Precis som det mesta inom den kommersiella världen så är prisbilden självreglerande. Dvs vid mindre utbud (av en vara som det finns behov av) så stiger priserna, vid större utbud sjunker priserna.
När priserna sjunker för mycket tycker många att det inte är värt att sälja, bättre att ungarna får spela på Klimax-stegen.... och då blir det en brist och priserna stiger...
Men, alla mynt har en framsida också. Att man förlorar slantar när man vill sälja betyder ju också att man vinner när man vill köpa - om man köper begagnat. Och begagnatpriserna baseras i hög grad på vad nya produkter presterar.
Som vanligt är det de som vill ligga i frontlinjen när det gäller prestanda, eller nyheter, som får betala. Men det är ju inget nytt, det vet ju alla som köpt en ny bil och som loosar 50.000 bara genom att köra ut bilen från bilhallen. Är man så nödig att man absolut måste ha det senaste får man vara beredd att betala för nöjet. Så är det i andra sammanhang och så är det när man handlar Linn.
Själv har jag idag sparkat igång en LK140 (min första Linn-förstärkare!) och den låter alldeles utmärkt för den anständiga peng den kostade. Den låter med all säkerhet lika bra som när den var ny och kan verkligen ha epitetet MBFTB (most bang for the buck). Både jag och säljaren är nöjda - så vari ligger problemet?
Det låter tjatigt, men marknaden (dvs du och jag) reglerar sig själv. Är båda nöjda blir det affär, annars inte.
Klart som korvspad
/ B