Tjenare tjenare!
Jag bytte nyligen upp (ned?) mig till en Classik Movie 05 från en Intek tillsammans med en Mimik (annons finns här på forumet på dem

). Det var riktigt skönt att bli av med flera kablar och att få en dvd-spelare som jag känner är av bra kvalité.
Men nu till problemet. Musikaliskt sett var det inte riktigt det lyftet som jag hoppades på. Jag kör bara en stereo-setup på den, så jag märker tyvärr inte alls av möjligheten till 5.1-ljud. Effektmässigt känns den svagare, vissa skivor måste jag spela på nästan 50% av volymen för att få ut en hög volym. Nu menar jag inte att det endast är effekt som räknas (då hade jag nog inte varit en Linnist) men det känns konstigt att jag ska behöva pressa på så pass mycket.
Högtalarna (ett par
Wharfedale Diamond 8.3) som jag köpte i samband med Inteken. De ligger ju inte riktigt i samma prisklass som Classiken. Är det möjligt att de helt enkelt spelar sämre med Classiken, och att den lyfter fram dess svagheter?
Vad tror ni är den bästa åtgärden för att bättra på ljudet lite? Jag är inte ute efter uppgraderingar i 30-tusenkronorsklassen, utan på lite mindre skala. Är det nya högtalare som gäller (har länge tittat på Ninka eller ett par Audiovector i M3-serien) eller skulle ett slutsteg lyfta mer? Systemet används i ett vardagsrum på ungefär 17 kvm, så golvstående högtalare är möjligtvis inte ett krav, men jag måste erkänna att jag har en förkärlek för det.
En annan sak som är något av en besvikelse är dess stöd för filformat. En mjukvaru-uppdatering så den stödjer DivX/FLAC skulle vara perfekt! Det känns inte som ett så stort steg för Linn egentligen, men allt kostar ju pengar såklart.
Om jag trycker på "Eject" när den är avslagen så blir det ett missljud när släden väl åker ut, är det något som någon annan märkt av? Som att något ligger emot lite. Jag kan bäst beskriva det som ett "fladdrande", ungefär som när man har ett spelkort mot ett cykelhjul. Det uppstår dock inte vid normal "eject".