selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 12:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
... Jag tror snarare (EDIT: precis som Andkan) att prisfallet har att göra med negativa förväntningar hos köparna.
Vari består den negativa förväntan?

Att tex CD-spelare rasar i pris beror troligen på att alternativ dykt upp som (om än inte initialt) förenklar musikspelandet och ger bättre ljud per krona. Man kan diskutera hur mycket som helst om source first, men alla Linns cd-spelare är kompetenta och i klass med, eller bättre än det mesta på marknaden. Men om vi höjer blicken lite och ser vad som komma skall, inte är en CD12 värd 126 tusen mer än Mimik? Om du för 3 tusen kan köpa en SB som kanske hamnar någonstans däremellan? Och hur många andra bra cd-spelare finns det inte på marknaden för långt lägre priser än Linn?

För mig känns det lite som jakten på det ultimata ljudet i kassetdäck på 70- och 80-talet. Nakamichi stod högt i kurs såväl ljud- som prismässigt. Men så dog kassetten ut och jag har idag ett begagnat däck för 300:- för att kunna spela av mina kasetter, de få gånger jag önskar göra så.

Samma gäller för mig om cd-spelare. Den använder jag bara när jag snabbt vill lyssna på en skiva som inte råkar vara rippad. Annars kör jag från dator eller vinyl. Jag köpte nyss en Mimik för två tusen vilket bara för ett år sedan skulle betecknats som ett extremt fynd. Idag slog jag till för att jag ville ha en spelare i LK-låda och som jag kan annvända samma fjärr till som för andra apparater. Om jag jämför lite med de andra cd-spelarna som jag har tillgängliga så låter Mimik bäst, men inte ens för två tusen. Ett nypris på ca 2,5 - 3 tusen skulle jag påstå vara relevant. Att den Kairn Pro som jag har kostade över trettio som ny är absurt.

Att begagnatpriserna sjunker är en reaktion på tidigare högprispolitik. Det är först nu som grejorna faktiskt börjar bli värda sitt pris. Tom väl värda sitt pris! Men även jag tycker lite synd om dem som sett sina investeringar rasa i värde...

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 19:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
CD-spelare är överhuvudtaget inte speciellt heta idag, de som är lite extra intresserade tittar idag på andra lösningar. De som är mindre intresserade och bara vill ha en fungerande avspelning vill inte lägga ut några större summor på en spelare som "bara" kan spela CD. Vem vill betala 10 papp för en CD-spelare när man kan hitta en mycket bekvämare lösning som är nästan lika bra (klämboxen tex), för en tredjedel av priset?

---------------------------------------------------------------------------
Skulle en SB vara nästan lika bra som Ikemi :roll: Har du jämfört eller är du bara ute efter att provocera?
Squeezebox duet är enligt mycket säkra källor (bla. linnhandlare ) bättre än karik 111 men sämre än linn ikemi.
Squeezebox duet är något bättre än SB 3, om man gör utvärderingen med tunedemmetoden, och lyssnar analogt. Tonläget har således fel.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 19:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Wåflan wrote:
Jag tycker att det finns 2 sidor av detta mynt med begagnatpriserna...
Det är ju jättebra att man snart kan köpa en Ikemi för 5000:- och kanske en Unidisc 1.1 för runt 20000:- för oss som är hugade begspekulanter. Jag personligen kommer nog att göra många sköna klipp framöver! Dock så får man ju tänka efter lite grann och konstatera att tex en Uni 1.1 som köptes ny för 3-4 år sedan för dryga 100000:- idag är värd en 1/4 av det priset och snart kanske inte mera än 1/5.
Vad tycker dom kunderna som köpte produkten ny? Kommer dom att köpa nya linnprodukter för 140000:- eller känner dom sig lurade och börjar handla beg själva? Vad kan dom få i inbyte när begmarknaden sjunker som titanic efter ett mindre lyckat möte med ett berg av is?
Tror att det kommer att vara mindre kunder som byter in gamla och köper nya produkter och vi kommer nog att få se en begmarknad med superlåga priser både här och där.
Betänk också att många kunder som sitter och trycker på dyra linnprodukter har fått upp ögonen för denna utveckling och går i försäljningstankar för att kanske vara utan källa ett tag och invänta nya DS-produkter.
Tycker man ser ett sådant resonemang dagligen på detta forum och det smittar ju av sig på flera läsare varvid nyförsäljningen hämmas.
Själv så skulle jag nog dra mig för att handla en Unidisc pga att om ett par år så kanske den är helt värdelös då nya format som Blu-ray har kommit. Hur länge till kan man köpa en CD-skiva förresten? Tror att inom några år så sker all musikhandel via nätet och med Flac-filer som tydligen duger även till de mest kräsna linndiggarna.
En annan aspekt är ju också att det verkar ploppa upp nya produkter i samma anda som Linn's DS apparater från andra tillverkare som verkar ha väldigt bra prestanda. Jag tänker närmast på Naim och Squeezebox.
Har läst på många olika forum om att Squeezebox tydligen är bättre än en Karik 3 och i vissa fall till och med bättre än Ikemi!
Den billigaste squeezeboxen kostar runt 2000:- och verkar vara intressant för någon som kanske säljer sin dyra Linn-källa och väntar på nya billigare och bättre Linn-produkter. Perfekt övergångsapparat medans man rippar och väntar på ex Majik DS.
Squeezebox duet är bättre än karik 3, men sämre än Ikemi, om man gör lyssningsvärderingen med tunedemmetoden. Duets da-omvandlare låter bättre än försteget 5103.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 19:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
[quote="Bill50x"

