selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Sun May 25, 2008 15:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tjenare tjenare!

Jag bytte nyligen upp (ned?) mig till en Classik Movie 05 från en Intek tillsammans med en Mimik (annons finns här på forumet på dem :wink:). Det var riktigt skönt att bli av med flera kablar och att få en dvd-spelare som jag känner är av bra kvalité.

Men nu till problemet. Musikaliskt sett var det inte riktigt det lyftet som jag hoppades på. Jag kör bara en stereo-setup på den, så jag märker tyvärr inte alls av möjligheten till 5.1-ljud. Effektmässigt känns den svagare, vissa skivor måste jag spela på nästan 50% av volymen för att få ut en hög volym. Nu menar jag inte att det endast är effekt som räknas (då hade jag nog inte varit en Linnist) men det känns konstigt att jag ska behöva pressa på så pass mycket.

Högtalarna (ett par Wharfedale Diamond 8.3) som jag köpte i samband med Inteken. De ligger ju inte riktigt i samma prisklass som Classiken. Är det möjligt att de helt enkelt spelar sämre med Classiken, och att den lyfter fram dess svagheter?

Vad tror ni är den bästa åtgärden för att bättra på ljudet lite? Jag är inte ute efter uppgraderingar i 30-tusenkronorsklassen, utan på lite mindre skala. Är det nya högtalare som gäller (har länge tittat på Ninka eller ett par Audiovector i M3-serien) eller skulle ett slutsteg lyfta mer? Systemet används i ett vardagsrum på ungefär 17 kvm, så golvstående högtalare är möjligtvis inte ett krav, men jag måste erkänna att jag har en förkärlek för det.

En annan sak som är något av en besvikelse är dess stöd för filformat. En mjukvaru-uppdatering så den stödjer DivX/FLAC skulle vara perfekt! Det känns inte som ett så stort steg för Linn egentligen, men allt kostar ju pengar såklart.

Om jag trycker på "Eject" när den är avslagen så blir det ett missljud när släden väl åker ut, är det något som någon annan märkt av? Som att något ligger emot lite. Jag kan bäst beskriva det som ett "fladdrande", ungefär som när man har ett spelkort mot ett cykelhjul. Det uppstår dock inte vid normal "eject".

Post subject:
PostPosted: Sun May 25, 2008 17:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Har du flyttat högtalarna sedan du bytte elektroniken?

Din Movie -05 spelar betydligt kraftigare i basregistren vilket förmodligen
gör att du måste trimma in högtalarplaceringen på nytt.

Generellt sett så är "dålig" placering av högtalare något som dödar det
mesta som elektroniken presterar.

Jag vet många som använder Diamond-serien och KEF Cresta-serien
(motsvarande högtalar-serie från KEF) med gott resultat. Ett par Ninka
blir dock ett stort lyft för dig. Nästa steg skulle vara ett begagnat AV 5125
slutsteg och aktiva filter till Ninka.

/M

Post subject:
PostPosted: Sun May 25, 2008 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP
Kom å tänka på en sak på hemvägen med Mimik´en... Din Intek tillhör ju en tidigare generation Linn-apparater och är det samma skillnad som mellan mina försteg KairnPro och 5103 så kan en del av förklaringen ligga där.

KairnPro fläskar på med ganska bra tyngd i ljudet. Men det är lite rått och osofistikerat. 5103 är lite slankare och mer "hifi-aktig", men det verkar också plocka fram skillnaderna mellan olika skivor på ett bättre sätt. Med KairnPro låter det lite mer likadant hela tiden. Men för den som vill ha lite mer drag under galoscherna kan säkert KairnPro vara ett bättre val. Musiksmak och vilka grejor som sitter efter förstegen har säkert en stor del i vilket försteg man föredrar.

Men som Magnus påpekar, högtalarplaceringen kan behöva justeras. Olika förstärkare ger olika mycket energi i basen och frekvensgången är inte alltid exakt lika. Att flytta högtalare är dessutom gratis, en mer prisvärd uppgradering är svår att göra :-)

/ B

PostPosted: Sun May 25, 2008 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AzP wrote:
Effektmässigt känns den svagare, vissa skivor måste jag spela på nästan 50% av volymen för att få ut en hög volym.
En liten fråga här: Vad menar du med siffran ovan? Att du spelar över volym 50 på Movien men aldrig kom upp till klockan 12 på Inteken?

Det är rätt vanligt att man tänker att volymens maxgräns är detsamma som vad förstärkaren kan leverera, men så är det nästan ALDRIG. När vanliga volymrattar används så gör de flesta tillverkare så att de lägger max volym strax efter klockan 12 - för då upplever kunden att förstärkaren är stark då det händer så mycket när man rör på ratten.

Det är ungefär som om biltillverkare skulle ändra gasvajerns hävarm, så att så fort man nuddade gaspedalen blev det full gas. Skulle nån gå på det och tycka att det var massor av kraft i motorn? Tror inte det, men inom audio funkar det tyvärr.

Det har funnits några tillverkare som gått emot denna trend och lagt max volym (med en CD som källa) på max rattutslag. Engelska tillverkaren Ion var en av dem, och när jag demade dem för kunder på 90-talet så kommenterade minst hälften att "den verkar svag" när de skruvade på volymen och det inte hände så mycket innan kl 12.

Rådet är alltså: Skit fullständigt i vad ratten visar och vad displayen säger, lyssna istället på hur högt det låter. Börjar det låta illa innan du tycker att det är högt nog, då är nog effektförstärkaren för klen.

