selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, försöker vara tydligare nu...
Kairn lanserades åratals före 5103 o därför kan du inte jämföra dessa o tycka att Karin är dålig o följdaktligen var dyr som ny.
Kairn var det bästa försteget tills 5103 senare kom.

Nu är båda löjligt billiga relativt prestandan.
Så vad är problemet? Att inte Klimax Kontroll kostar 10k eller? Bara att vänta några år ju!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 18:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Quote:
tolebjer wrote:
SB 3 är bättre än mimik, likaså SB duet, som är ändå något bättre.
Jag har en sb3 som jag använder istället för min mimik. Det är otroligt smidigt. SB3 körs med kablar till en QnapNas.
Men jag kan aldrig säga att den låter bättre än MimikII, jag hoppades och trodde att den skulle vara bättre men den har inget av "stampa takten". Rent och fint ljud men inget sväng.
[/quote][/quote]

Då är det kanske dags att köpa en SB duet. Den är bättre än karik 3 om man lyssnar tunedem, enligt mycket trovärdiga källor.

Last edited by Rutger on Mon Jun 02, 2008 19:16, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Begagnatpriserna har helt klart rasat på senare tid. Inte bara på CD-spelare utan på nästan allt.

Jag tror att det finns två samverkande orsaker:

1. Linn har tagit bort sitt instegssortiment och antalet nya kunder har minskat drastiskt. Därför finns det inga nya entusiaster att sälja de gamla modellerna till. Då sjunker priserna tills andra hifinissar blir intresserade. De värderar inte apparaterna efter sin prestanda på det sätt som Linnentusiasterna gör utan köper när de anar ett klipp.

2. Linn har på grund av tuffa tider tryckt ut massor av apparater på marknaden. Mängdrabatter till handlare, kampanjer till kunder - de har verkligen gått in för att sälja på ett sätt jag aldrig sett hos dem förut. Kunderna som har bytt upp sig (nästan allihop gamla Linnkunder) måste kränga sina gamla apparater. Gå till punkt 1.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 23:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Rutger wrote:
... enligt mycket trovärdiga källor.
utan fotnot till källorna kan du kanske låta bli att påstå sådant. Som det är nu kan du lika gärna ha läst det i någon "köpt" recension i något hifimagasin och vad är då poängen?
Lite mer seriöst har jag bara hört/jämfört SB någon enstaka gång och då fick den storstryk av Majik CD (som i sin tur fick dito av Akurate CD osv). Här på forumet var det ju någon som tyckte att SB var _nästan_ lika bra som Uni1.1 och det låter väldigt märkligt i mina öron.
Tror att det finns en överaskningseffekt i hur vissa apparater/prylar presenterar musik som gör att för snabba recensenter ibland lockas till att skriva väl entusiastiska omdömen.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Begagnatpriserna har helt klart rasat på senare tid. Inte bara på CD-spelare utan på nästan allt.

Jag tror att det finns två samverkande orsaker:

1. Linn har tagit bort sitt instegssortiment och antalet nya kunder har minskat drastiskt. Därför finns det inga nya entusiaster att sälja de gamla modellerna till. Då sjunker priserna tills andra hifinissar blir intresserade. De värderar inte apparaterna efter sin prestanda på det sätt som Linnentusiasterna gör utan köper när de anar ett klipp.

2. Linn har på grund av tuffa tider tryckt ut massor av apparater på marknaden. Mängdrabatter till handlare, kampanjer till kunder - de har verkligen gått in för att sälja på ett sätt jag aldrig sett hos dem förut. Kunderna som har bytt upp sig (nästan allihop gamla Linnkunder) måste kränga sina gamla apparater. Gå till punkt 1.
Du har nog rätt här. Med nyckelorden "De värderar inte apparaterna efter sin prestanda på det sätt som Linnentusiasterna gör". Dvs många med mig uppskattar inte de Linn-specifika fördelarna till fullo utan bedömmer apparaterna mer efter "normal" hifi-standard. Det är väl kul om man kan dra runt en racingbana på minimum tid men om inte familjen med bagage kan följa med är bilen ändå inte värd det höga priset.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Det är väl kul om man kan dra runt en racingbana på minimum tid men om inte familjen med bagage kan följa med är bilen ändå inte värd det höga priset.
Den analogin visar ju på Linn's styrka, dvs är ju Linn som tar med familj/bagage...
Väl-ljud är väldigt speciellt.
Musikalitet är däremot generellt o uppskattas av alla