Att tex CD-spelare rasar i pris beror troligen på att alternativ dykt upp som (om än inte initialt) förenklar musikspelandet och ger bättre ljud per krona. Man kan diskutera hur mycket som helst om source first, men alla Linns cd-spelare är kompetenta och i klass med, eller bättre än det mesta på marknaden. Men om vi höjer blicken lite och ser vad som komma skall, inte är en CD12 värd 126 tusen mer än Mimik? Om du för 3 tusen kan köpa en SB som kanske hamnar någonstans däremellan?

Samma gäller för mig om cd-spelare. Den använder jag bara när jag snabbt vill lyssna på en skiva som inte råkar vara rippad. Annars kör jag från dator eller vinyl. Jag köpte nyss en Mimik för två tusen vilket bara för ett år sedan skulle betecknats som ett extremt fynd. Idag slog jag till för att jag ville ha en spelare i LK-låda och som jag kan annvända samma fjärr till som för andra apparater. Om jag jämför lite med de andra cd-spelarna som jag har tillgängliga så låter Mimik bäst, men inte ens för två tusen. Ett nypris på ca 2,5 - 3 tusen skulle jag påstå vara relevant.
SB 3 är bättre än mimik, likaså SB duet, som är ändå något bättre.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, att CD-spelare har rasat i pris är inte konstigt tycker jag (även om Mimik inte är något toppexempel då den har legat runt två i ett par år). Däremot så verkar Linn ha tappat i andrahandsvärde generellt. Det kan inte förklaras med några DS, varken SB eller Linns egna.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 20:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om jag jämför lite med de andra cd-spelarna som jag har tillgängliga så låter Mimik bäst, men inte ens för två tusen. Ett nypris på ca 2,5 - 3 tusen skulle jag påstå vara relevant. Att den Kairn Pro som jag har kostade över trettio som ny är absurt.
Du kan inte jämföra prestanda o dagens begpris så där.
Tänk på att NÄR de såldes nya så var deras pris motiverat av att de var bäst i sin respektive prisklass.
Tex var Kairn det bästa försteget du kunde köpa för pengar ett par år...

Överhuvudtaget har jag svårt att förstå denna debatt om begagnatpriserna :roll:
Är det någon som reagerar över att en PC, mobiltfn eller annan konsumentelektronik sjunker i värde?
Nä tänkte väl det...

Antingen betalar man mer för att ha det senaste/med bäst prestanda, eller så väntar man o köper begagnat.
Ibland tycker man att priset på de nya prylarna motiveras av mervärdet, ibland inte.
Precis som med Linnprodukter.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 21:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag ser det finns det en viktig anledning till till varför beg-priserna sjunkit. Linn har ju sänkt nypriserna på en hel del produkter vilket naturligtvis indikerar att de var överprissatta tidigare.

