selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue May 27, 2008 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Finns det något problem med att pröva att köra utan min analoga exotic rakt in i 5100:rna från DS:n?
Nej, inga problem alls. Det blir samma som volym 80 och troligen grymt mycket bättre!

Testa och rapportera!

Post subject:
PostPosted: Tue May 27, 2008 11:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP: Om bara din Movie är frisk så är allt du behöver en ordentlig installation. Återgivningen kommer troligen att upplevas som dubbelt så bra efter det.

PostPosted: Tue May 27, 2008 12:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Finns det något problem med att pröva att köra utan min analoga exotic rakt in i 5100:rna från DS:n?
Nej, inga problem alls. Det blir samma som volym 80 och troligen grymt mycket bättre!

Testa och rapportera!
Hmm jaså!... borde det inte bli sämre pga källan inte är gjorde för att driva ett slutsteg direkt. Vet iaf hemma hos mig då hade jag en period då jag körde min gamla dator direkt till slutstegen sedan när jag fick Klimax kontrollen i mellan blev det grymt mycket bättre. Nu är jag inte helt hundra men jag hade nog volymen på närmare 80, testade inte det exakt. Eller var det kanske så att jag hade volymen väldigt lågt när jag skickade signalen direkt från datorn sedan drog jag upp den å drog ner volymen via kontrollen istället. Då blir det ju ett väldigt dåligt exempel, iof är det nog redan de då det är en kass källa.

PostPosted: Tue May 27, 2008 13:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Lejonklou wrote:

Testa och rapportera!
Hmm jaså!... borde det inte bli sämre pga källan inte är gjorde för att driva ett slutsteg direkt. Vet iaf hemma hos mig då hade jag en period då jag körde min gamla dator direkt till slutstegen sedan när jag fick Klimax kontrollen i mellan blev det grymt mycket bättre. Nu är jag inte helt hundra men jag hade nog volymen på närmare 80, testade inte det exakt. Eller var det kanske så att jag hade volymen väldigt lågt när jag skickade signalen direkt från datorn sedan drog jag upp den å drog ner volymen via kontrollen istället. Då blir det ju ett väldigt dåligt exempel, iof är det nog redan de då det är en kass källa.
Nu ska du nog inte jämföra prestandan i ditt ljudkort med din DS :-)

Och använde du mjukvaruvolymkontrollen i datorn till att reglera volymen med så fick du ytterligare försämring där.

Men som sagt/skrivet - testa och rapportera!
(men om det är "sämre" eller "bättre", berätta gärna på vilket sätt, "bättre" kan betyda så mycket :-))

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 27, 2008 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att Linns källor och Linns försteg har samma utgångsimpedans
och utgångssignalstyrka (hur många ordpoäng blir det?) från linje-
utgångarna. Det skulle innebära att källorna driver ett slutsteg lika bra
som ett försteg driver ett slutsteg.

/M

PostPosted: Tue May 27, 2008 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

Testa och rapportera!
Blir det bara volym 80?

Hade hem en uni sc för några år sen, där försteget var frånkopplat så det var ett misstag, men det var så högt att jag trodde mina högtalar element skulle lossna

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue May 27, 2008 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till Pekka 71
Det blev väl en viss överaskningseffekt oxå :wink:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat May 31, 2008 19:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
AzP wrote:
Tjenare tjenare!

Jag bytte nyligen upp (ned?) mig till en Classik Movie 05 från en Intek tillsammans med en Mimik (annons finns här på forumet på dem :wink:). Det var riktigt skönt att bli av med flera kablar och att få en dvd-spelare som jag känner är av bra kvalité.

Men nu till problemet. Musikaliskt sett var det inte riktigt det lyftet som jag hoppades på. Jag kör bara en stereo-setup på den, så jag märker tyvärr inte alls av möjligheten till 5.1-ljud. Effektmässigt känns den svagare, vissa skivor måste jag spela på nästan 50% av volymen för att få ut en hög volym. Nu menar jag inte att det endast är effekt som räknas (då hade jag nog inte varit en Linnist) men det känns konstigt att jag ska behöva pressa på så pass mycket.