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 06:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
pejo wrote:
Rutger wrote:
... enligt mycket trovärdiga källor.
utan fotnot till källorna kan du kanske låta bli att påstå sådant. Som det är nu kan du lika gärna ha läst det i någon "köpt" recension i något hifimagasin och vad är då poängen?
Jag tror vi pratar omkring varandra litet. Mitt omdöme avser squeezebox duet, inte SB 3. Källan är en mycket trovärdig person som tunedemtestat dueten ingående.

Last edited by Rutger on Mon Jun 02, 2008 19:17, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 07:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pejo wrote:
Här på forumet var det ju någon som tyckte att SB var _nästan_ lika bra som Uni1.1 och det låter väldigt märkligt i mina öron.

Tror att det finns en överaskningseffekt i hur vissa apparater/prylar presenterar musik som gör att för snabba recensenter ibland lockas till att skriva väl entusiastiska omdömen.
Det var nog jag som (helt rätt) gav ett kanske väl entusiastikt omdömme och troligen beror detta på som du skriver ovan en överraskningseffekt - totalt sett.

Men entusiasmen fanns där, då jag varken haft ambitionen att skaffa en väldigt bra källa eller förväntat mig det ljud som min SB Classic nu presterar digitalt genom Kisto och särskilt till det nypris som SB Classic betingar f n. Ett par andra väldigt roliga och postiva egenskaper med SB är ju webradio och det väldigt enkla sättet att få igång allt (plug & play... nästan).

Jämförelsen mellan Uni 1.1 var spontan och snabb och ej utvärderad Tunedem mässigt. Har haft flera goda vänner som är musikintresserade men ej Hifi intresserade, och de har gjort liknande iaktagelser. Anser fortsatt att min setup med SB Classic digitalt genom Kisto låter väldigt bra i förhållande till pris, dock inte lika bra och framför allt inte lika musikalisk som Uni 1.1.

Om man som i mitt fall blivit nyfiken på DS tekniken och f n har en begränsad budget för DS är SB en kul och bra produkt som ger mersmak avseende uppgraderingar mot bättre DS-källor. Har nu betällt en Qnap TS-109 Pro NAS med en SEAGATE BARRACUDA ES.2 750GB SATA HDD. Snart kan man börja rippa seriöst...

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 02:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ja oj! Där lät jag nog lite tvär... :roll:

SB är väl både prisvärt och helt ok ljudmässigt, inte tal om det. Har själv kört en del med airport express och det låter också ok, både med digital och analog signal. - Men, och det är det här som är lite viktigt, den kan inte nånsin framkalla den mer musikaliska magin i lite svårare musik/inspelningar.
Visst kan t.ex. Nirvana eller GnR låta urcoolt även med en enklare källa och det kan t.o.m. vara lätt att tycka att de låter 'bättre' (iaf mer mindblowing :) när t.ex. leadmelodin/sången accentueras starkt i en enklare källa (i längden så tröttnar öronen på boonket i vilket fall ;)
En inspelning som t.ex. Sofia Karlssons version av Omkring tiggarn från Loussa blir däremot ganska livlös och trist via datorn/airport eller t.o.m. bara om den spelas på en CDR som är en 'exakt' kopia av köp-CD:n. Med den riktiga CD:n i spelaren så blir det däremot nära och 'på riktigt' på något sätt.

Om jag läser rätt i tråden finns inlägg som menar att Mimik, Linns enklaste CD nånsin, har en 'magisk stampa takten' kvalité som SB saknar medans andra inlägg menar att SB (duet iofs) slår en Karik III tune dem wise och ja, det är inte helt lätt att få ihop...

PostPosted: Sun May 24, 2009 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu är jag här igen och rycker i gamla trådar,antar att jag är lite av en vintage nostalgiker..

