sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Om jag jämför lite med de andra cd-spelarna som jag har tillgängliga så låter Mimik bäst, men inte ens för två tusen. Ett nypris på ca 2,5 - 3 tusen skulle jag påstå vara relevant. Att den Kairn Pro som jag har kostade över trettio som ny är absurt.
Du kan inte jämföra prestanda o dagens begpris så där.
Tänk på att NÄR de såldes nya så var deras pris motiverat av att de var bäst i sin respektive prisklass.
Tex var Kairn det bästa försteget du kunde köpa för pengar ett par år...
Nix. Även om värdet "bäst" kan diskuteras vad det egentligen betyder så skulle jag inte vilja kalla det för det bästa försteget när det kom. Inte ljudmässigt i alla fall. När jag hos Anders på Tonläget jämförde (som allra hastigast, ta jämförelsen med en nypa salt) Kolektor med en Sentec SC9 så lät Sentec´en snyggare, mer hifi-mässig, Kolektorn med lite mer driv men också råare. När jag nu jämför Kairn med 5103 så infinner exakt samma känsla. Kairn låter råare, mer "på" och ganska drivande. 5103 mer polerat, elegant men med Kairns kvaliter bevarade.
Men, min poäng här är att Sentec SC9 kostade runt 5-6000:- som ny, Kairn över 30.000 och 5103 det dubbla! Att man i Linns produkter fick en fjärrkontroll, massor av inställningsmöjligheter etc är en annan sak. Jämförelsen med 5103 är dock orättvis eftersom det försteget kan en massa andra saker med surround osv. Men hur mycket ska man behöva betala för extra funktioner? Om ett välljudande försteg kan säljas för 6000 kronor, hur mycket mer ska en fjärris, justerbara ingångsnivåer och lite fler ingångar kosta?
Jag är inte ute efter att provocera, men kanske försöka få pris kontra prestanda på en rimlig nivå. När spjutspetsprodukter lanseras är tekniken avancerad och dyr. Och vid just lanseringen kanske Linns apparater är just något särdeles extra. Och kostar därefter.
Några år senare har utvecklingen och konkurrensen kommit ikapp, är det så konstigt att beg-priserna sjunker?
Jag anser att beg-priserna med hjälp av image och konstgjord andning på konstlat sett hållits vid alldeles för höga priser. Hade Linns apparater fått sjunka i nivå på samma sätt som många andra apparater så hade spridningen troligen ökat bland icke-troende och alltfler hade fått uppleva vilka kvaliteter grejerna faktiskt levererar!
/ B