selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 21, 2025 17:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Härligt
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 22:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sverige ute ur fotbolls EM samt FRA lagen genomröstat i riksdagen.Inte varje dag vi blir förnedrade i fotboll samt blir medlemmar i ett överstatligt kontrollsamhälle..... :cry: Heja Sverige!

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sällan har man väl kant sig lika stolt över att vara svensk... :oops:

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är problemet med FRA lagen då?
Är väl bara bra om man kan sätta åt buset lättare.
Jag har då inget att dölja, de kan spela in mina samtal o ha en kamera i mitt hus om de vill (överdrivet med ni fattar...)

Ta genprov med på alla så man lättare kan sätta dit våldtäktsmän o andra grova brottslingar DIREKT!
Sluta dalta med buset.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:25 
Site Admin
Site Admin

Ja, en svart dag för Sverige. Bedrövlig match...eller ptja, bra rysk match med svenskarna som statister.

FRA-lagen är bara konstig. Några jobbakompisar kom till kontoret direkt från demonstrationen vid riksdagshuset idag. Maken till blåögdhet hos politiker vete tusan om jag någonsin sett, och det är beklämmande att se när de ägnar sig mer åt pajkastning och prata höger- och vänsterblock istället för att ägna sig åt sakfrågan när de väl diskuterar förslaget.

Usch.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:30 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Jag har då inget att dölja, de kan spela in mina samtal o ha en kamera i mitt hus om de vill (överdrivet med ni fattar...)

Ta genprov med på alla så man lättare kan sätta dit våldtäktsmän o andra grova brottslingar DIREKT!
Sluta dalta med buset.
Vem definierar vad som är buset? Om vi ger FRA de tekniska möjligheterna att avlyssna vem som helst hursomhelst närsomhelst utan att ens behöva framställa en särskild begäran om det, vad säger att det alltid bara komma användas i goda syften?

Och hur skulle FRA-lagen förbättra möjligheten att sätta dit våldtäktsmän?

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

FRA-lagen gäller väl trafik till och från Sverige, inte inrikes-trafik?

Men nu när riksdagen klubbat igenom detta så ska det väl gå minst
lika lätt att låta polisen få tillgång till det DNA-register vi har i Sverige
(med DNA från alla nyfödda fr o m 1972).

/M

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 18, 2008 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:

Sluta dalta med buset.
Vem definierar vad som är buset? Om vi ger FRA de tekniska möjligheterna att avlyssna vem som helst hursomhelst närsomhelst utan att ens behöva framställa en särskild begäran om det, vad säger att det alltid bara komma användas i goda syften?

Och hur skulle FRA-lagen förbättra möjligheten att sätta dit våldtäktsmän?
Håller med Ayn.
Oftast är argumentet att om du inte har något att dölja så är det inget att bry sig om. Men vad händer om vi får en annan politisk styrning i landet som vill använda de insamlade data till annat ändamål?

Om alla har en webbkamera i sitt sovrum och du råkar sova med någon annan än din fru, vad skulle du tycka om att det registrerades med din granne bakom spakarna?

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som sagt har man inget att dölja så...

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan dock bli lite problematiskt med journalisternas rätt till hemlig-
hållande av källor...

/M

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 01:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla har något att dölja!

Det kan vara banala saker som diskussioner med din fru via mail hur mycket ni kan tänka er att bjuda för den där bilen/båten/huset och löneförhandlingar inför ett nytt jobb till mer extrema saker som människor som lever på flykt från medlemmar ur sin egen familj. Eller för att ta ett forumet närliggande exempel: hur mycket musikanläggningen där hemma är värd. Det är inget jag vill att "FRA-grannen" skall känna till, och det är inte för att jag kommit över den på olaglig väg.

Det vore direkt naivt att tro att inte avlyssning används i andra syften än "terroristbekämpning" (vilket det uppenbart inte är speciellt effektivt mot, om man är medveten om att man behöver dölja något finns kryptering). Om informationen finns där kommer den att användas, tex för att komma över företagshemligheter. Vem tror att alla FRA-anställda är omutbara?

Att det bara gäller trafik som "korsar gränsen" är bara löjligt. Internet fungerar inte på det viset och tex selleri ligger visst på en tysk server...

För övrigt sägs visst fler människor dödas av blixten varje år än i terroristdåd, men det går nog lättare att skrämma människor att ställa upp på obehagliga lagar med Usama Bin-Laden än med åskmoln..

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Ja, en svart dag för Sverige. Bedrövlig match...eller ptja, bra rysk match med svenskarna som statister.

