hardcorelinnie wrote:
Bill50x wrote:
Prexis. Kanske det är så att Linnister bara lyssnar efter en färgning, något som apparaterna gör som maximerar "takten" men som gör att allt låter likadant?
Hur man kan tro att en speciell färgning förbättrar tune-dem generellt (alltså oberoende av vilken musik man spelar) kan jag inte riktigt köpa. Jag undrar om inte dyl. kommentarer hänger samman med uppfattningen att tune-dem identiskt samma sak som taktfashet!?
Bill50x wrote:
För precis som att max diskant inte är "rätt" kanske inte max tunedem är det heller?
Detta exemplet var väl en bit under din nivå, eller!?
Sammanblandningen mellan "taktfasthet" och tunedem är legio utanför linnisternas och naimarnas domäner. Tyvärr, men detta är delvis beroende på de bristfälliga demos med tillhörande argumentation som vissa Linnhandlare ägnade sig åt på 80-talet.
Detta hindrar inte att vissa egenskaper indirekt faktiskt kan påverka tunedem på ett positivt eller negativt sätt. Vissa frekvensgångsskillnader kan tex göra att det är lättare att följa vissa (men givetvis inte alla) melodislingor osv. Det här är inget märkligt och säkert något som de flesta är medvetna om. Om man då gör ett "test" där man utgått ifrån en eller två skivor så kan det mycket väl vara så att just frekvensgångsskillnader påverkat. Lyssnar man på ett antal skivor och under en längre period blir naturligtvis det hela mycket säkrare.
Det var delvis detta jag tänkte på med min avslutande "låga" kommentar
/ B