selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 140 41 42 43 4457 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 01, 2008 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible! wrote:
Som förberedelse inför live-konserten på Dramaten 5/4 köpte jag för några dar sen Rufus Wainwrights några år gamla plattor "Want one" och "Poses". Båda bra - "Want one" otroligt bra, fantastisk låtskrivare. Rekommenderas!
Fler som "preppar" inför lördagen ser jag... ;-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 18:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linncredible! wrote:
Som förberedelse inför live-konserten på Dramaten 5/4 köpte jag för några dar sen Rufus Wainwrights några år gamla plattor "Want one" och "Poses". Båda bra - "Want one" otroligt bra, fantastisk låtskrivare. Rekommenderas!
Jag tycker Want two är ännu bättre än Want one!
Där har du något att se fram emot. Konserten senast på Cirkus var kanon! Så det blir säkert häftigt på Dramaten!

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Linncredible! wrote:
Där har du något att se fram emot. Konserten senast på Cirkus var kanon! Så det blir säkert häftigt på Dramaten!
Fast jag hoppas verkligen att han inte framför en massa Judy Garland-material som han gjorde senast på TV. Det var en såsig tillställning och materialet passar inte alls hans sätt att sjunga.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
fuffe wrote:
Linncredible! wrote:
Fast jag hoppas verkligen att han inte framför en massa Judy Garland-material som han gjorde senast på TV. Det var en såsig tillställning och materialet passar inte alls hans sätt att sjunga.

/ B

PÅ cirkus framförde han ett par Judy G material, som var jättebra. Tycker att vissa låtar inte alls funkar men några är hjärtslitande (Hans tolkning av "Over the rainbow" t ex.
En kul grej han gjorde var att sjunga en låt helt akustiskt utan förstärkning. Häftigt! Då fick man höra hans röst live på riktigt. Lät annorlunda än mikrofonförstärkt...

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas att det även blir riktigt mycket från hans senaste platta med eget material "Release the stars" - otroligt bra låtar!!

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Bill50x wrote:
fuffe wrote:

/ B

PÅ cirkus framförde han ett par Judy G material, som var jättebra. Tycker att vissa låtar inte alls funkar men några är hjärtslitande (Hans tolkning av "Over the rainbow" t ex.
En kul grej han gjorde var att sjunga en låt helt akustiskt utan förstärkning. Häftigt! Då fick man höra hans röst live på riktigt. Lät annorlunda än mikrofonförstärkt...
Ingen långrecension så här hemkommen på kvällskvisten just efter konserten, men ska man säga något så kan man knappast sammanfatta det med nåt annat än "lysande"! Så jäkla bra, värd alla stående ovationer och mer som han fick. Dryga 1,5 med RW solo växlandes mellan flygeln och två gitarrer, suveränt låturval och roliga mellansnack och kommentarer. Bill50X, vad tycker du (lät som du skulle dit)?

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible! wrote:
Ingen långrecension så här hemkommen på kvällskvisten just efter konserten, men ska man säga något så kan man knappast sammanfatta det med nåt annat än "lysande"! Så jäkla bra, värd alla stående ovationer och mer som han fick. Dryga 1,5 med RW solo växlandes mellan flygeln och två gitarrer, suveränt låturval och roliga mellansnack och kommentarer. Bill50X, vad tycker du (lät som du skulle dit)?
Karln är genommusikalisk, men egentligen rätt begränsad. Han kan knappast ses som viritous, men det han kan använder han otroligt bra och effektivt. Hans röst är rätt nasal och ibland på gränsen till entonig. Ändå sjunger han med mycken känsla och rik variation - om än subtilt.

Ibland är pianoklinket lite tradigt, men så helt plötsligt glimrar det till och man märker att RW faktiskt kan spela piano... Gitarrspelet kunde han med fördel ha lämnat till någon annan.

En trevlig afton, merparten av tiden lyckades jag faktiskt förtränga den enbarmligt dåliga stolen jag satt i :-)

RW har ju sagt att han ska bli större än Elton John, men då får han nog lägga på ett kol. Hans musik är idag för nischad och inte alls lika trallvänlig som Sir Johns.

Det är få artister som ensamma kan hålla uppe intresset en hel koncert men RW är definitivt en av dom. Trots det saknar jag lite av det övriga musiker bidrar med på tex Want One och Two.

/ B

Post subject: ..
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 19:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köpte Neil Young på vinyl, en gatefold den klassiska skivan Harvest som jag länge tänkt att jag borde äga. Nu har jag den och den låter ju fantastiskt. Har sjunger ju inte bra, men vilken nerv han har.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så här uttryckte sig min före detta granne när jag berättade att jag köpt Harvest:
"-Har du inte tidigare haft Neil Young - Harvest i din skivsamling har du inte haft något som var värt att kalla skivsamling."
:wink: :roll:

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Så här uttryckte sig min före detta granne när jag berättade att jag köpt Harvest:
"-Har du inte tidigare haft Neil Young - Harvest i din skivsamling har du inte haft något som var värt att kalla skivsamling."
:wink: :roll:
Hårda bud i mellerud, ja då kan man ju fråga vad ens skivsamling har varit värd då, tidigare, kanske noll.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 21:33 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Bob Marley & The Wailers - Uprising Otroligt bra platta, en av deras allra bästa på Island Records/Tuff Gong tycker jag. "Could you be loved" är en av mina absoluta favoritlåtar alla kategorier, bara det spåret värd hela skivan många gånger om. Också kul när man får tag på ett bra exemplar och brittpress.