Förresten kanske det kan vara bra att veta att volym 80 på Movie (och andra moderna Linnförsteg) är detsamma som ingen förändring av inkommande signal. Man skulle alltså kunna säga att volym 80 egentligen är volym 0 (noll), medan allting under 80 är försvagning av signalen (-) och allt över 80 är förstärkning (+). Själv spelar jag oftast mellan 60 och 70.

Post subject:
PostPosted: Sun May 25, 2008 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med en finare graderad volymskala blir det dessutom lättare att hitta
"rätt" volym när/om du ska spela lågt, en inte helt oviktig aspekt... :)

/M

Post subject:
PostPosted: Mon May 26, 2008 15:19 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Om jag inte har helt fel så tror jag att du kan ställa upp/ner nivån för dina frontar/högtalare. Men jag kan även ha misstagit mig, kan även vara så att det bara funkar när man kör 5.1. Kika i manualen och kontrollera sen hur den är ställd.

Post subject:
PostPosted: Mon May 26, 2008 16:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ställa upp nivån??

Vad skulle det tjäna till?

Post subject:
PostPosted: Mon May 26, 2008 16:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Ställa upp nivån??

Vad skulle det tjäna till?
Missförstå mig rätt :wink: , jag tänkte bara om den var nerställd på min-värdet och om han tyckte det var skumt att man fick köra upp den till 50% innan det hände nåt.
Det jag ville ha sagt var nog mer att han skulle kolla den inställningen. Det har inget med tryck/fotstampning eller nåt annat i den audiofila världen att göra...

Post subject:
PostPosted: Mon May 26, 2008 19:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det stämmer att man i setupen kan ställa in stor eller liten högtalare och att det handlar om frekvensresponsen och inte den fysiska storleken på högtalaren!
Default så är inställningen "Large" men om tidigare ägare kört mindre sateliter så kan den ju vara inställd på small.

Normal lyssningsnivå på en Movie05 är nog mellan 55-65 vilket innebär över 50%.
Spelar med ett riktigt driv med både Ninka och Komponent 110 och bör funka med Wharfedale högtalarna.

Post subject:
PostPosted: Mon May 26, 2008 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att Mulder menade att i setupen "vrida upp" volymen på
frontarna.

Detta borde teoretiskt sett ge högre nivå i början av volymskalan
genom en liten förskjutning. Det blir dock inte mer att åka med i
slutänden.

/M

PostPosted: Mon May 26, 2008 19:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Förresten kanske det kan vara bra att veta att volym 80 på Movie (och andra moderna Linnförsteg) är detsamma som ingen förändring av inkommande signal. Man skulle alltså kunna säga att volym 80 egentligen är volym 0 (noll), medan allting under 80 är försvagning av signalen (-) och allt över 80 är förstärkning (+). Själv spelar jag oftast mellan 60 och 70.
Tack. Det här gav svar på något jag undrat över länge.
Eftersom jag nästan bara använder en källa och på viss musik lyssnar på 80 ibland så har jag varit nyfiken på att köra utan försteg.

Finns det något problem med att pröva att köra utan min analoga exotic rakt in i 5100:rna från DS:n?

Post subject:
PostPosted: Mon May 26, 2008 20:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Kanske inte har någon betydelse alls i detta sammanhang men hur uppför sig en gammal och sliten laser förutom att den inte spelar alla skivor?
Tycker mig minnas att det ibland kan bli lägre output och då borde väl trådskaparens problem kunna uppstå? Bara en tanke...

PostPosted: Mon May 26, 2008 20:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Eftersom jag nästan bara använder en källa och på viss musik lyssnar på 80 ibland så har jag varit nyfiken på att köra utan försteg.

Finns det något problem med att pröva att köra utan min analoga exotic rakt in i 5100:rna från DS:n?
Om det inte finns någon volymkontroll i din DS så är väl enda problemet att du inte kan reglera volymen :-)

Har du en volymkontroll i DS´en är den digital, dvs upplösningen minskar med en bit per 6dB sänkning.

Det kan också vara så att utgångssteget i DS´en inte är dimensionerat för att driva ett slutsteg, ljudet kan bli lite tunnt och orkeslöst, i värsta fall ganska distat.

Men detta märker du när du testar/lyssnar. För säkerhets skull, ta en skiva med gles musik och låg nivå första gången du testar!

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue May 27, 2008 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

50% av vad? Jag håller absolut med Magnus och Lejonklou. Det är väl perfekt att utnyttja skalan, så att den blir mer användbar? Att 50% av skalan motsvarar 50% av maxeffekten är bara dumt. Det innebär att resterande del av skalan blir oanvändbar. På 50% av skalan ska man ha kanske 1-2% av maxeffekten.

Jag spelar min Movie Di på allt från 15-20 för TV när familjen sover, 40-55 när familjen tittar på TV, 60-70 när familjen tittar på DVD och 70-85 när jag tittar på DVD utan att familjen är hemma. :mrgreen: Allt med Katan frontar och Unik bak, ingen sub.

Post subject:
PostPosted: Tue May 27, 2008 11:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är ju skönt att höra att ett så billigt ingrepp ger bästa effekt från början! Jag har faktiskt inte alls (pausa för de chockade ansiktsuttrycken) "ställt in" mina högtalare i vår nya lägenhet. Vi flyttade in bara för några månader sedan, och jag höftade dem bara till samma plats som de stått på i vår förra lägenhet. Vilket ju kanske är lite dumt eftersom att hela rummet ser annorlunda ut.

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00