Inledningsvis så snavade jag över tråden i min sökan efter vad begagnade prylar kan betinga för värde. Denna tråd fångade min uppmärksamhet och ett par klass III slank ner eftersom det är lördag och allt under bläddrandets gång.

Näst sista inlägget väckte min nyfikenhet om vem Sofia Karlsson var då jag anser mig ha hygglig koll på vad som är värt att lyssnas på,men även solen har sina fläckar bevisligen,henne hade jag missat. Visan som hon framför är en av mina absoluta favoriter. Hootenanny Singers version från sjuttiotalets början brukar jag under vemod spela då jag vill minnas min far som tyvärr lämnat jordelivet för några år sedan. Trots att y-tube är allt annat än högkvalitativt så reste sig håret på armarna,som på den gamla isobariktiden,något som inte skett på väldigt länge inte ens med färska linn prylar,lägg märke till att jag stavar nya linn grejor med litet "l" Det är likadant med min andra hobby,dvs vintage mopeder. sachs och zundapp stavas alltid med liten bokstav medan Gilera däremot,som det aktade och respekterade ärofulla fabrikat som det är ska ha en stor bokstav i sitt namn!

Slutligen så skulle jag vilja fråga Er(med stort E)ärade kunniga medlemmar i detta forum,om följande:

Vad kan det numera antika Klout slutsteget betinga för värde i dagsläget? Jag har en kompis som för några år sedan vann sjusiffrigt på ett känt tv lotteri som någon lokomotiv liknande farkost höll i. Efter att smaskig hus köptes med härligt poolrum uppfylldes drömmen om Bullet mobilen,det vill säga fastback versionen av Mustang. Jag vägledde honom rätt på audiospåret men MC intresset visade sig hålla längre än både Linn och V8 spåret. Därav har ett par stackars keltik burkar stått i träda ospelade i flertalet år.

Så vad ska man betala? Vad är ett "fynd" och vad är att betrakta som "kutym"
??

PostPosted: Sun May 24, 2009 05:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Where have all the soldiers gone, long time passing?
Where have all the soldiers gone, long time ago?
Where have all the soldiers gone?
Gone to graveyards, everyone.
Oh, when will they ever learn?
Oh, when will they ever learn?

PostPosted: Mon May 25, 2009 06:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev det många klass III :D
En klout är nog inte speciellt dyr i dagsläget skulle tro mellan 5-8kkr. Beroende på ålder och skick. Kanske ännu billligare med tanke på att man kan hitta en 2250 under 10k.

PostPosted: Mon May 25, 2009 10:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klart du ska ha en Klout! 6-7 är väl rimligt att ta för en fin fungerande Klout. Ska han sälja fler (dvs. till mig) är lämpligt pris 5-6' ;)
haraldur wrote:
min andra hobby,dvs vintage mopeder. sachs och zundapp stavas alltid med liten bokstav medan Gilera däremot,som det aktade och respekterade ärofulla fabrikat som det är ska ha en stor bokstav i sitt namn!
Ahh, en Sellerist med TVÅ hobbies! :wink: En rolig hobby dessutom! Visst var jag lite avundsjuk på en kompis Gilera Touring när jag var i moppeåldern och visst skulle jag idag mer än gärna ha en Gilera Nuovo Saturno 500 (http://www.algonet.se/~anils/Pictures/G ... turno.html) Men det är väl ändå hårt att stava Zundapp och Linn med små bokstäver? Själv var jag lite av kungen på just Zundapp (trim/mek) i min hemby och hade dessutom en Zundapp KS125-74 när jag var 16 år. (Såldes senare till Gileraägaren som borrade den till 175cc och piskade upp alla RD125LC...) Zundapp och Gileras historia kanske inte kan jämföras, men personligen vill jag ha både Z och L på en hedrande förstaplats i respektive märkesnamn.

Nu kör jag japanskt, Yamma TT350. Men jag längtar ibland efter en Zundapp att meka och trimma lite. Har en 100 cc cylinder till mopedblocket därhemma som jag aldrig hann provköra innan moppekarriären tog slut. (54 mm borrning, KS125 kolv, egensvarvat foder, urfräst block) Men frun är inte så pigg på mer än en hobby! Hur har ni andra lyckats på den punkten? Att både jaga beg Linnprylar, trimma, installera, lyssna, köpa/rippa skivor OCH ha en annan hobby, det verkar för bra för att vara sant! :-D

PS. Körde ni Kingston Trio på kvällen efter några öl? :) Har en bra version av den låten med dem. DS.