The Notorious BIG - Ready to die Världens bästa hip-hop, rap album enligt många. Man är böjd att hålla med. Kan särskilt rekommendera b-sidan låt 5; Juicy, otroligt starkt spår. Synd att han inte fick göra fler fullängdare... Kul här också när man snubblar över en så pass ovanlig platta i mintskick.

//Joey

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 21:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:

Ibland är pianoklinket lite tradigt, men så helt plötsligt glimrar det till och man märker att RW faktiskt kan spela piano... Gitarrspelet kunde han med fördel ha lämnat till någon annan.
/ B
Aha, på Cirkus var det ett fullt band som spelade så där exakt rätt högt + ensamlåtar. Då är jag inte riktigt lika superavis... :D

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 06, 2008 21:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Bill50x wrote:

/ B
Aha, på Cirkus var det ett fullt band som spelade så där exakt rätt högt + ensamlåtar. Då är jag inte riktigt lika superavis... :D
Nä, det är nog snarare jag som ska vara lite avis... :(

/ B

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 12, 2008 16:59 
Site Admin
Site Admin

Det damp ner ännu ett paket från SecondSpin.com igår. De har som jag säkert redan nämnt förut tokrea lite alltsomoftast, och fraktfritt lite då och då, och när de kombinerar bägge två är det såklart svårt att stå emot :)

Sagt och gjort - både Indiana Jones-box och Star Wars-box inköptes för nästan inga pengar alls, dollarn är ju så sjukt låg för tillfället.

I musikväg anlände:
Image
Kraftwerk - Minimum-Maximum. En live-skiva där de kör modernt mixade versioner av alla möjliga klassiker. Jag är väl för ung för att fullt uppskatta de ursprungliga versionerna av alla möjliga Kraftwerk-låtar utan har alltid klart föredragit The Mix som snurrar riktigt ofta här hemma. Därför är det riktigt kul att höra ännu mer mixar i samma stil! Visst är Minimum-Maximum en live-skiva, men allt egentligt "musikljud" är ju elektroniskt och har kunnat dras in direkt till mixningen vilket gör att det är studiokvalitet. Enda som gör det till en liveskiva är att man hör lite folk som jublar då och då. :)

Image
Mandy Moore - Coverage. Köpte hennes skiva Wild Hope för ett tag sen och tycker väldigt mycket om den. Mandy Moore har ett förflutet som Britney Spears-klon (typ) men Wild Hope är något helt annat. Coverage ligger kanske nånstans mittemellan. Vissa låtar känns lite väl hit-producent-artade medan andra är helt ok. Hyfsad skiva.

Image
Kate Bush - Hounds of Love. Hade redan på vinyl men är utan vinylspelare som det är nu och kan ju inte vara utan denna. Även om jag tycker att den är lite ojämn är det ju ändå en höjdare.

Image
Toto - Tambu. Ett pliktskyldigt tillägg till samlingen. ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 16, 2008 11:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Så hittade äntligen ett litet brunt paket från cdon hela vägen hem till Uppsala. Det blev en salig blandning, men är man allätare så är man. Denna gång var det bara cd som gällde.

Sígur Rós - Takk Kanonskiva från islänningarna. Mysigt till tusen och det är lätt att hamna i trans med denna i skivsläden. Kan även rekommendera deras nya live-dvd Heima, nästan som en dokumentärfilm.

The Cardigans - Long gone before daylight Fantastisk pop helt enkelt.

Jurassic 5 - Quality Control Fantastisk hip-hop grupp från Los Angeles som gör otroliga beats och har fantastiskt flow.

R.E.M - In Time 1988-2003 Best of - platta som som innehåller det mesta av det bästa. Mycket bra pop detta också.

U2 - U218 Singles En till samlingsskiva med som namnet antyder, 18 st singlar. Otroligt vad dem gjort mycket bra...

Dire Straits - Brothers In Arms Har den på vinyl sen tidigare men då det saknas vinylspelare hemma just nu så kan den vara trevlig att ha på silver också. Gubbigt till 1000 men mycket bra...

Norah Jones - Come Away With Me En av de bästa debutplattor som någonsin gjorts tycker jag. Fantastiskt vilken musikalitet denna tjej besitter.

Gnarls Barkley - St. Elsewhere Hm, svår musik att förklara men det är hip-hop med lite electronica skulle jag säga. Väldigt rolig musik. Alla minns väl sommar '06 dängan "Crazy" men här finns mycket annat bra.

Macy Grey - The Very Best Of Ytterligare en best of platta. Otrolig röst och man blir bara glad av denna soulande Ohiotjej.

E.S.T - Live in Hamburg Svenssons trio har inte varit såhär bra på mycket länge. Fantastisk inspelning och vilken musik som strömmar ur ninkorna. Obligatorisk i skivhyllan.

Cinematic Orchestra - Ma Fleur Jason Swinscoe's jazzbandsprojekt från slutet av 90-talet har gjort en helt underbar skiva. Inte så mcyket jazz längre men dock fantastiska röster, otroligt spelande och en fantastisk skiva helt enkelt. Även denna är obligatorisk i samlingen, alla gillar...

Tänkte också passa på att tacka cdon för mycket smidig leverans, beställde söndag kväll, hade allt hemma vid 16 tisdag eftermiddag...

//Joey

Post new topic  Reply to topic  [ 842 posts ]  Go to page Previous 140 41 42 43 4457 Next

All times are UTC+02:00