv som orsakade det, symptomen var att dom andra fjärrarna fungerade jäkligt dåligt. Kolla så ingen knapp fastnat intryckt, alltså.
Jag har nu gömt alla andra fjärrisar i en garderob i angränsande rum - problemet kvarstår. Jag kan stå en meter från Kairn och Pekin och behöva trycka flera gånger på en knapp för att få någon reaktion. Detta gäller två olika fjärrar, båda med friska batterier.

Så här var det inte alls för två veckor sedan när jag lekte med Kairn och 5103. Min nuvarande fjärr funkade direkt och som den skulle. Mycket märkligt....

Och mycket irriterande. En anledning till att skaffa fjärrkontrollerat var just att slippa ränna fram till apparaterna och trycka på knappar. Och det är ju inget billigt Siba-skräp jag skaffat heller. För mig kommer funktionen alltid i första hand, eller rättare sagt den är ett krav. Därefter kommer ljudet... knäppt va :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 12:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Trist strul. Har du kollat så inget ljus stör? För ett tag sedan var det någon här på selleri som hade problem med en majik-i, problemet visade sig vara en lågenergilampa 5 meter bort :shock:

Tror solen kan busa också nu när den är så stark, testa att släcka ner och se om det kan bli någon skillnad

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 12:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har samma erfarenhet att lågenegilampor kan störa....

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 17, 2008 17:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag var inne på det där med ljus som "bländar" så jag provade att vrida racken (enkelt, den står på hjul just nu :oops: ) och det gjorde ingen som helst skillnad. Senare på kvällen, ingen belysning utan helt mörkt där apparaterna står. Samma sak i alla fall.

Det underliga är att Mimik´en fungerar klockrent hela tiden, ska man ta det som intäkt att det inte är något fel på fjärren?

Men jag ska meka om placering och kopplingar ikväll så får vi se om det blir någon förändring.

Förresten, det finns "remote in och out" på nästan alla lådor, betyder det att man kan seriekoppla dem och utnyttja enbart en apparats "fjärr-öga" (tex att de övriga apparaterna står i ett stängt skåp)?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Förresten, det finns "remote in och out" på nästan alla lådor, betyder det att man kan seriekoppla dem och utnyttja enbart en apparats "fjärr-öga" (tex att de övriga apparaterna står i ett stängt skåp)?

/ B
Ja! Eller ingen apparat alls, om man har en RCU som kan agera "öga" istället. Kan bli ganska snyggt!

Tyvärr verkar det som att Linn går ifrån denna praktiska lösning nu. De nya apparaterna har inte denna fina funktion... (Tokirriterande för alla med Knekt! Som jag! :twisted: )

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
Ja! Eller ingen apparat alls, om man har en RCU som kan agera "öga" istället. Kan bli ganska snyggt!
Vad är en RCU?

Jag tröttnade på alla lådor som stod huller om buller och framför allt allt kablage bakom. Så jag rensade ut hela racken (2 st Ikea sängbord) och började om från början. Kopplade upp allt snyggt och prydligt, lödde ihop nätkablarna tre och tre (det står 3 LK-enheter i varje bord) etc etc.

Och nu fungerar fjärrkontrollerna igen! Är hifi-apparater lika lynniga som datorer?

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
Vad är en RCU?

Jag tröttnade på alla lådor som stod huller om buller och framför allt allt kablage bakom. Så jag rensade ut hela racken (2 st Ikea sängbord) och började om från början. Kopplade upp allt snyggt och prydligt, lödde ihop nätkablarna tre och tre (det står 3 LK-enheter i varje bord) etc etc.

Och nu fungerar fjärrkontrollerna igen! Är hifi-apparater lika lynniga som datorer?

/ B
Du är aktiv här Bill vilket är kul, men du verkar också väldigt aktiv i att testa massa olika setuper hemma.... Vad är målet? bra ljud, få lådor? Eller båda?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Du är aktiv här Bill vilket är kul, men du verkar också väldigt aktiv i att testa massa olika setuper hemma.... Vad är målet? bra ljud, få lådor? Eller båda?
Aktiv? Hahaha! Nä, jag gör ett ryck ungefär vart tionde år.

Och nu tyckte jag det kunde vara kul att testa lite Linn-elektronik, historiskt har jag inte gillat vare sig elektroniken eller högtalarna. Jag har följt Linn sedan introduktionen av LP12:an och en sådan köpte jag redan -83. Den försvann vid ett inbrott några år senare men en ny sådan införskaffades -89. Eftersom jag var god vän med en av grundarna till Tonläget i Göteborg hade jag goda tillfällen att lyssna på Linns produkter och jag mådde oftare illa än bra när jag lyssnade.

Men i mitten av 90-talet passerade jag Anders på Tonläget och lyssnade på den då nya Lingon (ettan) och Linton med någon bra Moving Coil (minns ej vilken) och det lät ju riktigt bra. Det stannade då vid en Lingo uppgradering plus en Trampolin.

2003 gjorde jag ett nytt nerslag på Tonläget och då blev det Lingo2, Linto, uppgradering av Ekos´en och en MC-pickup.

Nu har jag lekt vidare med lite Linn-grejor, tanken var att jämföra vad en komplett rigg med separata enheter ger i jämförelse med en kombi-apparat typ Classik Musik. För jag vill inte alls ha en massa lådor, tvärtom. Men jag vill inte heller offra för mycket för att komprimera anläggningen. Så just nu lyssnar jag på en Mimik/Pekin/KairnPro/LK140 kombination (tillsammans med LP12/Lingo2/Linto) och ska jämföra dessa med de andra grejorna jag har hemma. Bland annat då en äldre Majik förstärkare men också prylar av annat fabrikat.