PostPosted: Tue May 26, 2009 09:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åjo,det blev några III onekligen..
Tack för vägledingen i Klout frågan! Apropå två hobbies så rör det sig snarare om åtminstone tio hobbies, allt enligt ett rullande schema..
Börjar man i audio änden av det hela så startade det redan som 5 åring vid en sådan där grammofonmöbel med Garrard verk och rörförstärkare. Ett sådant där magiskt grönt öga som talade om när bästa mottagning erhölls och den mystiska frekvensskalan med kusligt spännande stationer som Hilversum med flera. Möbeln hade tillhört farfar och stod i vårt gamla torp på landet. Det fanns ett gäng plattor som jag nästan svarvade sönder,Sven Ingvars version av "streets of Larego" eller "Jag älskar dig ännu" som den hette på svenska eller "omkring tiggarn från Luossa" på en sådan där trevlig gammal Polar singel med Hootenanny Singers. Fanns en annan singel som jag fann ytterst exotisk, "Jazz Portrait" som säkert skulle fått vilken Linnförsäljare som helst att gå igång. Det var en trio riktigt mörka killar som ömsom lirade xylofon,trumpet och saxofon. Melodislingan i låten var omöjlig att få ur skallen,minns att jag i bland petade ur navet ur plattan för att få ett lite mer dynamiskt schwung eller arytmiskt eller hur man nu vill kalla det. Kul platta i alla fall..
Mopeden hittade fort till mitt sinne enär den var av teknisk natur och därtill svårt undermotoriserad till följd av förtorkad lagstiftning. Egentligen var det en åttiokubikscross som stod högst på önskelistan men med ängslig mor så får man göra det bästa av situationen och ta vad som erbjuds, det vill säga moped. Det visade sig att en helt ny värld öppnade sig i och med detta fordon. Att den dessutom skulle väcka mitt intresse för teknisk fysik visste jag inte i detta skede. Jag lyckades på ett ytterst förtjänstfullt sätt utifrån de medel som stod till buds på den tiden öka det eländiga fordonets effektiva medeltryck rejält. Något som jag fortfarande finner rätt skoj. Jag har i dag fem,kanske sex Gilera Tourings och kanske dubbelt så många motorer. Jag vet, det är inte friskt på en fläck. En av dem har fått en härligt röd candylack med lagomt många klarlackslager,en motor som är för att prata Linnspråk är "fulldressad" Jag har svetsat upp blocket,bytt vevstaken till hållbarare dito,transplanterat en cylinder från en tidig åttiotals Yamaha YZ80,denna borrad till sista överdiemension vilket blir strax under 90kubik. Kanske något överkvadratiskt. Antar att det är en slags kompensation för crossen jag aldrig fick som barn. Man körde en topspeed tävling för en tid sedan med ett liknande bygge och kom upp i enastående 153Km/H,hisnande hastighet på en moppe, känns betydligt snabbare än så,jag lovar! Har ett tjugotal moppar till därutöver framförallt av japansk härkomst. Dessutom samlar jag just på 80cc cross maskiner från tidpunkten tidigt åttiotal,helst luftkylda,som klassikern YZ80 från 1981 som hade mer motor än vad den höll för,en sådan som sitter på gilerablocket.. Har fem gammelcross om jag minns rätt. Vidare samlar jag på arkadmaskiner från 1980 talet,det vill säga den gyllene eran då åttabitars maskinerna skapade myntbrist i japan. Har samlat alla titlar på originalkretskorten som jag kan relatera till,bland annat från finlandsfärjan 1983-84,nackhårsresare som Yiear-kungfu och Bomb-jack. under en tid, det var någon gång efter senaste Linn perioden, så kom jag över två Out-run arkad maskiner,Skulle ta bitar från det ena och göra ett fint spel var tänket. Som vanligt blev det overkill och jag renoverade bägge maskinerna till mint condition. Sedan har det varit,fast vilande för närvarande,metanolbyggy skala1:8, det har varit elektronikhobby,vem har inte byggt Josty Kits klassiker som HF65 ? FIck mersmak och läste lite böcker i elektronik,plågade mig igenom Per Wallanders värdelösa videokasset "bli sändaramatör" Tursamt nog fanns det en pausknapp på videon för karln var ett riktigt sömnpiller, tack vare stor hängivenhet så fastnade en del och jag byggde mig ett trevlig kopia på Radio 88 sändaren vilken vi hade några spännade utsändningar med,något som torde vara preskriberat numera. Några motorcyklar har det varit också,ingen TT men däremot en XR600R. Numera håller jag till godo med en gammal "kryssfyra" Som sista GT125 hette. Någon gång så ska det om allt vill sig väl bli av att renovera en annan 125:a som är särdeles sällsynt. Jag har en Suzuki T125-II Stinger. Den ligger i en låda och väntar på att bli återuppväckt. Där kommer Linn in i bilden, tänk vilken njutning att få montera ihop den till ljuvliga toner från ett LK system i mitt nybyggda garage? Sen är jag rätt förtjust i det skotska märket i fråga. Jag föredrar det gamla ljudet något jag är tacksam för. Var med i en förening som inriktade sig på välljud. Minns att det fanns många trevliga produkter som jag upplevde lät bra,dock så fann jag alltid att jag föredrig mina egna grejor och bytte aldrig upp mig efter att jag och isobarikarna funnit varandra. Dom blev kvar tills sonen föddes och sedan dess har det varit tolv år av abstinens och saknad. Något som kompenserats av flertalet mopeder.