Högtalarna (ett par Wharfedale Diamond 8.3) som jag köpte i samband med Inteken. De ligger ju inte riktigt i samma prisklass som Classiken. Är det möjligt att de helt enkelt spelar sämre med Classiken, och att den lyfter fram dess svagheter?

Vad tror ni är den bästa åtgärden för att bättra på ljudet lite? Jag är inte ute efter uppgraderingar i 30-tusenkronorsklassen, utan på lite mindre skala. Är det nya högtalare som gäller (har länge tittat på Ninka eller ett par Audiovector i M3-serien) eller skulle ett slutsteg lyfta mer? Systemet används i ett vardagsrum på ungefär 17 kvm, så golvstående högtalare är möjligtvis inte ett krav, men jag måste erkänna att jag har en förkärlek för det.
Det är nya högtalare som gäller. Linn tillverkar sina apparater anpassade till varandra. Man bör således köpa samma "årgång" av förstärkare, cd-spelare och högtalare. Nya Linngrejor kan låta sämre än gamla, om du kör med gamla kringkomponenter från linn, i övrigt.

Detta är något som alla som provat, förstår.

PostPosted: Sat May 31, 2008 21:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Linn tillverkar sina apparater anpassade till varandra. Man bör således köpa samma "årgång" av förstärkare, cd-spelare och högtalare. Nya Linngrejor kan låta sämre än gamla, om du kör med gamla kringkomponenter från linn, i övrigt.

Jag har ägt/testat det mesta från Linn men kan inte erinra mig att detta skulle vara fallet. Har du några exempel?

PostPosted: Sun Jun 01, 2008 03:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Rutger wrote:
Linn tillverkar sina apparater anpassade till varandra. Man bör således köpa samma "årgång" av förstärkare, cd-spelare och högtalare. Nya Linngrejor kan låta sämre än gamla, om du kör med gamla kringkomponenter från linn, i övrigt.

Jag har ägt/testat det mesta från Linn men kan inte erinra mig att detta skulle vara fallet. Har du några exempel?
Antingen är "Rutger" samma person som "Richard" på Faktiskt.se - eller brorsan. Argumenten är exakt desamma.

Min, begränsade, erfarenhet är att Rutger har fel. Jag har alldeles nyligen lyssnat på (testat låter lite för pretantiöst) KairnPro och jämfört med 5103. Källor LP12/Lingo2/Linto - Mimik - Pioneer PD-S705 - dator. Slutsteg LK140 samt slutstegsdelen i en Musical Fidelity Tempest.

Jag vill inte överdriva skillnaderna mellan förstegen, men visst låter 5103 bättre. För mig innebär "bättre" dels ett renare mer hifi-mässigt ljud, lite mer utsträckt frekvensmässigt - men fortfarande med Kairns driv och drag och andra goda egenskaper. Men det är mycket tydligt att Kairn tillhör en tidigare generation och inte alls är lika sofistikerad rent ljudmässigt.

Trots det vill jag säga att skillnaderna normalt sett inte är större än att de rent praktiska aspekterna avgör, dvs antal ingångar, flexibiliteten och konfigurationsmöjligheter osv.

Men att "generationstillhörigheten" gör att apparaterna skulle på något sätt anses vara anpassade till varandra anser jag vara rent nys. Kör ett rent Klimax-system in i ett par gamla Linn Kan och det kommer låta precis så dåligt som det gjorde med dåtidens elektronik, eller möjligen lite bättre eftersom källorna är så mycket bättre. Detta säger jag med en känsla istället för ett vetande. Jag har inte testat :-)

/ B

PostPosted: Sun Jun 01, 2008 06:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Rutger wrote:

