Åjo,det blev några III onekligen..
Tack för vägledingen i Klout frågan! Apropå två hobbies så rör det sig snarare om åtminstone tio hobbies, allt enligt ett rullande schema..
Börjar man i audio änden av det hela så startade det redan som 5 åring vid en sådan där grammofonmöbel med Garrard verk och rörförstärkare. Ett sådant där magiskt grönt öga som talade om när bästa mottagning erhölls och den mystiska frekvensskalan med kusligt spännande stationer som Hilversum med flera. Möbeln hade tillhört farfar och stod i vårt gamla torp på landet. Det fanns ett gäng plattor som jag nästan svarvade sönder,Sven Ingvars version av "streets of Larego" eller "Jag älskar dig ännu" som den hette på svenska eller "omkring tiggarn från Luossa" på en sådan där trevlig gammal Polar singel med Hootenanny Singers. Fanns en annan singel som jag fann ytterst exotisk, "Jazz Portrait" som säkert skulle fått vilken Linnförsäljare som helst att gå igång. Det var en trio riktigt mörka killar som ömsom lirade xylofon,trumpet och saxofon. Melodislingan i låten var omöjlig att få ur skallen,minns att jag i bland petade ur navet ur plattan för att få ett lite mer dynamiskt schwung eller arytmiskt eller hur man nu vill kalla det. Kul platta i alla fall..
Mopeden hittade fort till mitt sinne enär den var av teknisk natur och därtill svårt undermotoriserad till följd av förtorkad lagstiftning. Egentligen var det en åttiokubikscross som stod högst på önskelistan men med ängslig mor så får man göra det bästa av situationen och ta vad som erbjuds, det vill säga moped. Det visade sig att en helt ny värld öppnade sig i och med detta fordon. Att den dessutom skulle väcka mitt intresse för teknisk fysik visste jag inte i detta skede. Jag lyckades på ett ytterst förtjänstfullt sätt utifrån de medel som stod till buds på den tiden öka det eländiga fordonets effektiva medeltryck rejält. Något som jag fortfarande finner rätt skoj. Jag har i dag fem,kanske sex Gilera Tourings och kanske dubbelt så många motorer. Jag vet, det är inte friskt på en fläck. En av dem har fått en härligt röd candylack med lagomt många klarlackslager,en motor som är för att prata Linnspråk är "fulldressad" Jag har svetsat upp blocket,bytt vevstaken till hållbarare dito,transplanterat en cylinder från en tidig åttiotals Yamaha YZ80,denna borrad till sista överdiemension vilket blir strax under 90kubik. Kanske något överkvadratiskt. Antar att det är en slags kompensation för crossen jag aldrig fick som barn. Man körde en topspeed tävling för en tid sedan med ett liknande bygge och kom upp i enastående 153Km/H,hisnande hastighet på en moppe, känns betydligt snabbare än så,jag lovar! Har ett tjugotal moppar till därutöver framförallt av japansk härkomst. Dessutom samlar jag just på 80cc cross maskiner från tidpunkten tidigt åttiotal,helst luftkylda,som klassikern YZ80 från 1981 som hade mer motor än vad den höll för,en sådan som sitter på gilerablocket.. Har fem gammelcross om jag minns rätt. Vidare samlar jag på arkadmaskiner från 1980 talet,det vill säga den gyllene eran då åttabitars maskinerna skapade myntbrist i japan. Har samlat alla titlar på originalkretskorten som jag kan relatera till,bland annat från finlandsfärjan 1983-84,nackhårsresare som Yiear-kungfu och Bomb-jack. under en tid, det var någon gång efter senaste Linn perioden, så kom jag över två Out-run arkad maskiner,Skulle ta bitar från det ena och göra ett fint spel var tänket. Som vanligt blev det overkill och jag renoverade bägge maskinerna till mint condition. Sedan har det varit,fast vilande för närvarande,metanolbyggy