Nu är jag i samlarstadiet,har några LK100 och två par Keilidh,blir det som med mopederna så lär det bli många fler..
Allvarligt talat så tänkte jag att det var en lämplig väg tillbaks i Linn träsket. Det verkar vara grejor som man kan få tillbaka pengarna för,åtminstone till viss del,en fin "pröva på" burk,särskilt som jag vet hur dom låter då just Keilidh var mina första burkar som en tidigare nämnd slingförsedd suspekt försäljare från Luleåtrakten sålde som ny till mig flertalet år sedan.
Kloutar är balla och låter skapligt bra. "Bang for the buck" Har aldrig ägt några själv,jag hade 280/Spark till isobarikarna...

Tanken med klout är att om man snavar över ett par keltik eller,inte helt uteslutet ett par sena isobarik så har man i alla fall motor så det räcker till burkarna. Jäklar,ju mer jag tänker på det desto klarare blir jag på att det är tyngre droger som hägrar.

Jag glömmer aldrig den gången jag fick en hel släpvagn med skivor av en polare som skulle separera. Av någon anledning så la jag på en Gösta Linderholm, ni vet den där med "rulla in en boll" Alltså vilket tungung! Min betydligt äldre syster brukade lyssna på sånt här,i mina öron skitmusik då, hon var med i folkdanslaget och gillade den här typen av så kallad musik..
Vi satt som klistrade min kompis och jag och volymen var duktigt ordentligt uppskruvad,något som isobarikarna inte tycks ha något emot. Jag ville inte riktig erkänna minns jag hur enormt bra det var och vilket sväng!! Gillar man att "stampa takten" så är det nog den ultimata låten..

Ursäkta mitt långa utlägg,jag blev så till mig av ditt mopedrelaterade inlägg. Okej då förresten,jag har ett par dappar också,dock alltid stavade med små bokstäver,den ena är lite ovanlig,en CX om du minns dom? Den andra är en KS50 från 1976 och i prisklassen av några klout. Har hört att det beror på att det var en stor kull som föddes 1961 och många återfalls zundikalister nu vill återskapa sin ungdom.

Ks125 är styggt och respekt!

/Niclas

Ps:kolla in den här
http://www.youtube.com/watch?v=X4Tbp_oByA8

eller den här
http://www.youtube.com/watch?v=9Tlay_u2PjA

PostPosted: Tue May 26, 2009 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"återfallszundikalist" - det måste vara veckans ord! :D

Kul läsning!

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00