selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 11:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis som det mesta inom den kommersiella världen så är prisbilden självreglerande. Dvs vid mindre utbud (av en vara som det finns behov av) så stiger priserna, vid större utbud sjunker priserna.

När priserna sjunker för mycket tycker många att det inte är värt att sälja, bättre att ungarna får spela på Klimax-stegen.... och då blir det en brist och priserna stiger...

Men, alla mynt har en framsida också. Att man förlorar slantar när man vill sälja betyder ju också att man vinner när man vill köpa - om man köper begagnat. Och begagnatpriserna baseras i hög grad på vad nya produkter presterar.

Som vanligt är det de som vill ligga i frontlinjen när det gäller prestanda, eller nyheter, som får betala. Men det är ju inget nytt, det vet ju alla som köpt en ny bil och som loosar 50.000 bara genom att köra ut bilen från bilhallen. Är man så nödig att man absolut måste ha det senaste får man vara beredd att betala för nöjet. Så är det i andra sammanhang och så är det när man handlar Linn.

Själv har jag idag sparkat igång en LK140 (min första Linn-förstärkare!) och den låter alldeles utmärkt för den anständiga peng den kostade. Den låter med all säkerhet lika bra som när den var ny och kan verkligen ha epitetet MBFTB (most bang for the buck). Både jag och säljaren är nöjda - så vari ligger problemet?

Det låter tjatigt, men marknaden (dvs du och jag) reglerar sig själv. Är båda nöjda blir det affär, annars inte.

Klart som korvspad :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 00:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller helt med. Ideer om att "hålla prisbilden uppe för sina selleri-bröder som ska sälja nästa gång" etc tror jag inte alls på.

Bill50x wrote:
Precis som det mesta inom den kommersiella världen så är prisbilden självreglerande. Dvs vid mindre utbud (av en vara som det finns behov av) så stiger priserna, vid större utbud sjunker priserna.

Det låter tjatigt, men marknaden (dvs du och jag) reglerar sig själv. Är båda nöjda blir det affär, annars inte.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
När priserna sjunker för mycket tycker många att det inte är värt att sälja, bättre att ungarna får spela på Klimax-stegen.... och då blir det en brist och priserna stiger...
Vette tusan. En beggad Linn-pryl till ovanligt lågt pris verkar sätta sig i sinnet på folk till den grad att dom efter att ha sett den har svårt se högre priser som rimliga, även om det egentligen var ett undantagsfall. "Alla" vet nu att det har gått Ikemis under 10', alltså går det inte sälja en för mer.

Jag tycker det skiljer sig mot andra sorters prylar på det sättet - om nån säljer en ovanligt billig Volvo V50 av ett visst årtal, som står ut ur mängden, så slår det inte på övriga beståndets begpriser i samma utsträckning som utstickande Linn-prylar.

Säger inget om det är bra eller anus (eller om Ikemi-exemplet är vettigt).. bara noterar att Linn-beg-marknaden verkar skilja sig lite mot ex.vis bil-beg-marknaden.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Jag tycker det skiljer sig mot andra sorters prylar på det sättet - om nån säljer en ovanligt billig Volvo V50 av ett visst årtal, som står ut ur mängden, så slår det inte på övriga beståndets begpriser i samma utsträckning som utstickande Linn-prylar.

Säger inget om det är bra eller anus (eller om Ikemi-exemplet är vettigt).. bara noterar att Linn-beg-marknaden verkar skilja sig lite mot ex.vis bil-beg-marknaden.
Mjae. Det kanske skiljer sig på begagnatbilmarknaden och Selleri, men Selleri är bara en liten marginell del av Linns marknad. Blir det ett prisras på en Ikemi beror det med stor sannolikhet inte på vad som skrivs här utan på vad "folk" är villiga att betala.

CD-spelare är överhuvudtaget inte speciellt heta idag, de som är lite extra intresserade tittar idag på andra lösningar. De som är mindre intresserade och bara vill ha en fungerande avspelning vill inte lägga ut några större summor på en spelare som "bara" kan spela CD. Vem vill betala 10 papp för en CD-spelare när man kan hitta en mycket bekvämare lösning som är nästan lika bra (klämboxen tex), för en tredjedel av priset?

