Vi i Sverige har en föråga att känna stort förtroende för överheten, i det här fallet Underrättelsetjänsten eller SÄPO och politikerna. Varför skulle det missbrukas och på vilket sätt skulle någon med rent mjöl i påsen drabbas osv.
Jag struntar i fall hela riksdagen tittar på mig när jag sitter och bajsar, men vad är ett hot mot Sverige, Al Quaida, javisst.
Är AFA ett hot, de beter sig bevisligen som terrorister på vissa sätt, är Sverigedemokraterna ett hot, många politiker ser nog dem som det största hotet
Är djurättsföreningar hot mot samhället, är Frimurarna ett hot mot samhället.
Vad händer när vår närmsta samrbetspartner i säkerhetsfrågor, USA vill ha information om aktiviströrelser/personer i Sverige som de upplever som ett hot, miljörörelsen, Attac whatever
Är en politisk rörelse som vill stoppa FRA ett hot mot Sverige? Enligt Politikerna så är de ju det per definition, eftersom de anser att FRA behövs för Sveriges säkerhet!
Det är våra politiker som definierar vad som är ett hot med denna lösning.
Polisen får redan använda avlyssning vid riktig misstänkt brottslighet.
Vi har haft Stasis gamla kontrollsamhälle som ett bra exempel på en i grunden bizarr statsbyggnad, nu skapar vi samma sak.
Vi har dessutom inget behov av detta, terrorister skulle aldrig bli avslöjade av detta ändå då de kan dölja sin kommunikation.
FRA är det perfekta politiska vapnet.