Sänker man priset på tex Classik Movie med 10k vore det ju konstigt om beg-priset höll sig på samma nivå som innan...

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 22:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

[/quote]

SB 3 är bättre än mimik, likaså SB duet, som är ändå något bättre.[/quote]
Jag har en sb3 som jag använder istället för min mimik. Det är otroligt smidigt. SB3 körs med kablar till en QnapNas.
Men jag kan aldrig säga att den låter bättre än MimikII, jag hoppades och trodde att den skulle vara bättre men den har inget av "stampa takten". Rent och fint ljud men inget sväng.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Överhuvudtaget har jag svårt att förstå denna debatt om begagnatpriserna :roll:
Är det någon som reagerar över att en PC, mobiltfn eller annan konsumentelektronik sjunker i värde?
Nä tänkte väl det...
Jag förstår inte vad som är konstigt med den? Att jämföra med en mobiltelefon är helt irrelevant, tänk istället att du hade köpt en bil som du kanske hade tänkt sälja efter ett par år (kanske för att köpa en ny), men plötsligt så blev den värd 75' istället för 150' som du hade trott. Alla handlare som sitter med ett mindre lager begagnade grejer måste vara rätt trötta, marknaden har rasat på ett sätt som aldrig tidigare har skett.

För mig spelar det ingen roll alls, alla pengar som går in i min stereo stannar där. Men jag tycker inte att det är ointressant för det.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 03:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Om jag jämför lite med de andra cd-spelarna som jag har tillgängliga så låter Mimik bäst, men inte ens för två tusen. Ett nypris på ca 2,5 - 3 tusen skulle jag påstå vara relevant. Att den Kairn Pro som jag har kostade över trettio som ny är absurt.
Tänk på att NÄR de såldes nya så var deras pris motiverat av att de var bäst i sin respektive prisklass.
Nix. Även om värdet "bäst" kan diskuteras vad det egentligen betyder så skulle jag inte vilja kalla det för det bästa försteget när det kom. Inte ljudmässigt i alla fall. När jag hos Anders på Tonläget jämförde (som allra hastigast, ta jämförelsen med en nypa salt) Kolektor med en Sentec SC9 så lät Sentec´en snyggare, mer hifi-mässig, Kolektorn med lite mer driv men också råare. När jag nu jämför Kairn med 5103 så infinner exakt samma känsla. Kairn låter råare, mer "på" och ganska drivande. 5103 mer polerat, elegant men med Kairns kvaliter bevarade.

Men, min poäng här är att Sentec SC9 kostade runt 5-6000:- som ny, Kairn över 30.000 och 5103 det dubbla! Att man i Linns produkter fick en fjärrkontroll, massor av inställningsmöjligheter etc är en annan sak. Jämförelsen med 5103 är dock orättvis eftersom det försteget kan en massa andra saker med surround osv. Men hur mycket ska man behöva betala för extra funktioner? Om ett välljudande försteg kan säljas för 6000 kronor, hur mycket mer ska en fjärris, justerbara ingångsnivåer och lite fler ingångar kosta?

Jag är inte ute efter att provocera, men kanske försöka få pris kontra prestanda på en rimlig nivå. När spjutspetsprodukter lanseras är tekniken avancerad och dyr. Och vid just lanseringen kanske Linns apparater är just något särdeles extra. Och kostar därefter.

Några år senare har utvecklingen och konkurrensen kommit ikapp, är det så konstigt att beg-priserna sjunker?

Jag anser att beg-priserna med hjälp av image och konstgjord andning på konstlat sett hållits vid alldeles för höga priser. Hade Linns apparater fått sjunka i nivå på samma sätt som många andra apparater så hade spridningen troligen ökat bland icke-troende och alltfler hade fått uppleva vilka kvaliteter grejerna faktiskt levererar!