Quote:
Antingen är "Rutger" samma person som "Richard" på Faktiskt.se - eller brorsan. Argumenten är exakt desamma.
Richard och Rutger är inte samma person. Däremot har jag läst på faktiskt.se en del av hans inlägg. Även om han är ute och cyklar med jämna mellanrum har han ju rätt på denna punkt.
Quote:
Quote:
Min, begränsade, erfarenhet är att Rutger har fel. Jag har alldeles nyligen lyssnat på (testat låter lite för pretantiöst) KairnPro och jämfört med 5103. Källor LP12/Lingo2/Linto - Mimik - Pioneer PD-S705 - dator. Slutsteg LK140 samt slutstegsdelen i en Musical Fidelity Tempest.
Som exempel kan jag ta en gammal lp 12 med pickupen troika, drivna med naim nait och kan 1. Detta låter väldigt bra- enligt min uppfattning nästan lika bra som nuvarande motsvarande komponenter från linn-men väldigt dåligt om du kopplar vilken cd-spelare som helst (även linn) till denna anläggning. Nuvarande linnanläggningar låter helt annorlunda klangmässigt, vilket gör att du kan koppla in en billig cd och lyssna utan att öronen krullar sig. Man brukar tala om "det nya" och det "gamla"linnljudet.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ser inte några problem alls med att blanda nyare och äldre
Linn-prylar.

Om det inte skulle funka att blanda nya och gamla produkter från
Linn så skulle det i förlängningen innebära att det inte skulle funka
att kombinera olika fabrikat med Linn eller varandra, och då känns
resonemanget ganska "faktiskt"...

Jag antar att ganska många här på Selleri har en trevlig liten
blandning av nya och gamla prylar där hemma.

/M

PostPosted: Sun Jun 01, 2008 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Nuvarande linnanläggningar låter helt annorlunda klangmässigt, vilket gör att du kan koppla in en billig cd och lyssna utan att öronen krullar sig. Man brukar tala om "det nya" och det "gamla"linnljudet.
Om du kan koppla in en billig CD i en ny linnanlägning utan att öronen krullar sig så lyssnar du inte efter samma saker som jag.

PostPosted: Sun Jun 01, 2008 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Som exempel kan jag ta en gammal lp 12 med pickupen troika, drivna med naim nait och kan 1. Detta låter väldigt bra- enligt min uppfattning nästan lika bra som nuvarande motsvarande komponenter från linn-men väldigt dåligt om du kopplar vilken cd-spelare som helst (även linn) till denna anläggning. Nuvarande linnanläggningar låter helt annorlunda klangmässigt, vilket gör att du kan koppla in en billig cd och lyssna utan att öronen krullar sig. Man brukar tala om "det nya" och det "gamla"linnljudet.
Pratar du om så gamla grejor och med en Troika-pickup så är jag böjd att hålla med dig. Men det gäller inte bara Linn/Naim utan ganska många märken. Anläggningar byggda med en vinylspelare som bas hade en viss förmåga till kompensation och även synergieffekter. När man i en sådan anläggning bara "slänger in" en CD-spelare så lät det pannkaka.

Å andra sidan, den kombinationen du refererar till skulle aldrig kommit innanför mina dörrar om jag så fått den gratis. På den tiden lät Linn (förutom LP12:an) enligt min mening kass och det var bara med några få skivor och noggrannt intrimmad anläggning som Linn Kan överhuvudtaget gick att lyssna på. På den tiden umgicks jag mycket med en av grundarna (inte Anders) till Tonläget och hade rikliga tillfällen att exponeras för Linn-ljudet + dessutom en massa annan exotika som han importerade.

Däremot stämmer det med det nya och det gamla Linn-ljudet och Kairn resp 5103 kan väl sägas vara typiska för detta. Men båda dessa försteg låter alldeles utmärkt genom en LK140.

Mina Dahlqvist DQ10:or är som kameleonter och är ganska avslöjande även om dom givetvis inte når samma höjder som Linns högtalare i den övre klassen. Mina högtalare är trots allt från 1978. Men det borde inte vara något bekymmer, enligt Linn-ideologin (i alla fall den svenska hard-corevarianten) är ju högtalarna den minst betydelsefulla komponenten och källan den viktigaste. Enligt det resonemanget borde då Mimiken och min dator samt min LP12:a vara den begränsande faktorn.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 20:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

känns som denna tråd har lite glidit utanför movie 05.:)

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00