skala1:8, det har varit elektronikhobby,vem har inte byggt Josty Kits klassiker som HF65 ? FIck mersmak och läste lite böcker i elektronik,plågade mig igenom Per Wallanders värdelösa videokasset "bli sändaramatör" Tursamt nog fanns det en pausknapp på videon för karln var ett riktigt sömnpiller, tack vare stor hängivenhet så fastnade en del och jag byggde mig ett trevlig kopia på Radio 88 sändaren vilken vi hade några spännade utsändningar med,något som torde vara preskriberat numera. Några motorcyklar har det varit också,ingen TT men däremot en XR600R. Numera håller jag till godo med en gammal "kryssfyra" Som sista GT125 hette. Någon gång så ska det om allt vill sig väl bli av att renovera en annan 125:a som är särdeles sällsynt. Jag har en Suzuki T125-II Stinger. Den ligger i en låda och väntar på att bli återuppväckt. Där kommer Linn in i bilden, tänk vilken njutning att få montera ihop den till ljuvliga toner från ett LK system i mitt nybyggda garage? Sen är jag rätt förtjust i det skotska märket i fråga. Jag föredrar det gamla ljudet något jag är tacksam för. Var med i en förening som inriktade sig på välljud. Minns att det fanns många trevliga produkter som jag upplevde lät bra,dock så fann jag alltid att jag föredrig mina egna grejor och bytte aldrig upp mig efter att jag och isobarikarna funnit varandra. Dom blev kvar tills sonen föddes och sedan dess har det varit tolv år av abstinens och saknad. Något som kompenserats av flertalet mopeder.
Nu är jag i samlarstadiet,har några LK100 och två par Keilidh,blir det som med mopederna så lär det bli många fler..
Allvarligt talat så tänkte jag att det var en lämplig väg tillbaks i Linn träsket. Det verkar vara grejor som man kan få tillbaka pengarna för,åtminstone till viss del,en fin "pröva på" burk,särskilt som jag vet hur dom låter då just Keilidh var mina första burkar som en tidigare nämnd slingförsedd suspekt försäljare från Luleåtrakten sålde som ny till mig flertalet år sedan.
Kloutar är balla och låter skapligt bra. "Bang for the buck" Har aldrig ägt några själv,jag hade 280/Spark till isobarikarna...
Tanken med klout är att om man snavar över ett par keltik eller,inte helt uteslutet ett par sena isobarik så har man i alla fall motor så det räcker till burkarna. Jäklar,ju mer jag tänker på det desto klarare blir jag på att det är tyngre droger som hägrar.
Jag glömmer aldrig den gången jag fick en hel släpvagn med skivor av en polare som skulle separera. Av någon anledning så la jag på en Gösta Linderholm, ni vet den där med "rulla in en boll" Alltså vilket tungung! Min betydligt äldre syster brukade lyssna på sånt här,i mina öron skitmusik då, hon var med i folkdanslaget och gillade den här typen av så kallad musik..
Vi satt som klistrade min kompis och jag och volymen var duktigt ordentligt uppskruvad,något som isobarikarna inte tycks ha något emot. Jag ville inte riktig erkänna minns jag hur enormt bra det var och vilket sväng!! Gillar man att "stampa takten" så är det nog den ultimata låten..
Ursäkta mitt långa utlägg,jag blev så till mig av ditt mopedrelaterade inlägg. Okej då förresten,jag har ett par dappar också,dock alltid stavade med små bokstäver,den ena är lite ovanlig,en CX om du minns dom? Den andra är en KS50 från 1976 och i prisklassen av några klout. Har hört att det beror på att det var en stor kull som föddes 1961 och många återfalls zundikalister nu vill återskapa sin ungdom.
Ks125 är styggt och respekt!
/Niclas
Ps:kolla in den här
http://www.youtube.com/watch?v=X4Tbp_oByA8
eller den här
http://www.youtube.com/watch?v=9Tlay_u2PjA