Att dedikerade CD-spelare är "ute" och rasat i pris är en trend som pågått länge men som i Linn-världen kommit först i och med introduktionen av DS-serien.

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
CD-spelare är överhuvudtaget inte speciellt heta idag, de som är lite extra intresserade tittar idag på andra lösningar. De som är mindre intresserade och bara vill ha en fungerande avspelning vill inte lägga ut några större summor på en spelare som "bara" kan spela CD. Vem vill betala 10 papp för en CD-spelare när man kan hitta en mycket bekvämare lösning som är nästan lika bra (klämboxen tex), för en tredjedel av priset?

Att dedikerade CD-spelare är "ute" och rasat i pris är en trend som pågått länge men som i Linn-världen kommit först i och med introduktionen av DS-serien.

/ B
Man får intrycket att du mest är ute efter att "snacka ned" värdet på CD-spelare, Bill
För dina slutsatser är, som jag tidigare skrivit, klart överdrivna.
Ska du köpa en Linn CD snart o vill ha den billigt? :roll: :wink:

Många tyckte CD-spelare var ute då CD12 kom, nästa gång det var snack var det då Unidisk kom, sedan kom Naim 555 o hur gick debatten då?
Nu senast kom Akurate CD...
Alla har sålt otroligt bra, tänka sig! 8)
Bill50x wrote:
Vem vill betala 10 papp för en CD-spelare när man kan hitta en mycket bekvämare lösning som är nästan lika bra (klämboxen tex), för en tredjedel av priset?
Skulle en SB vara nästan lika bra som Ikemi :roll: Har du jämfört eller är du bara ute efter att provocera?

Bill, hur mycket du än vill tro att DC-spelarna (o CD-skivor) är döda TAR det tid innan alla konsumenter verkligen tycker det.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag frågade Andy hur försäljningen av cd-spelare är nu när DS spelarna kommit och Linn säljer fortfarande bra med cd-spelare många vill inte koppla in nätverk och datorer kör på med en bra cd istället. Så det kommer säkert vara intressant att köpa beg bra CD-spelare även fast det kommer nya DS-spelare.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 29, 2008 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill, hur mycket du än vill tro att DC-spelarna (o CD-skivor) är döda TAR det tid innan alla konsumenter verkligen tycker det.
Mjae, inte direkt ute efter att provocera, men jag spetsar till det hela lite. Och så var jag lite otydlig med att blanda ihop entusiaster med "vanliga" användare.

CD-spelare kommer naturligtvis säljas i mängder och det kommer ta tid innan de försvinner. Men utvecklingen är tydlig även om försäljningen fortfarande går bra. Jämför till exempel med hur länge som kassettdäcken var i användning. Men helt plötsligt så gick proppen ur och den var stendöd. Riktigt så brutalt kommer det inte gå till med CD-spelarna, de presterar ju en ljudkvalité i en helt annan division.

Nu är ju Linns CD-spelare mer kvalificerade produkter men den genomsnittlige användaren kommer inte att vilja ha separata spelare för olika format och kommer inte heller betala vad en multispelare från Linn kostar. Det skulle inte förvåna mig om dedikerade CD-spelare hamnar på samma entusiaststatusnivå som vinylspelare. Dvs antingen så har man en enkel billig sak för att spela de vinyler man fortfarande vill spela eller så satsar man avsevärda summor på att få så bra ljud som formatet medger.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den senaste tiden verkar priserna ha rasat rejält. Kolla bara på linn:s ebaybutik, vill man inte betala där så betalar man inte någonstans. En movie DI gick för 570 pund och vad jag förstår så blev inte ninkorna ens sålda trots ett utropspris på 475.

Jag har länge tänkt att det har varit en svacka i efterfrågan på begagnat men nu börjar det kännas som att det verkligen har rasat på riktigt!

Last edited by henriklh on Sat May 31, 2008 13:55, edited 1 time in total.