FRA-lagen är bara konstig. Några jobbakompisar kom till kontoret direkt från demonstrationen vid riksdagshuset idag. Maken till blåögdhet hos politiker vete tusan om jag någonsin sett, och det är beklämmande att se när de ägnar sig mer åt pajkastning och prata höger- och vänsterblock istället för att ägna sig åt sakfrågan när de väl diskuterar förslaget.

Usch.
Håller med Ayn. Framför allt stycket om politikerna. Är aktiv inom en patient förening och vi har en del med dom att göra. Det verkar precis som om en politiker inte har speciellt mycket kontakt med vad som sker "på golvet". Har hört en del historier om HUR man blir politiker och det hela startar i tidig ålder med ett intresse för hur samhället styrs och man kan engagera sig inom ungdomsförbunden. SSU; MUF och allt vad det heter. Man lär sig retoriken och hur processerna fungerar när beslut skall fattas osv.

Sedan för att engagera sig på riktigt hög nivå skall man gå en massa kurser och utbildningar som partierna anordnar. Allt för att alla skall tycka likadant inom ett visst parti. OBS Detta är naturligtvis överdrivet men det ligger en hel del i det. Man lär sig helt enkelt att rösta med det partiet som har "fostrat" sina egna medlemmar. Tala om inavel !!

Det var allt för mig denna gång och jag vill önska alla på forumet en riktig trevlig midsommar med god öl och snaps i goda vänners lag.

Kommer att fortsätta att vara aktiv inom forumet ett bra tag till eftersom jag tycker att det är givande och att det ger intellektuell stimulans .

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 10:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det ett hållbart argument? Som sagt lite längre upp i tråden förs viktiga argument fram, man vet inte vem som styr en demokrat i framtiden, va kommer de då tycka är värt att bevaka. Även om jag inte har direkt något att dölja vet jag inte om jag tycker att staten har rätt till den informationen, vilket är en stor skillnad. Om det privata blir offentligt tappar ju individerna sin egna integritet.

Sen tycker jag det är helt fascinerande att det med hjälp av liberalaröster som en sådan här lag genomförs. Om jag hade röstat liberalt i senaste valet hade jag blivit mörkrädd... Har mina valda representanters sovit på ideologikursen på gymnasiet eller i statsvetenskap.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Det vore direkt naivt att tro att inte avlyssning används i andra syften än "terroristbekämpning"
Klart det gör, men är det inte lika naivt att tro att det inte görs redan idag :wink:
Man blir registrerad överallt...
Jag är inte oroad nu heller.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 11:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Det vore direkt naivt att tro att inte avlyssning används i andra syften än "terroristbekämpning"
Klart det gör, men är det inte lika naivt att tro att det inte görs redan idag :wink:
Man blir registrerad överallt...
Jag är inte oroad nu heller.
Skillnaden blir att fram tills nu har ingen haft tillgång till såna ENORMA Amängder information samlad på ett ställe.

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 19, 2008 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi i Sverige har en föråga att känna stort förtroende för överheten, i det här fallet Underrättelsetjänsten eller SÄPO och politikerna. Varför skulle det missbrukas och på vilket sätt skulle någon med rent mjöl i påsen drabbas osv.
Jag struntar i fall hela riksdagen tittar på mig när jag sitter och bajsar, men vad är ett hot mot Sverige, Al Quaida, javisst.
Är AFA ett hot, de beter sig bevisligen som terrorister på vissa sätt, är Sverigedemokraterna ett hot, många politiker ser nog dem som det största hotet :wink:
Är djurättsföreningar hot mot samhället, är Frimurarna ett hot mot samhället.
Vad händer när vår närmsta samrbetspartner i säkerhetsfrågor, USA vill ha information om aktiviströrelser/personer i Sverige som de upplever som ett hot, miljörörelsen, Attac whatever
Är en politisk rörelse som vill stoppa FRA ett hot mot Sverige? Enligt Politikerna så är de ju det per definition, eftersom de anser att FRA behövs för Sveriges säkerhet!

Det är våra politiker som definierar vad som är ett hot med denna lösning.
Polisen får redan använda avlyssning vid riktig misstänkt brottslighet.

Vi har haft Stasis gamla kontrollsamhälle som ett bra exempel på en i grunden bizarr statsbyggnad, nu skapar vi samma sak.

Vi har dessutom inget behov av detta, terrorister skulle aldrig bli avslöjade av detta ändå då de kan dölja sin kommunikation.
FRA är det perfekta politiska vapnet.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post new topic  Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00