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 05:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kairn kostade de sista åren vill jag minnas 29, det var in på 2000-talet det. Kairn Pro (utan phono) utgick tidigare och var klart billigare (kanske en sex-sju ?). Undrar om Kairn Pro någonsin passerade 20 tusen i pris faktiskt. Rätt skall vara rätt Bill, Kairn Pro (eller ens Kairn) över 30 stämmer inte.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 07:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Bill50x wrote:
Nix. Även om värdet "bäst" kan diskuteras vad det egentligen betyder så skulle jag inte vilja kalla det för det bästa försteget när det kom. Inte ljudmässigt i alla fall. När jag hos Anders på Tonläget jämförde (som allra hastigast, ta jämförelsen med en nypa salt) Kolektor med en Sentec SC9 så lät Sentec´en snyggare, mer hifi-mässig, Kolektorn med lite mer driv men också råare. När jag nu jämför Kairn med 5103 så infinner exakt samma känsla. Kairn låter råare, mer "på" och ganska drivande. 5103 mer polerat, elegant men med Kairns kvaliter bevarade.

Men, min poäng här är att Sentec SC9 kostade runt 5-6000:- som ny, Kairn över 30.000 och 5103 det dubbla! Att man i Linns produkter fick en fjärrkontroll, massor av inställningsmöjligheter etc är en annan sak. Jämförelsen med 5103 är dock orättvis eftersom det försteget kan en massa andra saker med surround osv. Men hur mycket ska man behöva betala för extra funktioner? Om ett välljudande försteg kan säljas för 6000 kronor, hur mycket mer ska en fjärris, justerbara ingångsnivåer och lite fler ingångar kosta?

Jag är inte ute efter att provocera, men kanske försöka få pris kontra prestanda på en rimlig nivå. När spjutspetsprodukter lanseras är tekniken avancerad och dyr. Och vid just lanseringen kanske Linns apparater är just något särdeles extra. Och kostar därefter.

Några år senare har utvecklingen och konkurrensen kommit ikapp, är det så konstigt att beg-priserna sjunker?

Jag anser att beg-priserna med hjälp av image och konstgjord andning på konstlat sett hållits vid alldeles för höga priser. Hade Linns apparater fått sjunka i nivå på samma sätt som många andra apparater så hade spridningen troligen ökat bland icke-troende och alltfler hade fått uppleva vilka kvaliteter grejerna faktiskt levererar!

/ B
Nåja. Kairn var under 90-talet såvitt jag känner till helt klart ett av de bästa förstegen, kanske inte ljudmässigt, men musikmässigt och för sitt pris i en egen klass. Kolektor är klart sämre och Sentec SC9 helt värdelöst vid en jämförelse med Kairn! Jag hade möjlighet att jämföra Kairn med Sentec SC9 under en längre tid och mycket grundligt. Skillnaden mellan 5103 och Kairn skulle jag också vilja påstå också är stor. Undrar om inte dina Dahlqvist låter mer fint och trevligt än tydligt nog för att skillnaderna riktigt skall komma igenom fullt ut (NOT: En ganska klok sammansättning av anläggningen enligt min mening.)?

Har konkurrensen kommit ikapp? Jag tycker det snarare är så att det är Linn som dragit ifrån ännu mer och konkurrenterna eller i varje fall deras anhängare är helt losskopplade (konkurrerande topprodukter ligger i bästa fall på samma nivå som Linns instegsprodukter). Hur många konkurrerande källor bättrar en Classik som källa? Idag slår en Sneaky DS sannolikt även de mest hårdnackade konkurrerande apparaterna med lätthet, kanske inte ljudmässigt, men garanterat musikmässigt!?

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill.
Nu kom ju 5103 ett antal år efter Kairn.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill.
Nu kom ju 5103 ett antal år efter Kairn.
Jomenvisst. Men är det en anledning till det höga priset menar du?

Stefan, visst ska rätt vara rätt. Kanske kostade KairnPro "bara" 29 tusen, men det är ett hiskeligt pris för den prestandan. Speciellt som ljudet (till skillnad från musiken) är fläskigt och onyanserat i jämförelse. Det är små nyansskillnader som jag överdriver, men Kairn klämmer till och gör att allting låter ganska lika, ungefär som att hälla salt på all mat vare sig det behövs eller inte.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 01, 2008 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Kanske kostade KairnPro "bara" 29 tusen.
Det var 19 för tusan!!!

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00