Post subject: lite som aktiemarkn
PostPosted: Sat May 31, 2008 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

det är väl lite som med aktiemarknaden, köp och sälj styrs inte bara av reella väörden utan av t.ex. förväntningar om framtida utveckling

dels är det sommar på G, kanske inte den period då de flesta fattar beslut om ny stereoutrustning
dels så har det hänt mkt och många går nog och väntar på att se hur DS-systemen ska utveckla sig

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte... Det har ju varit segt att sälja grejer i minst ett halvår, men det känns som att säljarna ofta hellre har väntat än att släppa sina prylar "för billigt". Jag undrar om inte det blir svårt nu.

Men vad beror det här på?

Linn har ju gått från att vara märket som framför alla andra behåller sitt värde till att vara en närmast katastrofal förlustaffär! Jag köpte en kamera för 16' för ett år sedan, den går nog att sälja för 8-9 idag. Så mycket får man väl inte för ett par Komponent 110? Fatta att Linn tappar mer värde än vanlig hemelektronik! Något har verkligen hänt!

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 11:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror det hela beror på att det kommit så mycket nya produkter som helt enkelt är bättre till bra priser

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det tror jag knappast. Vilken produkt är det som gör att 5103 har tappat halva sitt begagnatvärde i jämförelse med för ett år sedan? Eller Ninka? Varför är äldre Classik Movie så billiga? Nu finns det en EkosII på brittiska ebay, jag vet ju inte var den slutar, men den ligger på drygt £500 med 40 minuter kvar! Den borde kosta minst tre gånger så mycket, det finns ju inte ens någon motsvarande produkt att köpa ny!

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Det tror jag knappast. Vilken produkt är det som gör att 5103 har tappat halva sitt begagnatvärde i jämförelse med för ett år sedan? Eller Ninka? Varför är äldre Classik Movie så billiga? Nu finns det en EkosII på brittiska ebay, jag vet ju inte var den slutar, men den ligger på drygt £500 med 40 minuter kvar! Den borde kosta minst tre gånger så mycket, det finns ju inte ens någon motsvarande produkt att köpa ny!
"borde"???

Linn-grejer har väl inte inneboende värde väl? Det är ngn säljare och köper kommer överens om, det är i alla fall vad jag säger till eleverna om priser.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror det är lite som pekka säger att det har kommit så många nya prisvärda produkter då syftar iaf jag speciellt på de nya digitala källorna. Att folk vill lägga pengarna på källan vilket gör att även andra icke käll produkter sjunker också kraftigt på beg marknaden, då det inte finns lika många potensiella kunder.

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Linn-grejer har väl inte inneboende värde väl? Det är ngn säljare och köper kommer överens om, det är i alla fall vad jag säger till eleverna om priser.
Tja. En Akito kostar 11 papp, och en Ekos SE 45' (ungefär) "borde" inte en EkosII ligga däremellan? Den är mycket bättre än AkitoII. Och en ny Ekos går inte att köpa idag.

Nationalekonomer har en idé (som jag tycker är idiotisk) som går ut på att "marknaden" per definition värderar en produkt "rätt". Därför kan mackedonkan marknadsföra sina hälsofarliga produkter genom att tillföra "mervärde" i form av skitdåliga plastleksaker och hög sockerhalt men ändå ha "perfekt" prissättning eftersom folk köper bajet. Emellertid blir det (i mina ögon) ofta uppenbart att människor betalar för mycket för skräp eller för lite för andra produkter (som i fallet med Ekosen). Jag säger inte att lösningen är att införa statlig prisreglering (inte alls), men om man tror att marknaden är gud så är man inte mycket längre kommen än en kristen i mina ögon.

(ursäkta OT, diskussioner om politik borde hållas i "övrigt")

Jag försöker inte säga att det är något "fel" på priserna idag, men jag har svårt att se hur de nya produkterna på något rationellt sätt pressar ner priserna på det sätt som nu sker. Jag tror snarare (EDIT: precis som Andkan) att prisfallet har att göra med negativa förväntningar hos köparna.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00