Som hastigast har jag jämfört Mimik med en Pioneer PD-S703 och skillnaden är ytterst liten. Vilken som är bäst kan jag inte säga, de är bara lite olika. Jag har också jämfört Pekin med en Denon TU-255 som kostade ca 1700:- som ny. Pekin har svårt att hänga med, det är en helt annan pondus i Denon-tunern. Lite förvånande eftersom Denons grejor brukar låta lite sega i jämförelse med Linn och andra fabrikat. Jag har också en mycket billig Proton förförstärkare hemma som jag jämfört med KairnPro och så länge man håller sig till linjeingångarna är det jämnt lopp i stort sett. Lite mer stadga och fasthet genom Kairn dock. Det borde det också vara till tio gånger priset av en Proton.

Men i ljuset av hur en enkel fjärrkontroll kan bete sig så tänker jag göra om alla jämförelser för att se om jag tycker likadant igen.

En stor anledning till att skaffa på mig en massa Linn-grejor - fjärrstyrning! Och så kan jag få grejor som ser ut att de hör ihop, de fungerar med samma fjärrkontroll osv.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RCU = Remote Control Unit. Är nästan hundra på detta. Fjärrisar från Philips brukar heta detta. Har en själv som funkar med Linnen.

Kan vara värt att testa ?

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RCU = Room Control Unit: http://www.linn.co.uk/Knekt_RCU

En panel med knappar, IR-öga och display mm för styrning av i första
hand ett Knekt-system, men går även att använda till en "vanlig"
anläggning.

Linn, Arcam, Loewe, Marantz med flera använder sig av Philips-koder
till sina fjärrar, Det går därför oftast bra att mixa utrustning från dessa
märken och fortfarande använda en och samma fjärr till hela anläggningen.

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tusan också, men det var bra nära. Room eller remote. :shock: He he kan inte ha rätt alltid ...

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 20, 2008 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
ed wrote:
Aktiv? Hahaha! Nä, jag gör ett ryck ungefär vart tionde år.

Och nu tyckte jag det kunde vara kul att testa lite Linn-elektronik, historiskt har jag inte gillat vare sig elektroniken eller högtalarna. Jag har följt Linn sedan introduktionen av LP12:an och en sådan köpte jag redan -83. Den försvann vid ett inbrott några år senare men en ny sådan införskaffades -89. Eftersom jag var god vän med en av grundarna till Tonläget i Göteborg hade jag goda tillfällen att lyssna på Linns produkter och jag mådde oftare illa än bra när jag lyssnade.
Det är intressant att du testar apparater, men det är nog något som inte är riktigt som det skall med din setup när det tycks vara nästan omöjligt att höra några nämnvärda killnader på något. Enl. min erfarenhet så kan man höra skillnad på i stort sett allt bara förutsättningarna är rätt och det brukar inte heller vara svårt att avgöra vad som är bättre resp. sämre. Om jag vore som du skulle jag försöka få hjälp av någon som har stor erfarenhet av installation och som tillämpar tune-dem fullt ut. Jag tror att det skulle kunna bli intressant och dina tester skulle säkert bli mycket mer givande efter en ordentlig översyn.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 22, 2008 16:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är intressant att du testar apparater, men det är nog något som inte är riktigt som det skall med din setup när det tycks vara nästan omöjligt att höra några nämnvärda killnader på något. Enl. min erfarenhet så kan man höra skillnad på i stort sett allt bara förutsättningarna är rätt och det brukar inte heller vara svårt att avgöra vad som är bättre resp. sämre. Om jag vore som du skulle jag försöka få hjälp av någon som har stor erfarenhet av installation och som tillämpar tune-dem fullt ut. Jag tror att det skulle kunna bli intressant och dina tester skulle säkert bli mycket mer givande efter en ordentlig översyn.
Jomen det är klart, visst är det skillnader. Men vad som är signifikant, eller viktig, för dig kanske är av mindre betydelse för mig. Jag hade tex inga problem att höra skillnaden mellan Lingo 1 och 2 hos Anders för ett antal år sedan och det blev också så att jag åkte hem med tvåan. Men så här i efterhand kan jag inte påstå att skillnaden är så viktig för mig. Jag hade nog kunna leva med den (ettan) även fortsättningsvis om det hade behövts.

Samma sak när nu jag nu jämfört lite med några icke-Linn apparater. För mig var den största skillnaden (inte ljudmässigt utan tydlighet, förståelse och musikaliskt) när jag stoppade in min LK140. Det var ett lyft helt klart. Det jag drev mina högtalare med innan var en billig Musical Fidelity Tempest, och den var magnituder bättre än en NAD3020 som jag hade innan dess, denna bara för att det skulle låta något överhuvudtaget medan jag letade bättre grejor.

Jämförelsen jag gjorde mellan Proton försteg, Pioneer CD-spelare och Denon tuner gjordes innan jag rensat upp i kabeldjungel och placering. Jag tänkte nog att sådana finjusteringar inte skulle maskera skillnaderna mellan enkla och billiga apparater och dyra Linn-grejor.

Däremot så köper jag inte resonemanget att Linns apparater alltid per definition är bättre än andra märken. Och jag vidhåller att Linns apparater många gånger är brutalt överprissatta. Det jag betalt för mina Linn-prylar begagnat är nog vad de är värda egentligen. Med Pekin som ett frågetecken.

Visst kan det finnas något fel i min setup och jag tror det finns mycket att hämta fortfarande. Men det bör rimligen gälla även för de icke-Linn apparater jag jämför med.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 15 posts ] 

All times are UTC+02:00