sportbilsentusiasten wrote:
Rutger wrote:
Linn tillverkar sina apparater anpassade till varandra. Man bör således köpa samma "årgång" av förstärkare, cd-spelare och högtalare. Nya Linngrejor kan låta sämre än gamla, om du kör med gamla kringkomponenter från linn, i övrigt.
Detta är något som alla som provat, förstår.
Jag har ägt/testat det mesta från Linn men kan inte erinra mig att detta skulle vara fallet. Har du några exempel?
Antingen är "Rutger" samma person som "Richard" på Faktiskt.se - eller brorsan. Argumenten är exakt desamma.
Min, begränsade, erfarenhet är att Rutger har fel. Jag har alldeles nyligen lyssnat på (testat låter lite för pretantiöst) KairnPro och jämfört med 5103. Källor LP12/Lingo2/Linto - Mimik - Pioneer PD-S705 - dator. Slutsteg LK140 samt slutstegsdelen i en Musical Fidelity Tempest.
Jag vill inte överdriva skillnaderna mellan förstegen, men visst låter 5103 bättre. För mig innebär "bättre" dels ett renare mer hifi-mässigt ljud, lite mer utsträckt frekvensmässigt - men fortfarande med Kairns driv och drag och andra goda egenskaper. Men det är mycket tydligt att Kairn tillhör en tidigare generation och inte alls är lika sofistikerad rent ljudmässigt.
Trots det vill jag säga att skillnaderna normalt sett inte är större än att de rent praktiska aspekterna avgör, dvs antal ingångar, flexibiliteten och konfigurationsmöjligheter osv.
Men att "generationstillhörigheten" gör att apparaterna skulle på något sätt anses vara anpassade till varandra anser jag vara rent nys. Kör ett rent Klimax-system in i ett par gamla Linn Kan och det kommer låta precis så dåligt som det gjorde med dåtidens elektronik, eller möjligen lite bättre eftersom källorna är så mycket bättre. Detta säger jag med en känsla istället för ett vetande. Jag har inte testat
/ B